Storsockret
Vet inte riktigt om tråden gör sig rätt här, men tänkte att klinker är ju golv så.

Jag håller på att bygga en utomhusbänk för pizzabak och kommer ha tre 60x60 plattor som bänkyta. Tog den iden rakt av från en annan pizzabänk här på forumet. Där körde man trall under, men tror min ugn är tyngre.

Nu funderar jag på hur mycket stöd jag behöver undertill. Hade från början tänkt lägga dit en bänkskiva och sen plattorna på den, men upplever att det redan nu känns väldigt stabilt, så tänkte det kanske skulle kunna räcka att komplettera med några överblivna liggande 45x145-reglar istället, typ 3 per sida? Ugnen väger ca 25kg och ska stå på höger sida, men ska också kunna flyttas runt vid behov. Den mesta belastningen av den borde dock tas upp av ramen, då ugnens ben är formade så.

Så här ser det ut för stunden

Utomhusbänk för pizzabak under konstruktion med ram av träplankor på hjul. Två gasoltuber står på trähyllor under ramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med plattorna bara utlagda

Byggkonstruktion av en utomhusbänk med tre plattor på bänkskivan, två gasflaskor på hyllor under, och en ananas på toppen, placerad på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ananas

En ananas står på ett stort svart kakel som täcker en bänk; i bakgrunden syns en trädgård med ett gult hus och ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
BirgitS
Vanlig klinker är gjord för att ha stöd under i stort sett hela ytan.
Man får nog räkna med att förr eller senare så kommer någon att sätta sig på bänken också.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
BirgitS BirgitS skrev:
Vanlig klinker är gjord för att ha stöd under i stort sett hela ytan.
Man får nog räkna med att förr eller senare så kommer någon att sätta sig på bänken också.
Då får dom stryk😅

Nä men skämt och sido, tack för svaret. Jag kommer göra en chansning här och köra nedan som underlag, så får det bära eller brista (bokstavligen)

Hemmabyggt träbord på hjul, under konstruktion på en träaltan med en gräsmatta i bakgrunden. Bordet har flera hyllplan och är byggt av träslanor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Fin ananas!

Jag tror att det kommer hålla som det är, men annars går det ju på en kvart att flytta om kortlingarna lite och lägga in några extra reglar så får plattorna ”fullt stöd”.

Obs att det måste vara helt plant!
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
BirgitS
Hur går det när träet vill svälla och krympa beroende på vädret?
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur går det när träet vill svälla och krympa beroende på vädret?
Skulle man kunna limma plattorna med silikonsträngar tro?
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Vi satte lister runt klinkers som en ram så att de inte rör sig sidledes.
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
D
Snyggt bygge! :)

Men hoppas för fan inte du ska ha ananas på pizzan. Hädelse! Skvallrar direkt till italienarna på jobbet så kommer dom och pucklar på dig isåfall.

Inte till någon hjälp men jag tror det kommer funka fint som du gjort. Insatserna är inte så höga heller, bara så till på uteklinker om det skulle gå sönder.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Snyggt bygge! :)

Men hoppas för fan inte du ska ha ananas på pizzan. Hädelse! Skvallrar direkt till italienarna på jobbet så kommer dom och pucklar på dig isåfall.

Inte till någon hjälp men jag tror det kommer funka fint som du gjort. Insatserna är inte så höga heller, bara så till på uteklinker om det skulle gå sönder.
Nu tycker jag förvisso man kan få ha vad man vill på pizzan, men nej jag har det inte själv 😅
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Storsockret
BirgitS BirgitS skrev:
Hur går det när träet vill svälla och krympa beroende på vädret?
Det lär jag märka. Jag kommer köra silikon mellan plattorna och sen blir den en liten sarg runt med silikon mellan där också, men kan såklart inte veta hur det går.

Learning by doing som en gammal kollega sa när han fick påpekat att det han gjort var uppåt väggarna fel 🙂
 
Klinker finns i 5 olika tålighetklasser, om jag inte minns fel. Mest handlar det nog om hur mycket de tål slitage/repor. Men även lite grand om hur tåliga de är överlag.
Om du sätter kortlingar, likt bilden ovan, så har de iallafall nog med stöd, vill jag påstå. Som @Alfredo föreslog, är det nog en väldigt god ide' att fästa dem med ett antal strängar utomhussilikon.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
D
En tanke med fastsättning är att endast dra två strängar åt olika håll, på så sätt kan plattan glida när trät rör sig med årstiderna.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Skulle då tro att en 60*60 platta upplagd på 2 motstående sidor håller för 25kg mitt på.
Köp en extra platta så kan du byta om någon spricker
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Nu blir det som det blir, lagd platta ligger eller hur är det man säger?

Arbetsbord i trä med mörk toppskiva på en altan, omringad av gräsmatta och buskar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg att det blev dåligt med kladd på sina ställen, men desto på mer andra så 😬
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Nu blir det som det blir, lagd platta ligger eller hur är det man säger?

[bild]

Såg att det blev dåligt med kladd på sina ställen, men desto på mer andra så 😬
Mycket snyggt!
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.