Hej,

Funderar på hur golvet i källaren ska byggas upp i källaren. Det är i dagsläget en ojämn oisolerad betongplatta.
Tanken är att klinkers ska läggas till slut, men hur ska det se ut under? Vattenburen golvvärme ska med läggas in är planen.
Huset är nyligen dränerat på utsidan.

Funkar följande konstruktion?
1. Passiv platon eller liknande fabrikat.
2. Stålreglar + cellplast mellan och under. - främst för att jämna ut golvet och möjlighet att dra kablage etc. under.
3. Golvvärme Flooré eller liknande.
4. Klinkers
 
Golvvärme ska helst ha 25-30 cm isolering under för att inte värmeförlusterna neråt ska bli stora.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du får dessutom större fuktvandring genom plattan till följd av den uppvärmda marken under golvet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Okej.
Jag har 150mm från ojämn betongplatta upp till färdig golvhöjd. Hur ska man disponera den på bästa sätt i så fall?
 
Eller kan man utesluta platonmatta och lägga cellplast direkt på?
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du får dessutom större fuktvandring genom plattan till följd av den uppvärmda marken under golvet
Blir inte fuktvandringen bara om golvvärmen är avstängd?
 
Vad ska rummet/rummen användas till?
Måste det vara klinkers?

Bila bort betongplattan och "bör om från början"?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad ska rummet/rummen användas till?
Måste det vara klinkers?

Bila bort betongplattan och "bör om från början"?
Det ska vara TV-rum och eventuellt kontor.
Det måste inte vara klinkers. Vill egentligen bara undvika trä i källaren.

Bila bort plattan är ett jobb jag vill undvika om andra lösningar finns :)
 
R
B Beppisen skrev:
Hej,

Funderar på hur golvet i källaren ska byggas upp i källaren. Det är i dagsläget en ojämn oisolerad betongplatta.
Tanken är att klinkers ska läggas till slut, men hur ska det se ut under? Vattenburen golvvärme ska med läggas in är planen.
Huset är nyligen dränerat på utsidan.

Funkar följande konstruktion?
1. Passiv platon eller liknande fabrikat.
2. Stålreglar + cellplast mellan och under. - främst för att jämna ut golvet och möjlighet att dra kablage etc. under.
3. Golvvärme Flooré eller liknande.
4. Klinkers
Hade jag vart i ditt läge så hade jag gjort som du har skrivit, visst är det optimalt med 200-300mm isolerin men med 150mm och en fuktspärr mellan betongplattan och ditt nya golv så kommer ingett att hända mer är några kronor mer i uppvärmning..
Att bila ur hela källaren är ett monsterjobb som du inte kan hämta hem rent ekonomiskt..
Vid renovering får man acceptera vissa kompromisser helt enkelt😊
 
  • Gilla
Beppisen
  • Laddar…
BirgitS
B Beppisen skrev:
Det ska vara TV-rum och eventuellt kontor.
Det måste inte vara klinkers. Vill egentligen bara undvika trä i källaren.

Bila bort plattan är ett jobb jag vill undvika om andra lösningar finns :)
I såna rum passar väl heltäckningsmatta utmärkt. Sån som är gjord för källare och tål lite fukt underifrån. Då behöver man inte golvvärme.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I såna rum passar väl heltäckningsmatta utmärkt. Sån som är gjord för källare och tål lite fukt underifrån. Då behöver man inte golvvärme.
Hur hade du i så fall gjort för att komma upp till golvhöjd (150mm) med heltäckningsmatta?
 
BirgitS
Jag föredrar nog att det är högre i tak framför att det inte är ett lågt trappsteg i samband med tröskeln.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
EPS+spårade xpsskivor så borde den mesta värmen gå uppåt
 
B Beppisen skrev:
Hur hade du i så fall gjort för att komma upp till golvhöjd (150mm) med heltäckningsmatta?
*Riktigt* tjock heltäckningsmatta! :)
 
  • Haha
  • Gilla
Beppisen och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
EPS+spårade xpsskivor så borde den mesta värmen gå uppåt
Okej. Ingen platonmatta under eller?
 
Har du stora problem med fukt ? Kolla med nån leverantör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.