Adderar jag kakel+fix tjockleken till utskicket från gipsplattan?
Man kanske skall lägga till något för den infällda stickkontakten?
Kanske rentav lägga till ngt för tätmanshetten?
Kort sagt: vilket utstick av dosa på gipsvägg för apparatdosa?
 
  • En apparatdosa monterad på en gipsvägg med utskuren öppning, omgiven av träram och elkabel som sticker ut ovanför dosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du behöver säkerställa att strömbrytaren är på rätt höjd efter kaklingen och därför lägga på allt som bygger i höjd.
Vad menar du med infälld stickkontakt?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver säkerställa att strömbrytaren är på rätt höjd efter kaklingen och därför lägga på allt som bygger i höjd.
Vad menar du med infälld stickkontakt?
Tack för svar! Det heter ju vägguttag. Detta gjort för inbyggnad.
 
Det finns ju justerbara apparatdosor med ring som skruvas ut till rätt nivå. Då kan du sätta den så att den går förbi gipset men inte så mycket mer, sen lösa resten med justeringen
 
S Stuff skrev:
Det finns ju justerbara apparatdosor med ring som skruvas ut till rätt nivå. Då kan du sätta den så att den går förbi gipset men inte så mycket mer, sen lösa resten med justeringen
Vad kan du mena med "sen lösa resten med justeringen" ?

Ja, jag upptäckte det att en svart juster-ring kan ge ca 3-5 mm ytterligare utstick.

Skall sätta kakel utanpå. Ca 8-9 mm + fästmassan. Totalt gissningsvis15 mm.
En del plattsättare monterar även en tätmanschett över dosan för att uppnå täthet.

Jag laborerar med att lägga distanser bakom dosan för att sticka ut tillräckligt för kaklet.

Knöligt alltihopa
 
J jonaserik skrev:
Bara sätt dit ytgrejerna och sedan lägges påbyggnadsringar på dosan i hålet och gör att det hamnar kant i kant med kaklet.
[länk]
Ooh, så bra. 13 mm påbuggnadsringar löser mitt problem. Stort tack
 
S Småfixren skrev:
Vad kan du mena med "sen lösa resten med justeringen" ?

Ja, jag upptäckte det att en svart juster-ring kan ge ca 3-5 mm ytterligare utstick.

Skall sätta kakel utanpå. Ca 8-9 mm + fästmassan. Totalt gissningsvis15 mm.
En del plattsättare monterar även en tätmanschett över dosan för att uppnå täthet.

Jag laborerar med att lägga distanser bakom dosan för att sticka ut tillräckligt för kaklet.

Knöligt alltihopa
Menar att om du uppskattar det till 15mm, men inte vet med säkerhet, så kan du sätta dosan (med justeringen inskruvad i botten) på 10mm, så har du frihet kvar sen att finjustera med dosans justeringsring.
 
S Stuff skrev:
Menar att om du uppskattar det till 15mm, men inte vet med säkerhet, så kan du sätta dosan (med justeringen inskruvad i botten) på 10mm, så har du frihet kvar sen att finjustera med dosans justeringsring.
Min schneider apparatdosa medger bara max 3 mm justering med inbyggda ringen. Fick tips om 13 mm ring finns att köpa. Det löste mitt problem. Tack för din input !

https://www.google.com/search?q=påb...BggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgoIAhAAGIAEGKIEMgoIA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.