Hur ska man göra för att få dragluckan på tex en Värmebaronen Vedolux CU, som är en självdragspanna, att stänga dragluckan då elden har brunnit ut och man inte har möjlighet att stänga luckan själv. Detta vill jag göra för att man inte ska kyla ned pannan mer än nödvändigt då det sitter vvb i den.

Min fundering är en rökgastermostat och en elektrisk magnet som håller ihopa kedjan som går mellan dragregulatorn och dragluckan, någon som har löst detta på ett smidigt sätt?
 
En gång i tiden gjorde jag som en hasp som satt mellan pannan och dragluckan. När pannan blivit varm kunde man haka fast kedjan från dragregulatorn i haspen och när pannan sen började kallna så lyftes haspen ur öglan i luckan och luckan stängdes. Man blir utan dragregulatorns funktion men den behövs ändå inte om man eldar mot tank.
 
Det var en enkel och smart lösning. Var på rinkabyrör innan idag och köpte mig rökgastermostaten, så min tanke är att jag ska prova att slakta ett 12v relä och se om det räcker för att hålla ihopa kedjan. Men nu kanske man skulle ta och prova din lösning sitället så slipper man ju iallafall den lilla strömförbrukningen :D
 
det finns elektromagnetiska dragmagneter som gör jobbet. Kenjonugnen levererar med en sådan till sin förugn
 
Jag hade en eftermonterad sådan på min förra panna, en siggestedt.
Men jag tror inte dom går att köpa ny längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.