Villabygget drar igång efter årsskiftet. Då plånboken inte medger installation av KNX/EIB eller IHC har jag tänkt förbereda för detta iallafall.

Hur görs det lämpligast?

Räcker det att dra ett extrarör till varje eluttag och varje brytare från elcentralen för att senare kunna dra dit en busskabel? Alla tips tas tacksamt emot.

/NiJa
 
K
Ett alternativ är ju att köra på Z-wave, då behöver du inte förbereda något speciellt alls, å andra sidan måste du köpa nya strömbrytare, om du inte från början till exempl kör på system M eller system D från Merten då behöver du bara byta "tryckknappen" eller "dimmerknappen" för att hela systemet sen skall fungera för z-wave. Mertens Z-wave produkter släpps i sverige Q1 2008.
 
Z-wave???
Jag har inte läst om det. Var är det för någe och var kan jag läsa mer?

/NiJa
 
Dra elsystemet som ett stjärnnät. Grovt sett alla uttag, brytare, belastningar direkt till elcentralerna (ja, du kommer att behöva flera). Givetvis kan man rationalisera i detta och dra grupper av belastningar. Tex belysning och vägguttag i ett sovrum kan du dra i gemensamt rör till centralen, går att dela upp på olika styrningar mha fler trådar sedan.

Nu kan du koppla dessa traditionellt och på sikt byta ut detta mot IHC, KNX etc.
Blir lite dyrare i arbete, rör och tråd nu men ändå förberett för smart hem.
 
Det är relativt lätt att förbereda för KNX om man bara tänker på rör och kablar.
Det största problemet är att du med gammaldags teknik får så många dosor i och på väggarna som du inte vill ha sen när du byter till KNX.
Alltså, om du på allvar vill förbereda så bör du hålla ner antalet dosor för tryckknappar när du gör installationen men ändå tänka till så att du senare kan dela upp styrningarna.

Om vi tar vardagsrummet som ett exempel så är det inte ovanligt att man vill styra ett antal olika belysningsgrupper. Spotlights i tak, lamputtaget ovanför soffbordet och fönsterbelysningen, och allt vill man ha ju dimmrat. Lägg sedan till en enkel till/från-styrning för vägguttagen så får man med golvlampan eller adventsljusstaken. Mycket praktiskt.
Har man golvvärme så vill man förmodligen även kunna ställa in temperaturen i rummet.

Med dessa krav får du en ståtlig uppsättning apparater på väggen. i värsta fall en 4-facksram med 3 dimmrar och en strömställare och som krona på verket en utanpåliggande termostat i en helt annan design en bit ovanför.

Samma lösning med KNX ryms i en enda apparat, i en enda apparatdosa!
Detta är alltså i mina ögon det största problemet när man förbereder, att få det att bli snyggt senare.

Men vill man förbereda för det och även få det billigt initialt så är det i detta exempel bara att dra en 7-ledare från centralen till lamputtaget ovanför soffbordet. från dosan drar du ut till spotlights, fönsterbelysning och vägguttag sam till en knapp på väggen som du styr alltihopa med. Har du inte för mycket effekt kan du sätta en dimmer men lägg den då inte på vägguttagen.

Dra sedan ett rör mellan alla strömbrytare så du senare kan skjuta i en bussledning eller dra den redan från början och låt den ligga isolerad bakom knappen.
Du kan nu senare koppla om alla ledningar så att de istället styrs från dimmrar och reläer i elcentralen.

Det vettigaste alternativet är nog ändå att köra KNX från början men att hålla ner på dimmrar och design, då är ju allt kopplat och klart och man kan enklare byta upp sig.
 
Anton_J: Har du några prisuppgifter på vad en KNX-installation kan hamna på?

Jag har läst att det rör sig om minst 100kkr...
/NiJa
 
K
En komplett Z-wave installation med strömbrytare i samtliga rum, huvudkontroll samt en Harmony 890. Vilket ger mkt mervärde då, för 5 rum ca: 20 - 25 k men då slipper du kostnader för samtliga dimmers som i vanliga fall kostar runt 500 - 800 kr vilket du kan räkna av. Du kan antagligen komma ner en hel del i pris och samtidigt bygga ut systemet efter hand mkt enkelt.

Ett bra alternativ till KNX/EIB.
 
Var kan man hitta Z-wave produkter i Sverige? Jag har hittat några få, men det borde väl finnas en hel del nu eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.