Hej!
Efter slutbesiktningen av vårt nya hus i juli 2022 upptäckte vi att föranmälan av el lämnades in endast 4 veckor innan, vilket innebär att det inte fanns någon chans till en permanent nätanslutning när vi fick nycklarna. Det tog sedan 49 veckor innan vi äntligen var uppkopplade.

Idag hade vi vår 2-årsbesiktning och följande punkter diskuterades i förväg med besiktningsman:

• Underlåtenhet att lämna in föranmälan av el enligt anvisningar och inom skälig tid utgör ett brott mot totalentreprenadkontraktet enligt ABS 18 och §4, §5 samt §11 i Konsumenttjänstlagen.

• Elanslutningsbegäran gjordes 2021, men entreprenören har inte utfört det tilläggsarbete som krävs enligt 8 § tredje stycket, vilket anses vara dålig service enligt 9 §. Om detta hade gjorts hade förseningen kanske inte uppstått.

• Entreprenören informerade oss inte innan avtalet slutfördes. Enligt § 11 borde entreprenören ha insett behovet av en permanent 25 ampere anslutning eftersom tillfällig 16 ampere byggnadseffekt var otillräcklig för att möta husets behov, inklusive fordonsladdning. Vi kunde inte uppfylla våra kapacitetskrav.

Med tanke på att dessa problem uppstod inom 2 år från kontraktets godkännande vid slutbesiktningen, och rapporterades till entreprenören inom 6 månader, enligt § 59, ska kontraktet nu anses vara felaktigt enligt § 9 och 11 i Konsumenttjänstlagen.

Tyvärr uteslöts denna information från rapporten, vilket väcker tvivel om efterlevnaden och inspektionsförfarandet, vilket kan leda till att vi överväger rättsliga åtgärder.

Min fråga:
När exakt ska en entreprenör lämna in föranmälan av el för att säkerställa att det inte uppstår några förseningar i anslutningen av huset till det fasta nätet? Rekommenderas det att vidta rättsliga åtgärder i domstol för att kräva förseningar (anges i avtalet per vecka) och skadestånd (extra kostnad för byggström)?

Tack på förhand.
 
Redigerat:
P
Delen med elbilsladdning får nog anses vara totalt utanför.. Att nån råkar äga en elbil och att kapaciteten inte räcker till att ladda elbilen i fullfart dom kallare dagarna på vintern kan knappast anses vara ett fel gentemot entreprenören..

Såvida huset inte frysit sönder på vintern pga för låg huvudsäkring så undrar jag om inte det i verkligheten är väldigt nära att 16 A egentligen räcker, även om det är skönt med 25 A huvudsäkringar och inte behöva bry sig om strömförbrukning och att elbil laddas samtidigt..
Man måste nog skilja på verklig skada man blivit utsatt för och när man bara blev tvungen att ladda elbilen på jobbet eller på lämpligt laddställe

Sen undrar jag om du ens kan komma åt entreprenören alls för är det inte så att elanslutning och den delen görs åt kunden / dig , inte för att vara färdigt till inflytt och elverkets förseningar och leveranstider knappast kan garanteras av entreprenören, men såklart beroende på vad som avtalats mellan dig och entreprenören om vem som ska göra vad och när..

Gissar att det även är därför som dina "anmärkningar" inte känns rätt på en 2 års besiktning och därför inte tas upp då det inte är därför man 2 årsbesiktar hus för att upptäcka när nån kund är missnöjd med leverenstid på fast elanslutning.

Har entreprenören ens avtalats med att sköta detta på nåt visst vis eller hur ser era avtal ut med varandra

Ja menar skulle det gå att komma efter entreprenörer för elnätsägarens sega leveranstider så ligger dom som säljer solceller jäkligt risigt till där det ibland inte går alls eller ligger år bort i kapacitetsuppgraderingar att folk kan sälja ström så som offerten från solcellsföretaget visar

Jag kan ha fel men jag undrar om du inte är ute på tunn is här om du inte har nåt väldigt konstigt avtal skrivet med din "entreprenör"
 
  • Gilla
HB_SVERIGE
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Delen med elbilsladdning får nog anses vara totalt utanför.. Att nån råkar äga en elbil och att kapaciteten inte räcker till att ladda elbilen i fullfart dom kallare dagarna på vintern kan knappast anses vara ett fel gentemot entreprenören..

