Jag ska montera små 800x300 isolerkassetter i gamla bef karmar.

Finns det nån anledning att klossen man ställer kassetten på är i plast? Eller kan jag lika gärna klyva fram egna klotsar i trä för att ställa kassetten på?

Kassetten är 40mm tjock och bottenfalsen ej helt plan längs hela dess djup om det är relevant i denna fråga.
 
Jag kan inte svara säkert då det inte är mitt expertområde men undrar om det inte användes klossar av ek när det var brandklassat förr i tiden.
En anledning till glasklossar i plast är att de är enkla att arbeta med och klippa om så behövs och lätt att stapla för önskad tjocklek samt så jäser de inte vid fukt.
Jag kan tänka mig att träklossar skulle kunna jäsa av fukt och i värsta fall förstöra glaset.

Varför inte köpa glasklossar de är inte så dyra.
https://www.biltema.se/bygg/fastele...-tillbehor/mellanlagg-1-5-mm-50-st-2000051376
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dels för att plast inte rör sig med årstiderna men det har inte så stor skillnad för trät i bågen gör det. Men trä och butyl kommer av någon anledning inte överens så därför brukar man använda plast.

Är det öppningsbara fönster? Vet du var du ska placera klossarna?
 
N Niq skrev:
Dels för att plast inte rör sig med årstiderna men det har inte så stor skillnad för trät i bågen gör det. Men trä och butyl kommer av någon anledning inte överens så därför brukar man använda plast.

Är det öppningsbara fönster? Vet du var du ska placera klossarna?
Det blir fasta fönster och klotsarna skall om jag förstått det rätt placeras endast i botten en bit in från hörnen.
Jag har läst att det är av noga att klotsarna alltid är lika djup som hela kassetten (40mm). Hur noga är det egentligen? Räcker det med att de två inre glasen i 3-glas kassetten får stöd?
Anledningen till den frågan är att i bottenfalsen endast finns en flat stödyta som är 30mm djup, utanför den är bottenfalsen vinklad 7 grader och det går således inte att få ett bra stöd för alla 3 glasen när kassetten är 40mm djup.

Förövrigt verkar det finnas klotsar i trä att köpa såg jag nu.
https://www.glasgiganten.se/glasningsklossar/315-glasningskloss-foer-isolerglas.html
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Jag kan inte svara säkert då det inte är mitt expertområde men undrar om det inte användes klossar av ek när det var brandklassat förr i tiden.
En anledning till glasklossar i plast är att de är enkla att arbeta med och klippa om så behövs och lätt att stapla för önskad tjocklek samt så jäser de inte vid fukt.
Jag kan tänka mig att träklossar skulle kunna jäsa av fukt och i värsta fall förstöra glaset.

Varför inte köpa glasklossar de är inte så dyra.
[länk]
Jag ställde frågan för att jag ville veta om det var någon särskild anledning till att det var plast. Och det verkar det ju vara enligt Niq.

Att det fanns så billiga klotsar på Biltema visste jag inte, tack för tips.
 
F flaektrem skrev:
Det blir fasta fönster och klotsarna skall om jag förstått det rätt placeras endast i botten en bit in från hörnen.
Jag har läst att det är av noga att klotsarna alltid är lika djup som hela kassetten (40mm). Hur noga är det egentligen? Räcker det med att de två inre glasen i 3-glas kassetten får stöd?
Anledningen till den frågan är att i bottenfalsen endast finns en flat stödyta som är 30mm djup, utanför den är bottenfalsen vinklad 7 grader och det går således inte att få ett bra stöd för alla 3 glasen när kassetten är 40mm djup.

Förövrigt verkar det finnas klotsar i trä att köpa såg jag nu.
[länk]
Ja placeringen av klotsarna låter bra. Ca 5 cm in från hörnen men det är inte jättenoga. Däremot behövs det stöd under alla glasen. Annars så kommer glaset utan stöd glida nedåt med tiden och då börjar det läcka så du får imma och fukt mellan glasen och lite sämre isoleringsförmåga.
 
