Hejsan!

Vi går i banorna om att jämna ut tomten, då den idag slutar en del, eller har gropar. Men vi är inte alls säkra på hur man kan gå tillväga. Se bild.

Lila -> Marks om ska höjas med 1-1.5m
Orange -> Enda vägen att ta fyllningsmassan för att höja mark.
Rosa -> Hus som man inte ser
Rött -> höjdskillnaden på allt från 1 till 1.5m.

Om det kommer en massa lastbilar som ska fylla på med fyllnadsmassa, hur ska vi få fyllnadsmassan från vägen till dit de ska enklast? Det går inte att köra in på tomten pga. höjdskillnader, hus i vägen etc.

Är det spade och skottkärra som gäller? Det kommer att ta hundra år men finns det några andra lösningar för för detta? Det är ca 30m från vägen till det lila.

Längst ner på bilden, under det lila, går det ett tågspår så från det hållet går det tyvärr inte.
 
  • Satellitbild av en tomt med handritade markeringar i orange, rött, lila och rosa som anger områden för markhöjning och transportvägar för fyllningsmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker jag har sett liknande projekt, där man bygger tillfälliga ramper förbi höjdskillnaderna. Ev kan man behöva lasta om massorna till någon form av minidumpers som klarar större lutning.

men behövs det stödmur där mot grannen? Det kan vara minst lika stora problrm att få in betong etc. till det.

Vad säger kommunen?
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tycker jag har sett liknande projekt, där man bygger tillfälliga ramper förbi höjdskillnaderna. Ev kan man behöva lasta om massorna till någon form av minidumpers som klarar större lutning.

men behövs det stödmur där mot grannen? Det kan vara minst lika stora problrm att få in betong etc. till det.

Vad säger kommunen.
Båda grannarna har jämnat/höjt sina tomter bredvid, något liknade så där finns stödmurrar. Där är det redan uppbyggt. Däremot ut mot tåget (en bit dit men ändå) kommer det troligtvis behövas göras något starkare.

Grannarna fick OK från kommunen att göra den förändringen, så det bör vara Ok för min del med MEN min del har avsevärt större nivåskillnader än vad de hade. Men den diskussionen tas när jag har en idé om hur man kan utföra det.

Jag antar att en minidumper skulle kunna fungera. Tack för tipset.
 
Claes Sörmland
Jag tror också på minidumper och omlastning. Eller stor grävmaskin.

Glöm inte marklov, det ser ut att vara inom detaljplanerat område och då krävs marklov för så här stora förändringar av terrängen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror också på minidumper och omlastning. Eller stor grävmaskin.

Glöm inte marklov, det ser ut att vara inom detaljplanerat område och då krävs marklov för så här stora förändringar av terrängen.
Tack för detta kring marklov!
 
Jag höjde marken förra året med liknande förutsättningar. Först byggde dom en väg av grov kross för att kunna köra tippbilen baklänges ända fram där massorna tippades. Efteråt plockades den tillfälliga vägen bort. Vägbygget och demonteringen gick faktiskt ganska fort och var rätt effektivt.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.