Tidigare ägare tog ner betongstolparna för grinden till uppfarten.

Nu skulle jag vilja sätta dit en ny grind.

Tänker att det borde funka om man kan borra ner nya armeringsjärn i gamla fundamenten och sedan gjuta upp ny stolpe.

Någon som har gjort något liknande? Går det att få stabilitet i det?

Planen är en tvådelad grind i trä med stödhjul i mitten. Det är ca 3,5m bredd så varje grund blir 1,75 långa och ca 1,3m höga.
 
  • Betongfundament i marken där tidigare grindstolpar har suttit, med en utgrävd del av omgivande jord och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongfundament med borrhål, omgivet av grus och en träkonstruktion i bakgrunden. En kvast och hjul från en soptunna syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfart med en parkerad bil vid slutet, en stubbe grävd upp på vänster sida av uppfarten och en skottkärra bredvid bilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det 1 eller 2 grindar tidigare. Vet du hur djupt fundamenten går. 2 grindar tidigare. Då kan det gå att borra ner minst 4 st 16 -järn minst 50 cm ner, gärna mer om det går och sätta form och gjuta, se bara till att vibbra gjutningen. Är formen riktigt stadig ( måste vara det ) så går det att slå i en skvätt betong och vibbra med en slagmaskin med en stor bult i chucken och liksom borra mot formen. Vibbra så att vatten kommer upp på ytan, på med mer betong och vibbra igen. Glöm inte att ev få dit ett rör, ( vanligt el-rör i plast går bra ) genom stolpen, för gånjärnsfästena uppe och nere. Det ska vara sådana som är med krok och gängade hela vägen. då kan man ställa in så grinden inte ser ut att hänga. En grind i trä kommer att sjunka med tiden och kan då vara bra att kunna ändra på ett lätt sätt.
 
  • Gilla
Jakob Svärd
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var det 1 eller 2 grindar tidigare. Vet du hur djupt fundamenten går. 2 grindar tidigare. Då kan det gå att borra ner minst 4 st 16 -järn minst 50 cm ner, gärna mer om det går och sätta form och gjuta, se bara till att vibbra gjutningen. Är formen riktigt stadig ( måste vara det ) så går det att slå i en skvätt betong och vibbra med en slagmaskin med en stor bult i chucken och liksom borra mot formen. Vibbra så att vatten kommer upp på ytan, på med mer betong och vibbra igen. Glöm inte att ev få dit ett rör, ( vanligt el-rör i plast går bra ) genom stolpen, för gånjärnsfästena uppe och nere. Det ska vara sådana som är med krok och gängade hela vägen. då kan man ställa in så grinden inte ser ut att hänga. En grind i trä kommer att sjunka med tiden och kan då vara bra att kunna ändra på ett lätt sätt.
Tack för utförligt svar! 👍👍

Så vitt jag vet har det varit två grindar förut, en på varje sida. Har ingen vetskap om hur djup fundamenten går. Men det blir jag varse om när jag börjar borra tänker jag.

Tidigare var stolparna 40x40. Känns det som en rimlig dimension eller går det att köra på lite smalare tror du?
 
J Jakob Svärd skrev:
Tack för utförligt svar! 👍👍

Så vitt jag vet har det varit två grindar förut, en på varje sida. Har ingen vetskap om hur djup fundamenten går. Men det blir jag varse om när jag börjar borra tänker jag.

Tidigare var stolparna 40x40. Känns det som en rimlig dimension eller går det att köra på lite smalare tror du?
För att kunna sätta i järnen så behöver du ha samma vidd på överdelen. Sätt järnen ca 10 cm in från hörnen räknat, så kommer dom att sitta bra i betongen och hålla emot krafterna som en grind skapar.
 
  • Gilla
Jakob Svärd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.