Hej
Min garageport har klarat sig rätt bra men är nog värd lite kärlek ändå. Den är nog original från 60-talet. Vet ej vad den är behandlad med, men den verkar inte flagna något färg i alla fall

Vad tycker ni man ska göra med den? Vilken kulör/nyans tycker ni hade passat bra till huset.

Tack för förslag

Sliten garageport med vertikala paneler och rostiga gångjärn. Dörren är äldre och verkar ha blivit påverkad av väder och ventiler längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageport från 1960-talet i mörkt trä bredvid en röd dörr med runt fönster, byggnad med vit puts och röd tegelfasad ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan vara ekbeklädnad på porten. Den har kopparplåt nertill och om det inte flagnar så är den kanske obehandlad eller bara oljad sedan tidigare. Ek svartnar/gråar med tiden. Det är mkt jobb med att rengöra/slipa ytan till helt trärent och sedan olja in om en sådant utseende önskas. Att slipa lite lagom så att färg kan fästa förefaller enklare. Här funkar många kulörer så det är mest en fråga om vad man själv tycker om. Lämpligt kan vara att hålla samma kulör på alla husets dörrar. Om det är detaljplanerat område så är det nog lämpligt att höra med byggnadsnämnden först.

Jag rekommenderar riktig linoljefärg.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan vara ekbeklädnad på porten. Den har kopparplåt nertill och om det inte flagnar så är den kanske obehandlad eller bara oljad sedan tidigare. Ek svartnar/gråar med tiden. Det är mkt jobb med att rengöra/slipa ytan till helt trärent och sedan olja in om en sådant utseende önskas. Att slipa lite lagom så att färg kan fästa förefaller enklare. Här funkar många kulörer så det är mest en fråga om vad man själv tycker om. Lämpligt kan vara att hålla samma kulör på alla husets dörrar. Om det är detaljplanerat område så är det nog lämpligt att höra med byggnadsnämnden först.

Jag rekommenderar riktig linoljefärg.
Tack för utförligt svar! Låter rimligt det du säger.
Ja att slipa helt trärent är nog nästan omöjligt pga alla små spjälor.
Vet inte om det framgår på första bilden, men det har blivit grått på flera ställen, som du sa.

Men att göra rent och rugga upp känns rimligt. Linoljefärg kanske är smart, det ger ett skydd också eller?
Har inte en aning om vilken färg jag skulle välja. Tidigare var båda ytterdörrarna i samma bruna trä, men nu är de röda. Men osäker på om rött skulle passa. Kanske? Eller kanske bara vitt som putsen på grunden...
 
Okej jag kollat lite på linoljefärg... funderar på någon diskret kulör av grön eller röd? Tror ni det hade passat eller hade det varit helt galet?
Resten av huset (förutom det på bild) är rött tegeltak, alufönster med röda foder. Så ja ganska mycket rött.

Exempel på grön:
https://www.gysinge.com/products/2437/linoljefärg-oxidgrön
https://www.gysinge.com/products/2430/linoljefärg-kromoxidgrön

Kanske denna som är mer grå: https://www.gysinge.com/products/2431/linoljefärg-grönjord

Vad hade ni valt för färg?
 
Linoljefärg skyddar bäst då den inte spricker upp som andra färger, den tränger in i träet till skillnad från andra som bara lägger sig som en film utanpå, och är framförallt enkel att underhålla. Normalt behövs ingen skrapning.

Kulör är ju en smaksak, men jag hade inte valt röda dörrar och fönster till ett rött tegelhus.
Grönt passar bra. Av tekniska skäl vill jag ha så ljusa kulörer som möjligt på trädetaljer då mörk kulör blir väldigt varm i solen och det sliter hårdare på färgen och träet som blir utsatt för häftigare temperaturrörelser, vilket bör göra att det måste underhållas oftare. Så, en ljusare grön med lite gråton, ev lite mörkare grön på karmarna.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Linoljefärg skyddar bäst då den inte spricker upp som andra färger, den tränger in i träet till skillnad från andra som bara lägger sig som en film utanpå, och är framförallt enkel att underhålla. Normalt behövs ingen skrapning.

