Ni som har luftvärmepump för t.ex. ac på sommaren i ett 1,5-planshus med 45-gradigt tak. Var har ni placerat utedelen?

På mitt hus finns det 3 kupor och det hade gått att montera utedelen på taket mellan. På så vis hade man kunnat ha en innedel i alla 3 sovrum på ovanvåningen. Kanske 3 innedelar mot en ute?

Annars, var placerar man utedelen? Inte världens finaste att ha en kanal på fasaden.
 
Placera utedelen så att det är lätt att göra service på den.

Det går ju att dra rören inomhus.
Det går att bygga en snygg låda/kanal.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Placera utedelen så att det är lätt att göra service på den.

Det går ju att dra rören inomhus.
Det går att bygga en snygg låda/kanal.
Servicen är iofs en bra poäng i stället för att tvinga upp servicekillen på taket.
Svårt att hitta bra inspiration då de flesta har en klassisk installation med kanal på väggen och upp.
 
Jag har båda utedelerna på markstativ för att minska oljud främst på vintern. Rören till den övre går sedan uppför fasaden i en plastkanal och in i trapputrymme och följer innertaket/snedtaket i trappan upp till övervåningen där innerdelen sitter ovanför en sovrumsdörr. Vill man ha en innerdel i varje rum blir det en väldigt massa rör att dra och troligen kondenspumpar men det går ju.
 
J Josth skrev:
Jag har båda utedelerna på markstativ för att minska oljud främst på vintern. Rören till den övre går sedan uppför fasaden i en plastkanal och in i trapputrymme och följer innertaket/snedtaket i trappan upp till övervåningen där innerdelen sitter ovanför en sovrumsdörr. Vill man ha en innerdel i varje rum blir det en väldigt massa rör att dra och troligen kondenspumpar men det går ju.
Låter som det blir mycket ja. Får fundera ut vad man kan göra 🙂
 
J Josth skrev:
Jag har båda utedelerna på markstativ för att minska oljud främst på vintern. Rören till den övre går sedan uppför fasaden i en plastkanal och in i trapputrymme och följer innertaket/snedtaket i trappan upp till övervåningen där innerdelen sitter ovanför en sovrumsdörr. Vill man ha en innerdel i varje rum blir det en väldigt massa rör att dra och troligen kondenspumpar men det går ju.
Hur lång sträcka har du mellan inne och ute- delen?
 
Ca 7,5 meter mellan delarna för den värmepumpen som sitter på övervåningen. Utedelen rakt utanför innertrappan.
 
J Josth skrev:
Ca 7,5 meter mellan delarna för den värmepumpen som sitter på övervåningen. Utedelen rakt utanför innertrappan.
Grymt! Tack för ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.