Hej,

Hur långt ner ska WC:ns anslutning tryckas ner i en manschett 110/90 av den här typen?
Svart gummimanschett för röranslutning, specificerad som 110/90, använd i VVS- och avloppsinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WC:n är en Ifö Spira och anslutningen har en ytterdiameter på c:a 103 mm (om jag mäter med skjutmått) vilket är i princip samma som innerdiametern på ett 110-rör och kommer då manschetten till och gör det än tajtare så går det ju bara att få ner den några millimeter utan orimligt mycket kraft. Jag har provat med Glidex men jag börjar tro att det är något jag missat eller ska det krävas så mycket kraft för att få till anslutningen?

Som ni ser på bilden nedan så är det i princip samma diameter på toalettens anslutning och ett bit 110 rör. Toaletten vilar bara mot rörstumpen, det är i princip ingen mån att trycka ner den.
Närbild av en WC-anslutning från Ifö Spira, monterad på ett grått rör, som visar anslutningens tajta passform och de synliga måtten på cirka 103 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
WC stos!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J Joak skrev:
[länk]
Ansutningen är väl 130 mm har jag för mig.
Japp, om den övre diametern vore 130 mm så skulle det inte vara något problem men i mitt fall har jag bara ett 110 rör som kommer upp ur golvet.

Manschett 110/90 är ett tillbehör där jag beställde WC:n (Bygghemma) för att ansluta till ett 110-rör men det finns inte en chans att det går att trycka ner både WC-anslutning och manschett i ett 110-rör eller så är det något jag inte förstår.
 
S swirve skrev:
WC stos!
Japp, det är ett alternativ även om jag då måste kapa röret bara 12-15 mm över golv vilket jag helst vill undvika. Jag vill behålla så mycket uppvik av plastmattan som möjligt (uppviket är 20 mm).

Dock vore det intressant att få klarhet i hur det är tänkt att fungera med en manschett, den säljs trots allt tillsammans med WC:n på Bygghemma för att ansluta den.
 
H husola skrev:
Japp, det är ett alternativ även om jag då måste kapa röret bara 12-15 mm över golv vilket jag helst vill undvika. Jag vill behålla så mycket uppvik av plastmattan som möjligt (uppviket är 20 mm).

Dock vore det intressant att få klarhet i hur det är tänkt att fungera med en manschett, den säljs trots allt tillsammans med WC:n på Bygghemma för att ansluta den.
Som du själv konstaterat går inte wc röret ner i 110 rör, antingen sätts wc böj el liknande innan golvet byggs igen eller också kapa röret och tryck i en wc stos.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.