Jag har också en greenline och jag misstänker den lever på sista versen cirka 25 år gammal. Jag noterar också korrosion som antagligen vilken dag som helst skapar en läcka i systemet för köldmedie eller varmvatten och då är antagligen en ny pump det mest rimliga valet. Men vad är egentligen ett bra pris?
 
O onaka skrev:
Jag har också en greenline och jag misstänker den lever på sista versen cirka 25 år gammal. Jag noterar också korrosion som antagligen vilken dag som helst skapar en läcka i systemet för köldmedie eller varmvatten och då är antagligen en ny pump det mest rimliga valet. Men vad är egentligen ett bra pris?
Vart ser du korrosion, jag har antagit att det kommer från insidan i tex varmvatternberedaren... Kanske finns någon offeranod man borde bytt ut?
 
A Arnodt skrev:
NIBE luftvattenvärmpump utedel NIBE S2125 har köldmedium R290 dvs propan, fyllmängd 0,8 kg.
Angående propan och luft-vatten så ska CTC och IVT släppa sina maskiner i år. Någon prissänkning på befintliga modeller har jag inte märkt av.

Finns info om CTCs nya här och mer data här. Priser verkar inte komma förrän efter sommaren.
 
I så fall gäller det väl också Bosch luftvattenvärmepump, är ju samma som IVTs. Bosch och IVT tillverkas som bekant i samma fabrik i Tranås.
 
A Arnodt skrev:
I så fall gäller det väl också Bosch luftvattenvärmepump, är ju samma som IVTs. Bosch och IVT tillverkas som bekant i samma fabrik i Tranås.
Stämmer. Blir inte förvånad om de nya modellerna blir dyrare och de gamla behåller priserna men hoppas jag har fel. Svider tillräckligt att slanta upp nära 170k för en "gammal" CTC.
 
enligt xxargs, så kan det bli barnsjukdomar med propan som köldbärare, i och med endast finns kort driftserfarenhet med propan. Det gäller alltså att ordna lång tillverkar-garanti.

 
Kort driftserfarenhet av R290 propan är inte riktigt rätt. NIBE började köra med det runt 1997 men det har mest hela tiden varit med R22-kompressorer vilket inte är så lyckat. Det som saknats är kompressorer gjorda för R290.
 
NIBEs luftvattenvärmepump S2125 anges ha köldbärare propan(R290).
Men vilken gas är då den kompressorn gjord för, också R22?
Det är väl en varvtalsstyrd kompressor?
Den ge värme ner till mius -25 grader, anger de. Men de kanske menar att elpatronen då ger värme?
 
Vet inte exakt vad det är för kompressor i S2125 men den är varvtalsstyrd. Kompressorn ska klara att ge värme ner till -25 grader men effekten sjunker givetvis en del successivt så el-patronen måste gå in allt mer som komplement.
 
Det står i broschyren för NIBE S2125 bara "Typ av kompressor = rotationskompressor"

Står också "intelligent inverterstyrd luft/vattenvärmepump" alltså varvtalsstyrd.

Det står även att kompressorns elmotorn kan fås 1-fasig eller 3-fasig.
 
Bara för typ 12 år sedan så fanns det i princip inga R290-kompressorer som marknadfördes som just R290-kompressorer utan de som byggde R290-anpasserade system fick använda R404A/R22-kompressorer och kanske tidigare R502-kompressorer.

Att byta från ett köldmedel till annat är inte så lätt då tex. smörjegenskaperna och hur oljan rör sig i systemet skiljer sig mellan vilka köldmedel som används - det var samma problem med den första R600a-kylskåpen när man byggde på befintliga komponenter med R12 som köldmedel med torkfilter där kulorna lossnade och kapillärrören sattes igen med segt klägg.

Men allt går att fixa och det handlar om volymer - helt enkelt.

Varenda portabel AC som säljs idag inom EU har rotary-kompressor anpassad för R290 för att det helt enkelt inte går att sälja något annat inom EU och EU tillräckligt stor marknad för att ta fram den typen av kompressorer för just R290 där smörjningen fungerar och så kommer det även bli med LLVP/LVVP/BVVP i storleksklasserna 12 kW och mindre.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.