K Kattmatare skrev:
Hej.
Jag har en fråga ang tillgänglighet för räddningstjänsten.
Vårt hus byggdes 1940 utan att det fanns några tankar om brandsäkerhet?
Jag är orolig att räddningstjänst inte kan komma upp till huset i marknivå vid en brand.
Vi/de har inga möjligheter att ta oss/sig till huset via vägen som leder till de andra fastigheterna utan endast via
vägen på märkt som röd.
Anledningen till oron är grannens tomt som består av skog och sly i direkt anslutning till vår - ca 1,5 meter från byggnaden.
(ja, det är nära gränsen men när det byggdes fanns det tydligen inga bestämmelser som inte kunde frångås)
Vi har haft huset som sommarstuga sedan 1986 men inte förrän nu när vi har flytta hit för permanent boende har jag skänkt en tanke på brandsäkerhet från utsidan -
trots att det är något av det första jag kontrollerar när jag äntrar en entré till t ex ett okänt varuhus.
Nu undrar jag ifall jag måste anlägga en väg så räddningstjänsten kan komma till bostaden
eller ska kommunen ansvara för det?
Vi har ingen tomt att anlägga någon väg på så hur ska jag då göra?
Vi bor utanför detaljplan och jag får svävande svar från kommunen som ska återkomma om vem som bär betalningsansvaret.
Nästa fråga som per automatik kommer:
Kan jag åberopa att grannarna ska åtgärda tomten så att vår bostad inte hamnar i ett eldinferno om det skulle uppstå någon brand i marken - t ex anlägga en brandgata?
Det kan det göra i vilket fall som helst, men det kan kanske skyddas bättre?

Det ska informeras att deras fastighet alltid har sett ut på det viset utan att vi har störts av det nämnvärt så därför har
frågan alltså inte vara aktuell förrän nu.
Jo men har du kontaktat räddningstjänsten i din kommun, många har ju brandingenjörer som kan hjälpa till med råd och tips. (sen kan det vara sämre om man bor i glesbygd)
Någon väg bygger man sedan knappast.
 
  • Gilla
Solvide och 2 till
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Jag kräver inte att det ska anläggas en väg inte heller tillgång till grannens tomt för detsamma men vill veta vilka lagar som finns så det inte blir alldeles uppåt väggarna ifall det börjar brinna.
Om jag förstått det rätt så är det räddningstjänstens krav och det är mitt ansvar att se till att de ska kunna komma till fastigheten om så krävs - utan att det sinkar deras utryckning.
Jag har allt som behövs i huset för en mindre eldsvåda, men om det kommer utifrån så kan jag inte åtgärda det, trots att jag påkallar räddningstjänsten?
Har ni servitut på er väg/infart som går från stora rödmarkerade vägen över grannfastigheten upp till er fastighet? Har ni det, kan det nog anses ingå i servitutet att vägen/infarten ska kunna användas av räddningstjänst och slamtömningsbilen. Men det lär åligga er att se till att vägen/infarten är bred nog och har tillräcklig bärighet för att kunna användas av brandbilar och liknande. Vi får anropa @Claes Sörmland , han har koll!

Läste du LSO som jag länkade till? Det finns förklarande kommentarer till lagtexten, och de kan räta ut en del frågetecken.
Om jag har förstått saken rätt är det inte en fastighetsägares skyldighet att bygga väg åt tunga fordon, men däremot kan en för smal väg eller väg som inte håller för tunga fordon innebära att den service fastighetsägaren vill ha inte kan ges. Kommer inte brandbilen fram får de dra slang, och kommer inte sopbilen fram får du ställa soptunnan på annan plats.
 