Kulör är ju en smaksak, men jag hade inte valt röda dörrar och fönster till ett rött tegelhus.
Grönt passar bra. Av tekniska skäl vill jag ha så ljusa kulörer som möjligt på trädetaljer då mörk kulör blir väldigt varm i solen och det sliter hårdare på färgen och träet som blir utsatt för häftigare temperaturrörelser, vilket bör göra att det måste underhållas oftare. Så, en ljusare grön med lite gråton, ev lite mörkare grön på karmarna.
Grymt, tack för svaret!
Nej, jag hade inte heller valt röda fönster, det var tyvärr gjort före min tid. Original var vitt.

Men vad kul att du också gillade idén med någon grön ton. Jag är inte särskilt konstnärlig av mig så har svårt att veta vad som ser bra ut. Kanske något åt detta hållet, antikgrön? https://claessons.com/linoljefarg-grona/linoljefarg-antikgron-1-lit/
Annars ligger Wibo Färgs butik här i Göteborg, skulle kunna åka förbi och kanske få input från dom också.

Är det samma som med vanlig fasadfärg att man behöver grundmåla med något innan? Eller är det bara att måla på den färdiga kulörfärgen efter att jag ruggat upp/slipat?
 
Du kan t ex gå in på Ottossons färg (på webben, inte i Genarp :)) och se på lite olika gröna kulörer. Tänk också på att de går att bleka ner genom blandning med vitt, se Ottossons.

Tror också att det finns ngn artikel här på BH om fasader och färgsättning. Den kan ge bra inspiration.

N naikon skrev:
Är det samma som med vanlig fasadfärg att man behöver grundmåla med något innan? Eller är det bara att måla på den färdiga kulörfärgen efter att jag ruggat upp/slipat?
Det är en annan fördel med linoljefärg. Man behöver inte bry sig om några färgsystem eller kompatibilitet mellan olika märken. Samma färgburk till alla lager.
Men, visst, inget är så enkelt att det inte kan kompliceras. :)

Man kan t ex välja att halvolja (50% kokt linolja & 50% balsamterpentin) först om det gamla träet är väldigt uttorkat.
Personligen kör jag isf bara linolja tills träet är mättat, vilket det är när det inte längre suger upp oljan. Överflödig olja torkas av när man är klar. För att vara helt säker på att träet är helt mättat så bör man hålla på i en dag, dvs lägga på ett nytt lager olja med ngn timmes mellanrum. Då hinner träet suga upp olja så långt in som det kan. Mestadels är det ändträ och lätt rötskadat trä som behöver och kan suga upp en hel del olja innan det är mättat.

I normalfallet duger det gott att bara måla, tunt. Det klassiska receptet säger att det ska vara mer färg kvar i burken när man slutar än när man började... Färgen ska jobbas in i träet. Om man inte har mjölksyra i hand och underarm samt är väldigt varm så har man inte målat som man ska. Kanske aaaningens överdrivet, men det bör ge en indikation.

Man kan också späda första lagret med balsamterpentin så det blir magrare. Då fäster nästa lager bättre. Andra lagret spädes lite mindre, och tredje lagret inte alls. Det funkar vilket som, (med eller utan spädning). Om de blir ngn skillnad i kvalitet/hållbarhet vet jag inte. Däremot för utomhusbruk så är det bra om man lägger minst 3 lager, men gärna 5. Ju tjockare färglager desto bättre/längre håller det. Tjockleken styrs enbart med antalet färglager, aldrig med flödig målning.
 
  • Gilla
Cramse och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Du kan t ex gå in på Ottossons färg (på webben, inte i Genarp :)) och se på lite olika gröna kulörer. Tänk också på att de går att bleka ner genom blandning med vitt, se Ottossons.