Såvida huset inte frysit sönder på vintern pga för låg huvudsäkring så undrar jag om inte det i verkligheten är väldigt nära att 16 A egentligen räcker, även om det är skönt med 25 A huvudsäkringar och inte behöva bry sig om strömförbrukning och att elbil laddas samtidigt..
Man måste nog skilja på verklig skada man blivit utsatt för och när man bara blev tvungen att ladda elbilen på jobbet eller på lämpligt laddställe

Sen undrar jag om du ens kan komma åt entreprenören alls för är det inte så att elanslutning och den delen görs åt kunden / dig , inte för att vara färdigt till inflytt och elverkets förseningar och leveranstider knappast kan garanteras av entreprenören, men såklart beroende på vad som avtalats mellan dig och entreprenören om vem som ska göra vad och när..

Gissar att det även är därför som dina "anmärkningar" inte känns rätt på en 2 års besiktning och därför inte tas upp då det inte är därför man 2 årsbesiktar hus för att upptäcka när nån kund är missnöjd med leverenstid på fast elanslutning.

Har entreprenören ens avtalats med att sköta detta på nåt visst vis eller hur ser era avtal ut med varandra

Ja menar skulle det gå att komma efter entreprenörer för elnätsägarens sega leveranstider så ligger dom som säljer solceller jäkligt risigt till där det ibland inte går alls eller ligger år bort i kapacitetsuppgraderingar att folk kan sälja ström så som offerten från solcellsföretaget visar

Jag kan ha fel men jag undrar om du inte är ute på tunn is här om du inte har nåt väldigt konstigt avtal skrivet med din "entreprenör"
@polaris78 Tack för svaret. En 16-ampere anslutning visade sig vara otillräcklig för att driva flera apparater samtidigt i vårt hem, än mindre stödja laddning av bilen som ursprungligen planerats. Dessutom var anslutningen opålitlig. Det fanns oro för effekterna av tillfällig ström på apparater, särskilt vår NIBE värmepump, som kunde vara sårbar för strömspikar.

Vår begäran om en permanent el anslutning lämnades in 2021 för att säkerställa anslutningen vid projektets slutförande. Entreprenören fördröjde dock denna avgörande åtgärd till projektets slut, vilket orsakade onödiga förseningar. Detta ledde till att vi fick uppleva förlängda ledtider för installationen. Entreprenörens arbetsomfattning inkluderade tydligt el och handlingar.

Du har en poäng angående tvåårsbesiktning, som fokuserade mer på garantifrågor än att identifiera potentiella problem under den slutbesiktning. Kanske skulle en särskild besiktning vara mer lämplig? Jag är osäker på om det finns någon tidsbegränsning för att ordna sådana besiktningar.

Att initiera föranmallen av el borde vara en prioritet direkt efter att bygglov och leveransplanering erhållits. Det kräver insats från en elektriker, men bara grundläggande information behövs initialt. Att skjuta upp detta till den slutliga besiktningen erbjöd inga fördelar.
 
Mycket märkligt, jag har 3*16A (ingen elbil) och aldrig har någon säkring löst ut.
Vad är det för apparater du kör?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Mycket märkligt, jag har 3*16A (ingen elbil) och aldrig har någon säkring löst ut.
Vad är det för apparater du kör?
Samma här, haft 16 amp i mina tre sista hus.
Jordvärme i mitt första på nästan 300 kvm uppvärmd yta (60 tala hus)
Bergvärme på nästa med 250 kvm uppvärmd yta (60 tala hus)
Och nu till mitt 4 år gamla hus med frånluftsvärmepump på 220 kvm yta där stoppades det in 25 amp av elektrikern då dom alltid gjorde det.
Säkrade ner detta också och har inte blåst en enda säkring sen mitten på 90 talet på dessa husen.
Hos oss skiljer det rejält i avgift mellan 16-25 amp abbonemang så jag har sparat många pengar under åren på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.