Den där är väl från 80-talet någon gång.
Det är knappast möjligt att få tag på reservdelar överhuvudtaget. Går den sönder gäller det att ha en fullt utrustad maskinverkstad inklusive aluminiumgjuteri. Annars är du utan såg igen.

De snikna jävlarna på Husqvarna håller inte med delar ens till de populära modellerna 42 och 242 från 90-talet utan försöker tvinga folk att köpa nytt i stället. En vanlig hämnd är att köpa Stihl.
 
  • Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den där är väl från 80-talet någon gång.
Det är knappast möjligt att få tag på reservdelar överhuvudtaget. Går den sönder gäller det att ha en fullt utrustad maskinverkstad inklusive aluminiumgjuteri. Annars är du utan såg igen.

De snikna jävlarna på Husqvarna håller inte med delar ens till de populära modellerna 42 och 242 från 90-talet utan försöker tvinga folk att köpa nytt i stället. En vanlig hämnd är att köpa Stihl.
Håller Stihl reservdelar till 30 år gamla maskiner i lager?
Jag bytte själv från HQ till Stihl, eftersom de sågar jag jämförde (HQ 550 XP och Stihl MS 261 C-M) skiljde i vikt till Stihlens fördel. Därtill hade HQ på den tiden ingen motsvarighet till MS 201 C-M. Jag tror att HQ har en på gång eller redan på marknaden som skall konkurrera med 201:an. Här hemma i stan har jag en HQ som är lika tung som 261:an och har ungefär samma effekt som 201:an. Men den fungerar om man bara skall ta ned några träd i trädgården.

Edit: Den nya HQ:n heter 540 XP mark III. Lite tyngre (4,1 kg mot 4,0 kg) och lite starkare (1,9 kW mot 1,8 kW) än 201:an. Stihlen är fortfarande den lättaste sågen i proffssegmentet. Husqvarnan kan nog vara trevlig!
 
Redigerat:
Är det nu så jobbigt, jag håller ju liv i min Jonsered från 1976. Nya kolvringar gick att hitta, även lager och packboxar och förgasaren finns det reparationssatser till. Många saker är standard, jag kunde byta fjädrarna till spärrhakarna med standardelar från modernare sågar.

Vissa saker på den kan vara dock vara svåra att hitta så man borde egentligen ha en såg till som reservdelssåg.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Bara man är medveten om att det kan bli typ kolvbyte/allmän service och lite omständligt med reservdelar så kör på. För det priset så går det ju ihop sig om den så bara går två säsonger.

Jag är skitnöjd med min gamla Husqvarna 51 som jag köpte för typ inga pengar alls. Fått bytt kolv/cylinder, magnapull (har nog lagt 2k inkl inköp av såg på den) och lite annat men jämfört med moderna sågar tycker jag den står sig bra ( betydligt bättre på lågvarv än de moderna sågar jag provat).
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Ja de gamla sågarna verkar ha mera styrka vid lägre varv har jag märkt.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Håller Stihl reservdelar till 30 år gamla maskiner i lager?
Jag bytte själv från HQ till Stihl, eftersom de sågar jag jämförde (HQ 550 XP och Stihl MS 261 C-M) skiljde i vikt till Stihlens fördel. Därtill hade HQ på den tiden ingen motsvarighet till MS 201 C-M. Jag tror att HQ har en på gång eller redan på marknaden som skall konkurrera med 201:an. Här hemma i stan har jag en HQ som är lika tung som 261:an och har ungefär samma effekt som 201:an. Men den fungerar om man bara skall ta ned några träd i trädgården.

Edit: Den nya HQ:n heter 540 XP mark III. Lite tyngre (4,1 kg mot 4,0 kg) och lite starkare (1,9 kW mot 1,8 kW) än 201:an. Stihlen är fortfarande den lättaste sågen i proffssegmentet. Husqvarnan kan nog vara trevlig!
Jag har en Stihl 029 ålder okänd men det är väl åtminstone 20 år sedan dom slutade med att ha numren i den ordningen och det har inte varit några problem att hitta delar.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
S
Jo nog förstår jag att det kan krävas rep i framtiden, men delar kan inte vara alltför svårt att få tag på.

Nu verkar den dra iväg i pris, så jag misstänker att den är populär eller bra, eller både och.

Hellre Stihl/Husqvarna/Jonsereds, än Stiga/Biltema/Meec.

Ska bara ha i stugan och så, men det dyker väl upp rimliga saker till slut. 🙃
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nu så jobbigt, jag håller ju liv i min Jonsered från 1976. Nya kolvringar gick att hitta, även lager och packboxar och förgasaren finns det reparationssatser till. Många saker är standard, jag kunde byta fjädrarna till spärrhakarna med standardelar från modernare sågar.

Vissa saker på den kan vara dock vara svåra att hitta så man borde egentligen ha en såg till som reservdelssåg.
Ja kusinen har en gammal 451ev som går som tåget. Kedjebromsen är väl inte band utan klossar, vilket bör beaktas. Tror han ärvt den och den är solid, jämfört med alla i plast som säljs nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.