N Niq skrev:
Ja placeringen av klotsarna låter bra. Ca 5 cm in från hörnen men det är inte jättenoga. Däremot behövs det stöd under alla glasen. Annars så kommer glaset utan stöd glida nedåt med tiden och då börjar det läcka så du får imma och fukt mellan glasen och lite sämre isoleringsförmåga.
Misstänkte att något sådant skulle kunna ske med tiden.
Jag får då lägga lite energi på att försöka få stödet ordentligt under alla glas med plastklossar. Tack 😇
 
Stöd under alla glas. Det finns speciella 7-graders plastklossar för att ha i botten. Klossar i trä används fortfarande till brandglas. Jag tror att de funkar fint även på vanliga kassetter.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Stöd under alla glas. Det finns speciella 7-graders plastklossar för att ha i botten. Klossar i trä används fortfarande till brandglas. Jag tror att de funkar fint även på vanliga kassetter.
Tackar för förtydligandet att det fortfarande används för brandklassat.
Det är så länge sedan jag jobbade med partier att minnet sviker och regler kan ha ändrats.
Träklossarna är väl fortfarande i hårdare träslag.
 
Det är väl dessa klossar i trä ni menar kanske.
https://www.glasgiganten.se/glasningsklossar/315-glasningskloss-foer-isolerglas.html

Men bottenfalsen är inte vinklad hela vägen ifrån inre kronlisten. Utan 30mm horisontellt, därefter 36mm vinklad.
Se bilder. Dock svårt att få det att synas tydligt.

Tror ni föresten det blir för tajt ner mot bläcket om jag sätter Alu-Com dropplist i botten? Svårt att föreställa sig hur mycket den blir att hänga ner över bläcket.
Den här listen:
https://interglas.se/shop/dafa-alu-com-glaslist-712p.html
 
  • Närbild av fönsterkarm med smutsig, vinklad bottenfals och trädetaljer, som diskuteras gällande passform för glasningsklossar och dropplist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träfönsterkarm med skavanker och färgsläpp, visar även två fönsterlås och spår av smuts och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brandglas brukar väl inte vara isolerglaskassetter? Iaf inte dom jag kommer ihåg att jag bytt.
Träklotsar kan nog fungera. Är osäker på hur mycket det påverkar men trä och butyl kommer inte överens.
 
1 123abc skrev:
Tackar för förtydligandet att det fortfarande används för brandklassat.
Det är så länge sedan jag jobbade med partier att minnet sviker och regler kan ha ändrats.
Träklossarna är väl fortfarande i hårdare träslag.
Ja precis! För oss finsnickare är glasmästarens "hårt trä" en fantastiskt kul rekommendation. Men det är precis så det står reglerna.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
F flaektrem skrev:
Det är väl dessa klossar i trä ni menar kanske.
[länk]

Men bottenfalsen är inte vinklad hela vägen ifrån inre kronlisten. Utan 30mm horisontellt, därefter 36mm vinklad.
Se bilder. Dock svårt att få det att synas tydligt.

Tror ni föresten det blir för tajt ner mot bläcket om jag sätter Alu-Com dropplist i botten? Svårt att föreställa sig hur mycket den blir att hänga ner över bläcket.
Den här listen:
[länk]
Ah, du har en karm för båge, inte tänkt för fast fönster. Därav att du inte har smyg hela vägen in. Vi brukar inte göra sådant, jag vet inte om det brukar skäras av trappan så att man har smyg hela vägen.

Har du inte smygade (utåtvinklade) sidostycken också?
 
N Niq skrev:
Brandglas brukar väl inte vara isolerglaskassetter? Iaf inte dom jag kommer ihåg att jag bytt.
Träklotsar kan nog fungera. Är osäker på hur mycket det påverkar men trä och butyl kommer inte överens.
Det har ingenting med isolerkassett eller ej att göra. Finns både som enkelglas och i kassett. I bostadshus är det i princip alltid i kassett.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Det har ingenting med isolerkassett eller ej att göra. Finns både som enkelglas och i kassett. I bostadshus är det i princip alltid i kassett.
Efter att ja sökt lite på nätet så ser jag att det finns enkelglas som är klassade som brandglas. Trodde trodde dom alla var laminerade.

Kommer inte ihåg att jsg bytt glaskassetter med brandskydd men det kanske är jag som kommer fel ihåg eller så har jag bara inte råkat på några.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.