Hej!

Inom några år kommer jag ha möjligheten att köpa råvinden ovanför min lägenhet och införliva ytan med min lägenhet. Råvinden är ca 49 kvadratmeter stor enligt en förstudie.
Som jag har förstått det är det endast jag som har möjlighet att nyttja råvinden då det inte är möjligt att bygga hiss upp till vinden vilket skulle vara ett krav för att bygga en ny lägenhet.

Inför ett köp av råvinden kommer ett pris behöva förhandlas fram med föreningen. Jag tycker det är svårt att hitta pris per kvadratmeter för råvind på Kungsholmen när jag letat.

Har någon erfarenhet av detta och vad skulle vara ett rimligt pris per kvadratmeter?

Mvh
 
Återkom om några år, när det är klart att du får köpa. Reglar förändras hela tiden, så fantasier nu, lär inte gälla om fem år.
 
  • Gilla
cterv och 3 till
  • Laddar…
C cterv skrev:
Hej!

Inom några år kommer jag ha möjligheten att köpa råvinden ovanför min lägenhet och införliva ytan med min lägenhet. Råvinden är ca 49 kvadratmeter stor enligt en förstudie.
Som jag har förstått det är det endast jag som har möjlighet att nyttja råvinden då det inte är möjligt att bygga hiss upp till vinden vilket skulle vara ett krav för att bygga en ny lägenhet.

Inför ett köp av råvinden kommer ett pris behöva förhandlas fram med föreningen. Jag tycker det är svårt att hitta pris per kvadratmeter för råvind på Kungsholmen när jag letat.

Har någon erfarenhet av detta och vad skulle vara ett rimligt pris per kvadratmeter?

Mvh
Alltid svårt att uppskatta men ett riktmärke kan ju vara kvadratmeterpriset (befintlig lght) minus byggkostnad ungefär

Nånstans 60 000-80 000 /kvm skulle jag gissa

läs mer här

https://www.vindshem.se/ravindskonvertering
 
  • Gilla
cterv
  • Laddar…
Jag skulle säga att priset beror helt på förutsättningarna för att bygga bostad i råvinden. Om vi antar att kvadratmeterpriset på färdig lägenhet är 120 000 och det kostar 80 000 per kvadrat att iordningsställa, ja då borde priset vara max 40 000 per kvadrat.
Föreningen kommer tjäna på att outnyttjad råvind blir bostad eftersom de då får in en högre månadsavgift från dig. Detta borde kunna ge viss prutmån på de 40 000. Å andra sidan så är det jobbigt med ombygge i huset så jag antar att det inte bara handlar om din yta utan att det är ett större projekt. Vindsombyggnad kan vara knepigt och kostnaderna kan dra iväg. Det finns gott om exempel på ombyggnader som kostat lika eller mer än vad kvadratmeterpriset på färdig lägenhet rimligtvis kan vara. Då är det bara den högre avgiften som blir plus för föreningen (men mer yta att ansvara för också).
Tänker man göra andra åtgärder samtidigt? Renovera tak, tilläggsisolera eller liknande, så påverkar det förstås också. Och du kanske förlorar boyta i den befintliga lägenheten om det behövs en trappa?

Så svaret på frågan blir egentligen vad det kan vara värt för dig och vilka risker du vill ta om du tänkte/får bygga i egen regi.Och om du med det kan komma överens med föreningen. Många föreningar tror att de kan göra stora pengar på att upplåta vindar men det är långt ifrån alltid fallet.

Skulle det vara jag och jag var intresserad av att få större så skulle jag helst se att föreningen skötte hela ombyggnaden och att jag sedan betalade ett i förväg bestämt marknadspris på den färdiga ytan. Vore jag föreningen skulle jag tycka samma modell var bra eftersom man då själv kan se till att bygget blir ordentligt gjort.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S
Kungsholmen är relativt stort. En råvind på Kungsholmstorg respektive Thorildsplan har sannolikt stora prisskillnader.
 
  • Gilla
cterv och 3 till
  • Laddar…
Som andra skriver är det ju helt beroende på vad man kan använda vinden till. Är det möjligt att använda som bostadsyta är det något helt annat än om det är förråd det handlar om. Jag tror inte du får nåt vettigt svar utan att ge fler detaljer.
 
  • Gilla
cterv
  • Laddar…
Tack för snabba och utförliga svar! Förstår att jag är tidig på bollen här men vill gärna skapa mig en realistik bild om möjligt.

Jag ska försöka ge lite fler detaljer.

- Bostaden ligger nära S:t Eriksbron och kvadratmeterpriset är ungefär 115 000kr/kvm för överstavåningen.

- På vinden finns det idag förråd och dessa skulle behöva flyttas till en ledig yta i källaren.

- Inga planerade ingrepp på taket utöver målning och blästring av plåttak närmsta 10 åren.

- Skulle förlora boyta (idag städskrubb) för en spiraltrappa för att nå vinden.

- Ytan kan användas som bostad om den införlivas med översta lägenheten i byggnaden.
 
Det finns bara två alternativ som jag ser det:
1. Vinden används i fortsättningen som idag. Föreningen får inga pengar, du får ingen etagevåning.
2. Föreningen säljer till dig. Ingen annan kan köpa vinden och bygga bostad. Förhandlingen beror på hur gärna du vill bygga ut och hur gärna föreningen vill sälja.
Som andra skrivit kan det bli dyrt att bygga om. Det beror också på vad du ska ha däruppe. Stort sällskapsrum eller kök och badrum.
(3. Du säljer innan och försöker få ut mer för lägenheten eftersom vinden kommer att säljas)
 
  • Gilla
cterv och 1 till
  • Laddar…
C cterv skrev:
Tack för snabba och utförliga svar! Förstår att jag är tidig på bollen här men vill gärna skapa mig en realistik bild om möjligt.

Jag ska försöka ge lite fler detaljer.

- Bostaden ligger nära S:t Eriksbron och kvadratmeterpriset är ungefär 115 000kr/kvm för överstavåningen.

- På vinden finns det idag förråd och dessa skulle behöva flyttas till en ledig yta i källaren.

- Inga planerade ingrepp på taket utöver målning och blästring av plåttak närmsta 10 åren.

- Skulle förlora boyta (idag städskrubb) för en spiraltrappa för att nå vinden.

- Ytan kan användas som bostad om den införlivas med översta lägenheten i byggnaden.
Jag tror att du skall ställa in dig på att totalkostnaden för köp av ytan + kostnaden för att inreda den kommer att kosta ungefär i paritet med marknadsvädet per kvm. av befintliga bostadsrätter. Man kan tycka att det faktum att det bara finns en möjlig köpare skulle dra ned priset för köp. Å andra sidan så får föreningen an massa strul runt ombyggnaden. Förråd skall flyttas, ansdelstal skrivas om, beslut på extra föreningsstämmor osv. Plus risken att delar av ombyggnaden som föreningen kommer att ha underhållsansvar för blir fuskbyggda (rätt vanligt).

Det måste finnas en vinst för alla i föreningen, inte bara för dem som får möjlighet att utöka sina bostadsrätter.

Förresten, ang. andelstralen. Jag vet inte hur det gick med skatteverkets åsikter för ett par år sedan. De drev ju då att en omskrivning av andelstal skall ses som att föreningen upphör/likvderas, och sedan återuppstår genast med de nya andelstalen. Detta skulle då enl. skatteverket utlösa reavinstbeskattning för föreningens samtliga medlemmar. Jag vet att det överklagades, men har inte hört hur det gick.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.