M MrFly skrev:
Ljud hela dagen i lägenhet bostadsrätt

På vardagar låter det konstant från taket från 06 till 23. Tror det är vattenledning eller annat VVS-system. Får aldrig någon ro i lägenheten pga det om man är hemma mellan den tiden. Vad kan man göra? Känner mig jättestressade och mår dåligt av allt oljud konstant.Har tagit upp detta med föreningen och de säger att jag ska kontakta fastighetsförvaltaren. Jag gjorde det men han är helt obenägen till att hjälpa. Trots bevis. Jag köpte lägenheten ett år sedan och hade ingen aning om detta. Är nyinflyttad och ganska ung så har ingen erfarenhet men alla jag visat ljudklippen för (spelat in oljudet) tycker att det är helt orimligt och att jag ska ta ”action”. Finns det möjlighet att begära att föreningen ska köpa lägenheten av mig eller hur kan man gå tillväga? Bor för övrigt på våning 3 och jag har knackat dörr till dörr i alla närliggande lägenheter vid flertalet tillfällen då jag först trodde att det var grannar men nu när ljudet pågått konstant i flera månader insåg jag att det rör sig om annat. Ljudet kan låta olika, kan låta som nån tappar något, spikar något, bankar, drar extremt tunga möbler, vibrerar… allt möjligt och det slutar aldrig.

All hjälp sökes 🤕🤕
Tiden du anger är begränsad till vardagar 06:00 -23:00. Det kan tyda på ett fastighetssystem som enbart är i drift dessa tider men det är inte troligt. Grannar kan vara störande och ibland vet de inte om det men det kan även vara medvetet. Kan du beskriva byggnad, antal våningar, byggnadstyp, byggt när, renoveringar, var i lägenheten hörs ljuden, är det någon annan av grannarna som har samma störning?

Du ska börja förs loggbok , en störningslista, över när ljud hörs, tider och lämna skriftligt till styrelsen de är fastighetsägare och har ansvar, om de inget gör för att minska din störning kan du lämna in anmälan till Hyresnämnden (kostar inget).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M MrFly skrev:
Ljud hela dagen i lägenhet bostadsrätt

På vardagar låter det konstant från taket från 06 till 23. Tror det är vattenledning eller annat VVS-system. Får aldrig någon ro i lägenheten pga det om man är hemma mellan den tiden. Vad kan man göra? Känner mig jättestressade och mår dåligt av allt oljud konstant.Har tagit upp detta med föreningen och de säger att jag ska kontakta fastighetsförvaltaren. Jag gjorde det men han är helt obenägen till att hjälpa. Trots bevis. Jag köpte lägenheten ett år sedan och hade ingen aning om detta. Är nyinflyttad och ganska ung så har ingen erfarenhet men alla jag visat ljudklippen för (spelat in oljudet) tycker att det är helt orimligt och att jag ska ta ”action”. Finns det möjlighet att begära att föreningen ska köpa lägenheten av mig eller hur kan man gå tillväga? Bor för övrigt på våning 3 och jag har knackat dörr till dörr i alla närliggande lägenheter vid flertalet tillfällen då jag först trodde att det var grannar men nu när ljudet pågått konstant i flera månader insåg jag att det rör sig om annat. Ljudet kan låta olika, kan låta som nån tappar något, spikar något, bankar, drar extremt tunga möbler, vibrerar… allt möjligt och det slutar aldrig.

All hjälp sökes 🤕🤕
Hej. Det låter som oljud från rör, kan det gå rör i taket? Har du byggt om innertaken , dvs tagit bort något lager av isolering för att få högre takhöjd?
 
  • Gilla
MrFly
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Det låter som oljud från rör, kan det gå rör i taket? Har du byggt om innertaken , dvs tagit bort något lager av isolering för att få högre takhöjd?
Jag tyckte mig höra mest "mänskliga" ljud på klippet. (hörde inget kontinuerligt buller som man kan mäta enkelt) Kan det komma via ventilationskanaler? Antar flertal lägenheter delar dessa och det borde ju finnas information om hur dessa kanaler är dragna. Kanske kan man då hitta källan till ljuden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Något som har med varmvattencirkulation at göra, eftersom det är tyst 23-06?
 
  • Gilla
MrFly
  • Laddar…
Är det från ventilationskanalen det låter? Skulle kunna va överhörning pga att det inte finns någon ljuddämpare mellan dig och grannarna. En flexibel ljuddämpare att sätta före donet kostar inte många hundralappar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S S N Jörgen Magnusson skrev:
Tiden du anger är begränsad till vardagar 06:00 -23:00. Det kan tyda på ett fastighetssystem som enbart är i drift dessa tider men det är inte troligt. Grannar kan vara störande och ibland vet de inte om det men det kan även vara medvetet. Kan du beskriva byggnad, antal våningar, byggnadstyp, byggt när, renoveringar, var i lägenheten hörs ljuden, är det någon annan av grannarna som har samma störning?

