Vi fick fjärrvärme innan jul och har märkt att trycket sjunker så att vi har varit tvugna att fylla på vatten några gånger. Är det läckage eller vad?!?!
Vi har noterat ändringarna. Så här har det sett ut:
13/12 1,0
20/12 0,6 --> fyllde på till 1,0
21/12 0,9
22/12 0,9
29/12 0,8--> fyllde upp till 1,1
30/12 1,1
31/12 0,95
6/1 1,0
11/1 0,9
19/1 0,8 (kollade 2 timmar senare, då var det på 0,9!)

Läckage eller ej? Min helt ovetenskapliga tanke är att OM det läcker nånstans borde det väl sjunka mer kontinuerligt? Eller?
Vi har ställt pannan på en ganska låg värmekurva. Vid installationen (13/12) var den inställd på 0-läget eller vad man kallar det. I mitten alltså. Kan det ha nån betydelse?
 
Hej,
Jag hade en radiator som rostade sönder i mitt fjärrvärmesystem. Det droppade från botten och då sjönk trycket stadigt - så din uppfattning om detta är sant.

Vad det gäller ditt första värde (från 1,0 till 0,6) så kan det vara att det fanns luft i systemet när det startades. Har du luftat alla radiatorer? Vad det gäller variationen från 1,0 till 0,9 och tillbaka till 1,0 så har vi det likadant. När det är kallare ute (varmare vatten i radiatorerna) så ökar trycket. När temperaturen i radiatorerna sjunker så minskar det. Varmare vatten tar större plats i ett slutet system – där av högre tryck.

Min teori.
Häls
JonN
 
Hej, jag såg samma sak under det första året och det berodde på läckage (små som jag visste om). För några veckor sedan så tömde jag för att skruva in några extra element och fixa några läckage. Efter påfyllning så såg jag samma variationer i tryck, men det har stabiliserat sig.

Jag hade här en rörmokare från Gbg Energi för att byta en packning i centralen och han sa att det är lite lurigt det där. Han hade varit på flera ställen där trycket varierat upp och ner och man måste tro att det varit läckage, men efter ett tag hade det stabiliserat sig. Teorin är att det är luft som spökar (och som måste gasas ur vattnet och det kan ta ett tag). Det andra tipset han kom med var att lufta efter alla konstens regler; vänta en vecka eller två, öppna alla termostater och låt gå någon timme, stäng av circulationspumpen och lufta.
 
Hej, jag glömde; Eftersom du har slutet expansionskärl så skall trycket variera med temperaturen i sekundär (radiator)-kretsen. Så att det går upp och ner är normalt. Om du får sjunkande tryck vid samma temperatur och temperaturdifferens mellan in och utgående, då det är dags att börja dra öronen åt sig. Men det kan som sagt vara luft och ordna sig med tiden.
 
Tack för svaret! Men vad menar du med "temperaturdifferens mellan in och utgående"?
 
Gör en likadan tabell som i första inlägget, men notera även utomhustemperatur samt framledningstemperatur (på radiatorkretsen). Om du får lägre och lägre tryck vid samma utomhustemp och framledningstemp så har du läckage ganska säkert läckage. Trycket kommer alltid att variera beroende på vilken temperatur det är på vattnet i radiatorkretsen. Varmt vatten högt tryck och vice versa.

Ställ gärna en burk under spillröret till säkerhetsventilen på radiatorkretsen för att försäkra dig om att inte radiatorvattnet kommer ut den vägen. Inte ovanligt att säk.vent. läcker, men det kan även vara en indikation på att expansionskärlet är för litet eller har fel förtryck.

Och givetvis, luftar man så sjunker trycket. Och det tar ofta länge att får ur luften i ett fjvsystem. Kom ihåg att fylla på systemet direkt efter man luftning. Annars kanske ny luft suger in om man får lågt tryck vid luftningen...
 
AnteB skrev:
Gör en likadan tabell som i första inlägget, men notera även utomhustemperatur samt framledningstemperatur (på radiatorkretsen). Om du får lägre och lägre tryck vid samma utomhustemp och framledningstemp så har du läckage ganska säkert läckage. Trycket kommer alltid att variera beroende på vilken temperatur det är på vattnet i radiatorkretsen. Varmt vatten högt tryck och vice versa.
Just, eller tom, skriv dessutom upp differensen mellan framlednings (matnings) temp på radiatorkretsen och returtemp på radiatorkretsen (ligger typiskt på ca 7C enlig rörmokaren), om du som jag har två mätare. Trycket mäts på framledningen och beroende på hur hett vatten du har ut i systemet och hur mycket som termostaterna stryper så får du olika tryck; varmare vatten än "vad som behövs" ger större strypning i termostaterna, ger högre tryck (givet att du inte har en tryckstyrd circ-pump, men det verkar inte så). Detta kompenseras i ett riktigt inställt system av att framledningstemperaturen styrs av yttertemperaturen, men med viss fördröjning. Skall vi ta hela det så finns det en bra tråd om hur man ställer in sin fjärrrvärmeanläggning här på siten, men det är inte gjort i en handvändning. Är själv fortfarande efter ett år på, vrid-lite-slumpmässigt-och-se-om-det-blev-bättre stadiet :)

Och burken är ett måste. Själv har jag hela tiden läck från VV-systemet (måste installera tryckstegringsdämpare), och det är inte ovanligt att det kommer små skvättar där, även om det inte behöver vara så extremt som hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.