Mina stackars tidigare så högproducerande röda vinbärsbuskar förtvinar allt mer från år till år. Ålderdomssvaghet och sista utförsbacken mot slutet? Undernäring? Övernäring? Vanskötsel? Bara att invänta det oundvikliga eller kan de räddas medelst intensvvård?
Jag kan absolut intet om sådant här, ty jag har bruna fingrar, inte gröna, och där jag drar fram växer aldrig mer något gräs.
 
Vi brukar föryngra våra genom att klippa bort de äldsta skotten en gång om året, så får man nya pigga skott.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har du beskurit dom? De måste beskäras löpande för att föryngras.
 
B Bombus pratorum skrev:
Har du beskurit dom? De måste beskäras löpande för att föryngras.
Ok, hur och var? Snart finns inget kvar att beskära.
 
BirgitS
Bilder?
 
Morsan skar ner mina vinbär ganska kraftigt för 2 år sen, jäklar vad de växer nu, och ger bär.
Hon klippte nog ner de efter hon plockat av bären.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Eftrrsom du nämner övergödning. Har du gödslat dem och i så fall hur?
 
Jag beskar mina efter råd av en som håller på med sånt, det är nog 15-20år sen och dom är inte i närheten av att vara så stora som dom en gång var...
Det jag klippte bort då slängde jag i slänten, där jävlar växer dom.
Skugga hela dagen och ogräs upp på halva busken verkar vara melodin för dom
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Röda vinbär ger mest bär på gammal ved så de ska inte beskäras lika tufft som svarta vinbär.

Intensivvård för vinbär kan nog helt enkelt vara att vattna dem och hålla undan ogräs. Men ibland får man acceptera att träd och buskar faktiskt inte har evigt liv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bilder?
Bärbuskar växer i trädgård med gröna blad och omogna bär, omgivna av gräsmatta och skog i bakgrunden. En röd kruka är delvis synlig i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z z_bumbi skrev:
Eftrrsom du nämner övergödning. Har du gödslat dem och i så fall hur?
Nej.
 
BirgitS
Gräv bort gräset så att de står i öppen jord, gödsla om du inte brukar göra det och täck gärna jorden med täckbark så att fukten stannar kvar bättre i jorden.
 
Tobbe.A
Förra året klippte var jag nära att gräva borta våra vinbärsbuskar då de såg ut som de höll på att dö, men min fru ville att de skulle vara kvar. Jag klippte ner dem ordentligt istället och i år har de vuxit som fasen och ger massa bär.
 
Har du tillgång till vedaska (det som blir kvar i grillen funkar utmärkt inklusive kolbitarna) så strö en del runt busken. Täck sedan med träflis, halm eller täckbark.
I slutet av sommaren klipper du bort de grövsta stammarna och det som ser minst levande ut. Har du använt träflis eller halm är det också antagligen dags att fylla på med ett nytt lager.
Nästa år får du se om busken återhämtat sig enligt plan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Förra året klippte var jag nära att gräva borta våra vinbärsbuskar då de såg ut som de höll på att dö, men min fru ville att de skulle vara kvar. Jag klippte ner dem ordentligt istället och i år har de vuxit som fasen och ger massa bär.
Gjorde vi också med en av våra buskar, tror den är röda vinbär. Den såg risig ut och gav ingenting. Den kapades ner helt nu tidigt i våras och skotten som kommer ser riktigt pigga och fräscha ut. Ta i trä.

Vedaska som rekommenderas i tråden är en vattendelare. Visst är det bra näring i askan, men samtidigt förmodligen riktigt höga kadmiumhalter, så rekommenderas egentligen inte att ha till sådant man odlar för att äta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.