K Kattmatare skrev:
Hej.
Jag har en fråga ang tillgänglighet för räddningstjänsten.
Vårt hus byggdes 1940 utan att det fanns några tankar om brandsäkerhet?
Jag är orolig att räddningstjänst inte kan komma upp till huset i marknivå vid en brand.
Vi/de har inga möjligheter att ta oss/sig till huset via vägen som leder till de andra fastigheterna utan endast via
vägen på märkt som röd.
Anledningen till oron är grannens tomt som består av skog och sly i direkt anslutning till vår - ca 1,5 meter från byggnaden.
(ja, det är nära gränsen men när det byggdes fanns det tydligen inga bestämmelser som inte kunde frångås)
Vi har haft huset som sommarstuga sedan 1986 men inte förrän nu när vi har flytta hit för permanent boende har jag skänkt en tanke på brandsäkerhet från utsidan -
trots att det är något av det första jag kontrollerar när jag äntrar en entré till t ex ett okänt varuhus.
Nu undrar jag ifall jag måste anlägga en väg så räddningstjänsten kan komma till bostaden
eller ska kommunen ansvara för det?
Vi har ingen tomt att anlägga någon väg på så hur ska jag då göra?
Vi bor utanför detaljplan och jag får svävande svar från kommunen som ska återkomma om vem som bär betalningsansvaret.
Nästa fråga som per automatik kommer:
Kan jag åberopa att grannarna ska åtgärda tomten så att vår bostad inte hamnar i ett eldinferno om det skulle uppstå någon brand i marken - t ex anlägga en brandgata?
Det kan det göra i vilket fall som helst, men det kan kanske skyddas bättre?

Det ska informeras att deras fastighet alltid har sett ut på det viset utan att vi har störts av det nämnvärt så därför har
frågan alltså inte vara aktuell förrän nu.
Du får ett till svar, en vältränad både fysiskt och praktiskt räddningstjänst rullar mycket snabbt ut en brandslang vid en brand. Likaså är en rökdykare snabbt på plats. Jag skulle själv lägga mödan på att brandlarm är väl placerade i huset och det ska vara flera brandlarm för tidig detektering av en brand.

Men är man orolig så skulle jag kontakta räddningstjänsten direkt för råd och tips.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite krasst är det viktiga att folk i huset hinner ut vid brand. Sen låter man huset brinna ned och ser till att elden inte sprider sig. Det är därför det viktigaste är brandvarnare, eventuell brandsläckare och brandfilt kan vara komplement. Utrymningsvägar från varje rum via dörrar eller fönster. Bilväg till huset krävs inte, det går att dra slang eller använda stege om vatten behövs för att begränsa branden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite krasst är det viktiga att folk i huset hinner ut vid brand. Sen låter man huset brinna ned och ser till att elden inte sprider sig. Det är därför det viktigaste är brandvarnare, eventuell brandsläckare och brandfilt kan vara komplement. Utrymningsvägar från varje rum via dörrar eller fönster. Bilväg till huset krävs inte, det går att dra slang eller använda stege om vatten behövs för att begränsa branden.
Jo en sak som är bra med Folksam/Anticimex koll av hus är just brandskyddet. Brandsläckare, brandfilt och detekteringen av brand kollas inkl att man då får en rabatt på försäkringen med ett riktigt larm med minst två branddetektorer. Men det duger ju med vanliga brandvarnare, minst två och att man byter batterierna regelbundet.
 
Brandväg har man väl bara vid flerfamiljshus, sjukhus och dylikt.

Som Claes skriver så börjar det brinna i en villa så brinner den ner innan brandkåren hinner släcka.

Sprinkler fungerar. Kanske borde vara krav i trähus från försäkringsbolagen?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Sprinkler fungerar. Kanske borde vara krav i trähus från försäkringsbolagen?
Nej tack! Ser man till att tidigt detektera en brand på ett bra sätt så är mycket vunnet.
 
Hej. När det gäller din fråga så är det byggreglerna som säger vad som gäller. Det är då de regler som gällde när byggnaden uppfördes men du kan titta i dagens för att få vägledning, vilket även räddningstjänsten gör vid sin tillsyn enligt lag om skydd mot olyckor. Se bifogad bild.

Brandväg krävs om inte det vanliga gatunätet är tillräckligt. Räddningstjänsten behöver inte heller komma hela vägen fram till ditt hus. Avståndet mellan uppställningsplats för räddningsfordon, dvs där de kan parkera närmast, bör understiga 50 meter till angreppspunkten som normalt är din entrédörr eller liknande. Observera att det är ett börkrav så även något längre avstånd kan vara ok. Det är inga problem för räddningstjänsten att dra slang eller bära utrustning den biten, det är de övade på att göras.
 
