Förra året råkade jag elda upp morsans badtunna. För mycket ved och locket på trots att det står tydligt i manualen att det inte ska vara det. Nåväl, nu är ny inköpt på försäkringen och för att få ner kostnaderna så tänkte jag återanvända kaminen och bygga nytt kaminskydd av planhyvlad furu. Hur svårt kan det vara? :)
Men nu är jag orolig att jag varit dumsnål. Skruvade ihop de tvärgående med 75 mm trallskruv och har limmat panelen med Biltemas Marine Seal som jag hade över och säkrat med galvad dyckert inifrån. Skulle det varit enbart rostfritt och borde jag skruva panelen?

Självbyggt kaminskydd av furu runt en badtunnas svarta kamin, placerat i ett hörn av den blå tunnan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har googlat lite och inser att jag absolut valt vek spik / skruv. Elförzinkat / galvat är ej för utebruk och knappast i en badtunna. Förhoppningsvis räcker det med limmet men borde kanske komplettera med någon bättre skruv. Trallskruven som håller ihop den är C4 och inte heller speciellt bra. Jaja, det får väl hålla så länge det håller så bygger jag nytt sen.
 
T Trrttsch skrev:
Förra året råkade jag elda upp morsans badtunna. För mycket ved och locket på trots att det står tydligt i manualen att det inte ska vara det. Nåväl, nu är ny inköpt på försäkringen och för att få ner kostnaderna så tänkte jag återanvända kaminen och bygga nytt kaminskydd av planhyvlad furu. Hur svårt kan det vara? :)
Men nu är jag orolig att jag varit dumsnål. Skruvade ihop de tvärgående med 75 mm trallskruv och har limmat panelen med Biltemas Marine Seal som jag hade över och säkrat med galvad dyckert inifrån. Skulle det varit enbart rostfritt och borde jag skruva panelen?

[bild]
På vilket sätt behandlade du trät, kinaolja, lack?
 
P Prellens skrev:
På vilket sätt behandlade du trät, kinaolja, lack?
Pigmenterad träolja. Jotun tror jag.
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Pigmenterad träolja. Jotun tror jag.
Förlåt, jag svarade fel. Tänkte på det jag klädde in tunnan med. Kaminskyddet är helt obehandlat och ska vara så enligt tillverkaren. Man vill nog inte ha onödiga kemikalier i vattnet. Iom att vi har den vattenfylld i max 2-3 dygn och sen torkar det ur ser det fräscht ut flera år senare.
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Förlåt, jag svarade fel. Tänkte på det jag klädde in tunnan med. Kaminskyddet är helt obehandlat och ska vara så enligt tillverkaren. Man vill nog inte ha onödiga kemikalier i vattnet. Iom att vi har den vattenfylld i max 2-3 dygn och sen torkar det ur ser det fräscht ut flera år senare.
Du råkar inte ha ett bra tips på lock för tunnan? :)
 
Vi har originallocket i glasfiber och det är ju lite som en flack pyramid. Antar att det är för stabilitet och avrinning. Om jag skulle byggt själv så hade jag nog byggt någon enkel träram och satt på en presenning. Och förstås lite hakar runt kanterna så den inte blåser iväg.
 
  • Gilla
Prellens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.