• Älska
lat
  • Laddar…
Två äldre personer sitter bredvid varandra; mannen frågar hur många män kvinnan har sovit med och hon svarar att hon sovit med honom, men inte "sovit" med de andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Vilken hastighetsklass har ett cykeldäck och fälg?
 
N Niq skrev:
Vilken hastighetsklass har ett cykeldäck och fälg?
Tour de France har cyklister som kommit upp i 130 km/h så det finns nog cyklar som klarar det ;)
 
  • Wow
dilemma
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Tour de France har cyklister som kommit upp i 130 km/h så det finns nog cyklar som klarar det ;)
Ja velodrom cyklar kommer väl upp i väldigt höga hastigheter också. Jag tänkte mera på normala cykeldäck för elcyklar. Jag har faktiskt ingen aning vilka hastigheter ett normalt cykeldäck kan tänkas klara.
 
T
N Niq skrev:
Ja velodrom cyklar kommer väl upp i väldigt höga hastigheter också. Jag tänkte mera på normala cykeldäck för elcyklar. Jag har faktiskt ingen aning vilka hastigheter ett normalt cykeldäck kan tänkas klara.
Om jag inte minns fel får elmotorn inte driva när du kommer över 25 km/timme så efter det är det ingen skillnad mot en bendriven cykel.
Sen är en elcykel ofta tyngre än en cykel utan motor så det kan ju påverka.
 
Vikten skiljer mer mellan cyklister än mellan elcykel och en cykel utan motor.

Edit: Stavning.
 
Redigerat:
  • Haha
JohnBergq
  • Laddar…
Jag trodde jag hade svart bälte i autocorrect men "Viken" får du förklara.
 
Det föll bort ett T. Korrigerat nu.
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vikten skiljer mer mellan cyklister än mellan elcykel och en cykel utan motor.

Edit: Stavning.
Chat säger:

För vanliga cyklar och elcyklar, som är begränsade till hastigheter upp till 25 km/h, är däcken inte designade för att hantera högre hastigheter som man skulle uppnå med snabbare fordon.
Däckens konstruktion är optimerad för de krav som normalt följer med cykling inom denna hastighetsram, såsom grepp, komfort och hållbarhet. Om du letar efter däck som kan hantera högre hastigheter, exempelvis för specialbyggda cyklar eller elcyklar som kan nå hastigheter över 25 km/h, behöver du leta efter däck som specifikt är konstruerade för högre hastigheter.
Dessa däck har vanligtvis en robustare konstruktion och kan ha andra egenskaper för att säkerställa säkerheten och prestandan vid högre hastigheter.

o det var ju inte ens kul...
Tecknad bild som visar en person bredvid en elcykel med en sladd som leder till en oljekraftverk. Kraftverket benämns "Oljekraftverk".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
JohnBergq
  • Laddar…
Meme med texten "I thought I knew all the positions until she said 'let me show you The Volkswagen'" och en person som ligger på rygg med armar och ben formade som en VW-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det föll bort ett T. Korrigerat nu.
Eftersom du är @Daniel 109 förväntar jag mig att du kan skilja mellan vikt och massa, och att det är viktigt för dig att storheter och enheter skrivs korrekt. Du borde rimligen mena att massan skiljer cykeltyperna åt?
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Framförallt stor skillnad när man cyklar på månen. :)

Men det är absolut en liten skillnad även mellan t.ex. Borås och Uppsala.
Jag har haft lite mer info som jag glömt, men den duktiga och entusiastiske killen som kalibrerade våra laboratorievågar berättade en hel del om vikt massa, kalibreringsvikter, olika gravitation på olika ställen osv.
Ja entusiastiskt som sagt.

Jag minns att jag undrade om de vita bomullshandskarna var för att inte lämna av typ fett från fingrarna som ändrade massan på kalibreringsvikten. Men nej, det var främst för att inte värma upp vikten (så mycket).
De minsta vikterna hanterades med pincett.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Eftersom du är @Daniel 109 förväntar jag mig att du kan skilja mellan vikt och massa, och att det är viktigt för dig att storheter och enheter skrivs korrekt. Du borde rimligen mena att massan skiljer cykeltyperna åt?
Vikt och massa är synonymer, så hur ska jag skilja på dem menar du?
 
  • Haha
mattiasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.