Du ska börja förs loggbok , en störningslista, över när ljud hörs, tider och lämna skriftligt till styrelsen de är fastighetsägare och har ansvar, om de inget gör för att minska din störning kan du lämna in anmälan till Hyresnämnden (kostar inget).
Kan tillägga att jag hör ljud som bankningar eller att folk tappar saker på helgen också (finns tyvärr inte med i ljudklippen).

Alla ljud låter direkt ovanifrån i vardagsrum/sovrum mest (bor i tvåa).

Byggnaden är 8 våningar och bor på 2:a. Blev färdigbyggd runt 2016/2017. Inte hört att någon anna klagat tyvärr, har gått runt och frågat typ 7 grannar när det var som värst men de få som var hemma då hörde inte tyvärr.
 
G gos84 skrev:
Är det från ventilationskanalen det låter? Skulle kunna va överhörning pga att det inte finns någon ljuddämpare mellan dig och grannarna. En flexibel ljuddämpare att sätta före donet kostar inte många hundralappar.
Kanske? Kan tyvärr ingenting om sådant men för vidare allting till föreningen/förvaltaren så kanske detta kan hjälpa. Tack!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Det låter som oljud från rör, kan det gå rör i taket? Har du byggt om innertaken , dvs tagit bort något lager av isolering för att få högre takhöjd?
Ingen renovering jag vet om. Byggnaden är från 2016/17 och jag flyttade in 10 månader sedan.
 
RoTe
Nya bostäder är lika illa eller sämre än äldre. Min kåk är byggd 2016 och jag hör mycket väl när grannarna ovan har "vuxenmys" t.ex. En annan granne hörde sin granne prata i telefonen osv. Allt går igenom ventilationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
M MrFly skrev:
Kan tillägga att jag hör ljud som bankningar eller att folk tappar saker på helgen också (finns tyvärr inte med i ljudklippen).
Det är normalt att sånt låter flera våningar bort, både i höjd- och sidled, eftersom det fortplantar sig i husets stomme. Men folk brukar inte tappa saker eller banka var 5:e minut.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MrFly skrev:
Ljud hela dagen i lägenhet bostadsrätt

På vardagar låter det konstant från taket från 06 till 23. Tror det är vattenledning eller annat VVS-system. Får aldrig någon ro i lägenheten pga det om man är hemma mellan den tiden. Vad kan man göra? Känner mig jättestressade och mår dåligt av allt oljud konstant.Har tagit upp detta med föreningen och de säger att jag ska kontakta fastighetsförvaltaren. Jag gjorde det men han är helt obenägen till att hjälpa. Trots bevis. Jag köpte lägenheten ett år sedan och hade ingen aning om detta. Är nyinflyttad och ganska ung så har ingen erfarenhet men alla jag visat ljudklippen för (spelat in oljudet) tycker att det är helt orimligt och att jag ska ta ”action”. Finns det möjlighet att begära att föreningen ska köpa lägenheten av mig eller hur kan man gå tillväga? Bor för övrigt på våning 3 och jag har knackat dörr till dörr i alla närliggande lägenheter vid flertalet tillfällen då jag först trodde att det var grannar men nu när ljudet pågått konstant i flera månader insåg jag att det rör sig om annat. Ljudet kan låta olika, kan låta som nån tappar något, spikar något, bankar, drar extremt tunga möbler, vibrerar… allt möjligt och det slutar aldrig.

All hjälp sökes 🤕🤕
Bor i en rätt nybyggd lgh. En person som köpte en lägenhet i föreningen, fick omöjligt att sova pga störande ljud. Ljudet har bara hörts av vissa personer. Slutade med att personen flyttade. Många åtgärder gjordes för bullerdämpning. Vad jag vill komma till är att föreningen tog in ett företag som bara sysslar med akustik och som mätte om det fanns ljud över tillåten decibel. De hade även utrustning att lämna kvar för mätning av ljud. Tycker du borde kunna kräva av föreningen att anlita ett akustikföretag som mäter upp om ljudstörningar ligger över gränsvärde. Kanske du själv skulle ta kontakt med ett sådant företag. Ofta har de stor erfarenhet hur du ska gå till väga samt vad som orsakar störningen.
Det här är kanske vad som gäller idag:Folkhälsomyndighetens allmänna råd (FoHMFS 2014:13) om buller inomhus anger vilka ljudnivåer som inte bör överskridas i en bostad. Dessa är: 30 dBA ekvivalent (ljud som hörs hela tiden) 45 dBA maximala ljudnivåer (plötsliga ljud).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.