  • Textstycke om regler för räddningsvägar, inklusive avstånd mellan räddningsfordonens uppställningsplats och byggnadens angreppspunkt, som ska understiga 50 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Det är avståndet från vägen jag påpekar. Ca 50 meter i motlut med tung utrustning.
De får nog använda brandstegen
50 meter är två korgar grovslang, knappast något konstigt eller problematiskt att lägga ut även om terrängen är lite tuffare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
50 meter är två korgar grovslang, knappast något konstigt eller problematiskt att lägga ut även om terrängen är lite tuffare.
Nej en brandman är ju tränad för att klara sitt jobb samt en massa övningar plus skarpa bränder.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kattmatare skrev:
Hej.
Jag har en fråga ang tillgänglighet för räddningstjänsten.
Vårt hus byggdes 1940 utan att det fanns några tankar om brandsäkerhet?
Jag är orolig att räddningstjänst inte kan komma upp till huset i marknivå vid en brand.
Vi/de har inga möjligheter att ta oss/sig till huset via vägen som leder till de andra fastigheterna utan endast via
vägen på märkt som röd.
Anledningen till oron är grannens tomt som består av skog och sly i direkt anslutning till vår - ca 1,5 meter från byggnaden.
(ja, det är nära gränsen men när det byggdes fanns det tydligen inga bestämmelser som inte kunde frångås)
Vi har haft huset som sommarstuga sedan 1986 men inte förrän nu när vi har flytta hit för permanent boende har jag skänkt en tanke på brandsäkerhet från utsidan -
trots att det är något av det första jag kontrollerar när jag äntrar en entré till t ex ett okänt varuhus.
Nu undrar jag ifall jag måste anlägga en väg så räddningstjänsten kan komma till bostaden
eller ska kommunen ansvara för det?
Vi har ingen tomt att anlägga någon väg på så hur ska jag då göra?
Vi bor utanför detaljplan och jag får svävande svar från kommunen som ska återkomma om vem som bär betalningsansvaret.
Nästa fråga som per automatik kommer:
Kan jag åberopa att grannarna ska åtgärda tomten så att vår bostad inte hamnar i ett eldinferno om det skulle uppstå någon brand i marken - t ex anlägga en brandgata?
Det kan det göra i vilket fall som helst, men det kan kanske skyddas bättre?

Det ska informeras att deras fastighet alltid har sett ut på det viset utan att vi har störts av det nämnvärt så därför har
frågan alltså inte vara aktuell förrän nu.
Hur långt är det mellan räddningstjänsten och aktuella platsen?
Är räddningstjänsten heltid eller deltid?
Hur lång tid tar det för räddningstjänsten att komma till platsen?


Vi bor 1,5-2 km från en deltidsstation, jag har märkt att från det att ett larm kommer på SOS-appen i telefonen så tar det 10 minuter innan räddningstjänsten kör förbi vårt. Det tar ofta även 5-10 minuter från de kommer fram till de börjar bekämpa elden.
Det skulle alltså ta närmare 20 minuter från att vi finger SOS tills räddningstjänsten börjar brandbekämpa.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur långt är det mellan räddningstjänsten och aktuella platsen?
Är räddningstjänsten heltid eller deltid?
Hur lång tid tar det för räddningstjänsten att komma till platsen?


Vi bor 1,5-2 km från en deltidsstation, jag har märkt att från det att ett larm kommer på SOS-appen i telefonen så tar det 10 minuter innan räddningstjänsten kör förbi vårt. Det tar ofta även 5-10 minuter från de kommer fram till de börjar bekämpa elden.
Det skulle alltså ta närmare 20 minuter från att vi finger SOS tills räddningstjänsten börjar brandbekämpa.
Kollade lite snabbt och Dalarna har både tätort och en hel del glesbygd.
"Till 90 procent är räddningstjänsten på plats inom 10 minuter inom tätbebyggt område från det att vi blir larmade. Utanför tätort kan det ta något längre tid, men oftast mindre än 20 minuter."

Desto viktigare att se om sitt hus med riktiga brandvarnare och minst två inkl att byta batterier. EDIT plus då en brandsläckare eller två samt en brandfilt eller två

https://sdrf.nu/vanliga-fragor/#toggle-id-6
 
K Kattmatare skrev:
Det är avståndet från vägen jag påpekar. Ca 50 meter i motlut med tung utrustning.
De får nog använda brandstegen
50 m från uppställningsplats till huset är okej för släckning och om det är ett fritidshus behövs antagligen ingen stegbil för utrymning utan det kan hanteras med lös stege.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.