Tror också att det finns ngn artikel här på BH om fasader och färgsättning. Den kan ge bra inspiration.


Det är en annan fördel med linoljefärg. Man behöver inte bry sig om några färgsystem eller kompatibilitet mellan olika märken. Samma färgburk till alla lager.
Men, visst, inget är så enkelt att det inte kan kompliceras. :)

Man kan t ex välja att halvolja (50% kokt linolja & 50% balsamterpentin) först om det gamla träet är väldigt uttorkat.
Personligen kör jag isf bara linolja tills träet är mättat, vilket det är när det inte längre suger upp oljan. Överflödig olja torkas av när man är klar. För att vara helt säker på att träet är helt mättat så bör man hålla på i en dag, dvs lägga på ett nytt lager olja med ngn timmes mellanrum. Då hinner träet suga upp olja så långt in som det kan. Mestadels är det ändträ och lätt rötskadat trä som behöver och kan suga upp en hel del olja innan det är mättat.

I normalfallet duger det gott att bara måla, tunt. Det klassiska receptet säger att det ska vara mer färg kvar i burken när man slutar än när man började... Färgen ska jobbas in i träet. Om man inte har mjölksyra i hand och underarm samt är väldigt varm så har man inte målat som man ska. Kanske aaaningens överdrivet, men det bör ge en indikation.

Man kan också späda första lagret med balsamterpentin så det blir magrare. Då fäster nästa lager bättre. Andra lagret spädes lite mindre, och tredje lagret inte alls. Det funkar vilket som, (med eller utan spädning). Om de blir ngn skillnad i kvalitet/hållbarhet vet jag inte. Däremot för utomhusbruk så är det bra om man lägger minst 3 lager, men gärna 5. Ju tjockare färglager desto bättre/längre håller det. Tjockleken styrs enbart med antalet färglager, aldrig med flödig målning.
Fantastist svar, tack! Det kan nog vara värt att olja in med halvolja som du säger där. Håller porten längre så är det ju jättebra.
Tror du 1 liter räcker? Om man nu ska måla så tunt. Aja det är ju inte hela världen att behöva köpa en till burk.

Nu gäller det att hitta en fin kulör 🙂
 
Är det obehandlad/oljad ek så kan du slipa lätt och sedan linolja. Då får du en mörk dörr med skiftningar. Vill du ha mörkare så kan du stryka med järnvitrol och vänta ett tag innan oljning.
Gillar du det inte så är grundoljan för linoljefärg linolja så du har inte sabbat mågot inför framtida målning.
 
N naikon skrev:
Tror du 1 liter räcker? Om man nu ska måla så tunt. Aja det är ju inte hela världen att behöva köpa en till burk.
Till garageporten, som kanske är ca 3 m2 så bör 1 l räcka, men annars är det ju bara att köpa till en burk till. Späder du med vitt så att kulören blir ljusare så behövs även en burk vitt och då bör det definitivt räcka.
 
Det finns exempel i andra trådar på där man gjort dörrar från ca 60-talet jättefina. Skrapa och slipa så att all gammal lack och annat jox är borta. Rena missfärgningar i träet är en smaksak hur noga du vill vara med. Olja flera gånger med en rå linolja av bra kvalitet och torka av överflöd efteråt. Sedan görs sista strykningen med kinesisk tungolja som ger ett hårt yttre lager. För att se vilken färg träet kommer att få som oljat kan du prova genom att lägga lite olja på ett av de matta trärena områdena.

Jag blir lite osäker om det är någon brun typ av färg eller lasyr på dörrarna? Svårt att se exakt på bilden. I så fall hade jag satsat på ett måla med linoljefärg enligt ovan. Det räcker att skrapa eller stålborsta för att få bort allt som sitter löst. Det behöver inte vara trärent under så länge det är ett stabilt underlag som kommer sitta kvar ordentligt.

Tycker också en grön färg kan vara fint till tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.