Vi har en putsad skorsten. Färgen på skorstenen började flagna så jag tog en spackelspade för att ta bort den flagnande färgen för att kunna måla om. När jag tog bort färgen på den norra delen började en del av putsen under lossna. Den smulade av, det är nästan som damm.

Huset är byggt på 70-talet. Jag har läst lite och det verkar som att jag kan använda C-Bruk för att fylla i de skadade delarna, men jag vill dubbelkolla här om ni har några råd?

Efter att ha fixat de delar som smulat av planerar jag att grunda det med silikatgrund och sedan måla det med vit silikatfärg. Behöver jag ta bort all färg innan jag målar om? Eller kan jag bara måla över det befintliga lagret?

Putsad skorsten med flagnande färg och skador på den norra delen, avskalad för ommålning, mot en bakgrund av molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flagnande färgbit på en putsad yta av skorsten, visar skador på putsen under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en putsad skorsten med flagande färg där delar av putsen har smulat av, vilket visar den skadade ytan som behöver repareras och målas om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var en fin skorsten (eller kommer iaf att bli igen!)

C-bruk fungerar troligen, men det beror på vad det är för puts som ligger på idag.

En fundering är dock varför denna flagning/vittring uppstått?

Används inte skorstenen?

Färgen hade jag definitivt skrapat bort, det kan inte uteslutas att det är denna som orsakat skadorna. Om olämplig färg (icke diffusionsöppen eller för ”tät”) används så kan det få liknande effekter.

Se också till att skrapa bort så mycket löst sittande puts som möjligt innan omputsning.

Och se för tusan till att vara väldigt försiktig när du är där uppe och jobbar! Fallskydd anbefalles!
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det var en fin skorsten (eller kommer iaf att bli igen!)

C-bruk fungerar troligen, men det beror på vad det är för puts som ligger på idag.

En fundering är dock varför denna flagning/vittring uppstått?

Används inte skorstenen?

Färgen hade jag definitivt skrapat bort, det kan inte uteslutas att det är denna som orsakat skadorna. Om olämplig färg (icke diffusionsöppen eller för ”tät”) används så kan det få liknande effekter.

Se också till att skrapa bort så mycket löst sittande puts som möjligt innan omputsning.

Och se för tusan till att vara väldigt försiktig när du är där uppe och jobbar! Fallskydd anbefalles!
Tack för ditt svar! Vi köpte huset för ett år sedan och färgen var redan flagnande när vi köpte det. Vi har använt eldstaden under vintern. Sotaren har också varit här och bekräftat att allt är i sin ordning. Så min antagande är att den förra ägaren kanske använde fel färg.

Finns det något sätt att jag kan kontrollera vilken bruk som finns på den nu?
 
Det kan vara svårt att avgöra vad det är för typ av puts.. Om man inte är murare dvs 🙂

Kalkputs beter sig lite som du skriver, den går i princip att smula sönder mellan fingrarna. Men det kan ju vittrad kc-puts också göra..

Du kan prova att bryta loss en bit och lägga i syra (t.ex ättika) och se vad som sker. Är det kalk borde den lösas upp och bubbla.
 
  • Gilla
Mvdkem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.