Hej!

Vi håller på att renovera en äldre brygga, och jag har några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa med.

Vi kommer ha hjälp av byggare att fästa två stycken 12m balkar på betongfundamenten i bilden nedan. De kommer sedan fästa tvärsgående reglar i balken samt kortlingar mellan de två främsta tvärsgående reglarna. På dessa reglar ska vi sedan fästa längsgående träbalkar (45x120), 5 st med CC 50. Detta för att kunna ha trallen gående på tvärs.

Äldre brygga under renovering med betongfundament och plankor vid strandkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu till mina frågor:

1. Hur fäster jag bäst de längsgående balkarna i de som byggaren fäst. Jag har tänkt att något likt detta är bäst men har inte hittat med C5 kvalitet på korrisionsskydd.
Galvaniserad vinkelbeslag för träkonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. För att det ska bli starkt nog, vad ska jag använda för skruv för att fästa dessa?
3. Bör jag dubbla de yttersta längsgående balkarna för att förstärka och kunna fäste exvis båtöglor i?
4. Detta bygger en del på höjden då trallen kommer på "våning 4" (balk, tvärsgående regel, längsgående regel, trall). Skulle därför vilja ha någon form av stående bit ytters för att dölja en del av underliggande konstruktion. Vad skulle kunna funka, 34x170 trallbit? Antar att denna bör fästas i yttersta tvärgående regeln med C% trallskruv.

Trallen (34mm) kommer sedan fästas med A4 trallskruv 75mm. Har inte bestämt om dold eller inte.

Tack på förhand!
 
Lyckats reda ut de flesta frågorna själv :) Men frågan är fortfarande hur jag bäst fäster träbalkarna mot varandra. Hittar inte mycket byggbeslag med korrisionsklass C5... Några tips?
 
N NoreTor skrev:
Lyckats reda ut de flesta frågorna själv :) Men frågan är fortfarande hur jag bäst fäster träbalkarna mot varandra. Hittar inte mycket byggbeslag med korrisionsklass C5... Några tips?
1 och 4 kan ju lösas i ett svep. Ställ virke i samma dimension som de tvärgående reglarna mellan varje regel. Skruva sedan fast dem med 180 mm skruv så fixeras reglarna stumt däremellan, du kan ju även då fixera den tvärgående regeln med en 180 mm skruv. Värt att tänka på om du ska ha ett räcke på endera sida är att låta varannantvärgående regel sticka ut 5 cm från trallen och varannan till strax under räckets höjd, då kan du fixera räcket med stabila strävor utåt från trallen och längs med löpet.
 
  • Gilla
NoreTor
  • Laddar…
Vill du av någon anledning ha den så hög? Hade en liknande brygga där vi byggde övre delen i sektioner som sen bara las ned på balkarna, fördel med detta va att man kunde lyfta in dem på vintern för att spara bryggan
 
  • Gilla
NoreTor
  • Laddar…
S
Reglar nere på sidorna av betongfundament och balkarna läggs på de, mellan fundamenten. Inte några balkar uppe på fundamenten.
 
  • Gilla
NoreTor
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
1 och 4 kan ju lösas i ett svep. Ställ virke i samma dimension som de tvärgående reglarna mellan varje regel. Skruva sedan fast dem med 180 mm skruv så fixeras reglarna stumt däremellan, du kan ju även då fixera den tvärgående regeln med en 180 mm skruv. Värt att tänka på om du ska ha ett räcke på endera sida är att låta varannantvärgående regel sticka ut 5 cm från trallen och varannan till strax under räckets höjd, då kan du fixera räcket med stabila strävor utåt från trallen och längs med löpet.
Tack - kommer inte ha räcke men bra tips! För reglarna menar du att man har längsgående i sektioner mellan de tvärsgående som man sedan fäster i ändarna?
 
T topmount skrev:
Vill du av någon anledning ha den så hög? Hade en liknande brygga där vi byggde övre delen i sektioner som sen bara las ned på balkarna, fördel med detta va att man kunde lyfta in dem på vintern för att spara bryggan
Tack för tipset! Vill egentligen få ner höjden så mycket det går men behöver så fixerad som möjligt då det är stora vågor från båttrafiken så osäker på om lösningen skulle fungera.
 
S Sernando skrev:
Reglar nere på sidorna av betongfundament och balkarna läggs på de, mellan fundamenten. Inte några balkar uppe på fundamenten.
Ja det hade varit smidigast men gick inte av någon anledning. Nu sitter balkarna redan ovanpå fundamenten :)
 
S
Du menar att man inte kan borra och skruva fast reglar och lägga balkarna på de, i höjd med fundamenten? Jo tjenare 😁

Att de se gjorde det, inte orkade göra det, är något helt annat.
 
S Sernando skrev:
Du menar att man inte kan borra och skruva fast reglar och lägga balkarna på de, i höjd med fundamenten? Jo tjenare 😁

Att de se gjorde det, inte orkade göra det, är något helt annat.
Ja så kanske det är - de hade nån förklarning som jag köpte men tyvärr inte kommer ihåg nu. Kan de varit något med att främsta fundamentet är runt?
 
N NoreTor skrev:
Tack - kommer inte ha räcke men bra tips! För reglarna menar du att man har längsgående i sektioner mellan de tvärsgående som man sedan fäster i ändarna?
Ja fast fäst dem inte i ändarna, skruva fast dem rakt ner med långa skruvar, det låser de tvärgående från att rulla åt långsidorna.
 
H Huzzbutt skrev:
Ja fast fäst dem inte i ändarna, skruva fast dem rakt ner med långa skruvar, det låser de tvärgående från att rulla åt långsidorna.
Tack - men menar du då att de ligger ovanpå de tvärgående eller infällda mellan? Skulle verkligen vilja ha infällda mellan för att få ner höjd men blir osäker på hållfasthet?

Och isf fästa med balksko eller skruva direkt?

Bild på hur det ser ut ny när stålbalkarna, tvärsgående 45x170 á 2M med cc 2M samt kortling längst fram är fästa.

Alternativen jag funderar på är:

1. Nedsänkta golvreglar i 45x145 (första valet pga lägre höjd). Ytterram i 45x170. Dubbla i kanterna för att kunna fästa både "ramtrall" och vanlig trall. CC ca 50cm.
Byggplats vid vatten med en plattform av stålbalkar och träreglar, vissa märkte med “45x170” och “45x145”, som visar två olika konstruktionsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Ovanpåliggande golvreglar i 45x120. Dubbla i kanterna för att kunna fästa både "ramtrall" och vanlig trall. CC ca 50cm.
Bild av ett pågående byggprojekt vid vatten. Skelett av trädäck med stålbalkar och träreglar märkta 45x120 är monterade. Röd ram visar höjdskillnad mellan olika byggelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanpå detta kommer det sedan ligga 34mm trall. Samt en kjol av 28mm trall

Bild för att illustrera höjdskillnad mellan alternativ 1 och 2:
Trä- och stålbalkar monterade tvärgående på en brygga vid en sjö, med verktyg, en påse och en vattenflaska på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack för alla tips och tankar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.