Hej, har köpt in en portabel AC inför sommaren men tänkte inte på att enda smidiga stället som den kan stå på endast har uttag i närheten med 6a säkring (hus från 63 med gammalt proppskåp). Problemet är att varje gång man startar den efter den har stått ett tag så går säkringen då kompressorn går igång men om man då byter säkring och sätter igång den igen så går den utan problem tills man stänger av den och låter den stå en stund.

Antar därför att det blir någon slags strömspik då den stått ett tag och man startar den och att man sen undgår den om man startar om den igen strax efteråt. Eftersom den inte löser ut hela tiden utan bara första gången man startar den så tänker jag att det inte borde vara några problem att temporärt byta till en 10a säkring under sommaren medans man använder ACn för att sen byta tillbaka till vintern och så får man under sommaren bara tänka på att inte sätta dit fler apparater som drar massa ström så man överbelastar kablarna?
 
Allt beror på vad för kabel det är. I gamla hus med kulo och OVIR så kan det vara bara 1 mm2. Är det 1,5 så går det bra att säkra upp.
 
Tommty
byta temporärt finns inte, antingen byts passkontakten till en 10A/13A efter kontroll av kablarna eller så fortsätter du som du gör.

Du får inte fysiskt plats med en 10A säkring i skåpet då 6A passkontakten har ett mindre hål.
 
J jonaserik skrev:
Allt beror på vad för kabel det är. I gamla hus med kulo och OVIR så kan det vara bara 1 mm2. Är det 1,5 så går det bra att säkra upp.
Jo har läst detta, hur kollar man lättast upp storlek på kabel? Är det bara ta löst ett uttag och mäta vad som kommer in till det?

Utöver det, tänker jag rätt med att det borde i sig inte vara några problem då säkringen inte löser hela tiden utan bara vid första uppstart? Om den inte löser hela tiden så borde den ju ligga inom rätt "spänning" tekniskt sett för en 6a?
 
Tommty Tommty skrev:
byta temporärt finns inte, antingen byts passkontakten till en 10A/13A efter kontroll av kablarna eller så fortsätter du som du gör.

Du får inte fysiskt plats med en 10A säkring i skåpet då 6A passkontakten har ett mindre hål.
Ah okej, ja då vart det ju direkt lite bökigare.
 
F Figgeduni skrev:
Jo har läst detta, hur kollar man lättast upp storlek på kabel? Är det bara ta löst ett uttag och mäta vad som kommer in till det?

Utöver det, tänker jag rätt med att det borde i sig inte vara några problem då säkringen inte löser hela tiden utan bara vid första uppstart? Om den inte löser hela tiden så borde den ju ligga inom rätt "spänning" tekniskt sett för en 6a?
Det är svårt att se vad det är för mm2 , skiljer så lite på dimm. Så att öppna ett vägguttag och fota i lite närbild, så kan det gå att få svar, det är ingen garanti för att se det i uttaget. Men tillhör det den gamla installationen så stämmer det rätt bra, inget uttag som tillkommit då. Bottenkontakten måsta bytas från en grön till en röd.
 
F Figgeduni skrev:
Ah okej, ja då vart det ju direkt lite bökigare.
Är elen utförd 1963 så kan jag garantera att ledningarna är av PVC och 1,5 mm2 och då är det normalt inga problem med 10A.
6A var en kvarleva från 2:a värdlskrigets dagar med den kristidskabel som man delvis använde. Den var bara 1mm2 för att spara koppar. Även många lite mer "erfarna" elektriker levde kvar i den g:a tiden och säkrade med 6 A även fast det inte behövdes.
OBS
Det kan finnas tillfällen då 6 A är max, om det är långa ledningar och svagt matande nät (ute i mycket gles obygd).
Ps
Jag skulle tveklöst permanent byta till 10 A om inte föregående stycke gäller
 
Redigerat:
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
F Figgeduni skrev:
Ah okej, ja då vart det ju direkt lite bökigare.
Det är inte svårt, rätt verktyg så är det gjort på 30 sekunder.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Ja alla grejer med spolar eller kondensatorer har en viss startström tills de "laddats upp"
 
Löste sig så att jag kollade runt lite mer noggrant och såg att ett uttag som inte var så långt bort som jag trodde gick på samma säkring faktiskt gick på en annan säkring som hade 10a och nu funkar det utan problem att starta ACn. Men tack för all hjälp!
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.