Hade en väldigt märklig felsituation i mitt hemmanätverk igår, novis på sånt undrar jag om nån kan förklara vad som hände och om det går att undvika.
Felet drabbade bara mina fast anslutna prylar, det började med att min Home Assistant agerade väldigt märkligt. Det gick knappt att ansluta till den. Men när jag bröt och kopplade tillbaka strömmen till min switch då gick det att ansluta till HAn men alla funktioner kom inte upp som de skulle och efter några minuter gick det inte att ansluta igen. Misstänkte skarpt switchen (har beställt en ny 🙂 ), då vi hade ett liknande problem med grabbens gaming PC i vintras som löstes med att starta om switchen.
Sen igår kväll märkte jag att vi APn på bottenvåningen inte gav ut nåt nät (den på ovanvån täcker ändå nästan hela huset). Jaha eftersom HAn strular och APn är kopplade till samma switch var det ju inte så konstigt. Men fick ändå för mig att starta om APn. ...och efter det funkar allt normalt igen!?
Gissar att APn fått fnatt och störde ut det som var anslutet till samma switch? Kan det vara så? Kan/borde en switch kunna förhindra sånt?
 
Tänker det borde vara något med switchen och att vid en omstart så frågade ap+ha om nytt ip och så funkade det.
Ingen erfarenhet men kanske att switchen slog ihop allt till ett.
Intressant om du sedan kan ha bara en sak inkopplad i den för att se om den strular då med.
Kolla ifall du kan se logg på APn.
 
Unikt namn
Har du råkat ansluta samma kabel till två olika portar i switchen?
 
Jag gissar att du har något med fast IP anslutet i switchen, och denna krockar då och då med andra saker.....

Se till att du alltid tilldelar ip via DHCP och för de enheter som du vill ska ha samma adress hela tiden så styr du detta i routern via mac-adress. Det brukar gå att göra statiska tilldelningar i DHCP konfigurationen. Gå igenom alla enheter på nätverket.
 
Det luriga var att felet kom utan att jag gjorde några ändringar (typ kopplade i/ur nåt eller så). Upptäckte bara att HAn inte funkade som den skulle och då hade den gjort det i några timmar. Samtidigt hade jag suttit och jobbat med jobbdatorn ansluten till en fast port i samma switch utan problem. Mysko altihop.
 
Man kan ju inte utesluta att det är en switch som helt enkelt slutar att fungera plötsligt, och sedan fungerar igen. Det har hänt här hemma flera gånger och därför kör jag nu managerade switchar där man kan se lite mer av vad som händer.

Tror jag har fyra blåa plåt-Netgear här som gjort precis så och sedan några Dlink också.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Mer troligt har en switching loop uppstått då switchen möjligen saknar Spanning Tree Protocol (STP). Nätverksutrustning slutar inte funka för att sedan hoppa igång strax efter.

Och då har jag konfigurerat och satt upp nät med D-Link, Netgear Pro, Zyxel, TP-Link, Ubiquiti, Cisco, HPE, Dell och Juniper.
 
Redigerat:
Vad kan gå sönder eller sluta fungera på en switch som stått och gått och skyfflat paket i månader eller år utan att man förändrat något?
Vad kan gå sönder i en switch öht?

Antingen en port där nymodigheter 🙄 som auto Uplink (Mdi/mdix) eller Green/ Tech / Low Energy skulle kunna krångla.
Eller så är det ett intern fel.
Dagens elektronik är hårt integrerad och går sällan sönder men minnen kan gå sönder. Men varför skulle inte ett minne i ett switchchip kunna gå sönder?
Då finns det två minnen, ARP-coachen och själva paketminnet som skulle kunna gå sönder.
Minnet som mellanlagrar datapaketen skulle kunna förstöra paketen eller så fungerar inte arp-cache-minnet som lagrar eller kopplar en viss fysisk destinations adress till en viss port. Här blir ju felet intressant då vissa destinationer kan påverkas utan att det är relaterat till en viss port på switchen.

Det behöver inte vara den switch som den strulande prylen är fysiskt kopplad till som är problemet utan tex föregående vilket kan få felsökning/åtgärd förefalla ologisk. När man säkert konstaterat ett dylikt fel rekommenderar jag att en hammare används för att markera switchen trasig och därmed undvika att den orsakar mer grå hår eller huvudvärk.

Själv har jag en TP-Link med en gul notis med texten trasig i någon låda.
 
klart prylarna kan gå sönder, jag har en hel hög här. Kondensatorer som torkar osv.
 
MultiMan
Det vanligaste felet på annars bra plåt-Netgear t ex brukar väl vara att nätaggregatet/väggvårtan ger upp på ett eller annat sätt. Det gäller för övrigt mycket av sådan konsumentutrustning. Kvaliteten på strömdelarna varierar stort. Strömpluggen som kom till mina HP Procurve funkar efter 15-20 år. En av dem överlevde dessutom åsknedslag och bara den porten där åskan gick in dog, resten fortsatte fungera och det spred sig inte.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.