murak
K KungGeorge skrev:
Det låter kalas. Ser att du verkar hålla till på Gotland så antar att du inte har något problem med minusgrader och isproppar i rännan/utkastaren. Jag vet inte ens om det är ett praktiskt problem utan snarare ett teoretiskt :) det borde vara ett gäng plusgrader under huset även i smällkallaste vintern.
I år var det en längre period med minusgrader även här på ön, men några isproppar märkte jag inte av. Det vatten som rinner ner i rännan är relativt varmt så det är inget jag är orolig över. De blev ett istäcke på vattnet i tanken dock, men det är kort mellan baden så det hann aldrig bli så tjock =) Vid längre uppehåll kan det väll vara bra att tömma tanken dock.
 
  • Gilla
KungGeorge
  • Laddar…
Hej @murak ,
Din bastu ser fantastisk ut, vilket fantastiskt jobb.
Jag gillar hur du har lagt avloppet under golvet.
Men: Med avloppen under den är golvet medvetet inte horisontellt.
Hur lyckades du få aggregaten placerade i nivå?
Vi kommer att ha en Harvia M3 som inte har justerbara fötter.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
JoostvdL JoostvdL skrev:
Hej @murak ,
Din bastu ser fantastisk ut, vilket fantastiskt jobb.
Jag gillar hur du har lagt avloppet under golvet.
Men: Med avloppen under den är golvet medvetet inte horisontellt.
Hur lyckades du få aggregaten placerade i nivå?
Vi kommer att ha en Harvia M3 som inte har justerbara fötter.
Aggregatet står på en skyddsplåt som har justerbara fötter. Den behövdes för att skydda golvet från värmen. Lycka till!
 
  • Gilla
JoostvdL
  • Laddar…
murak murak skrev:
Alla golvbjälkar målades med tjärolja (20% tjära 80% rå linolja). Bjälkarna vid rännan fick flera lager då jag tänker mig att det blir som fuktigast där (ånga från varmt vatten som åker ner i rännan). Doftar gott.
[bild]
Sen började jag såga till golvet. Furugolv från Moelven 25x165 mm, ekonomiklass. Den del av golvbrädan som kommer hänga över rännan får ett flödigt lager tjärolja då det säkert kommer hänga droppar där vid bastubad.
[bild]
Jag börjar med den enkla raden med korta brädor, men det var inte helt lätt att få allt rakt ändå för min kapsåg sågar inte riktigt 90 grader :/ Fäster bräderna medels skråskruvning och försöker att inte banka ihop bräderna allt för hård.
[bild]
Så, nu sitter de där. Lite extra tjärolja en bit upp på ändträt, suger som tusan. Kanske blir till att olja in golvet med paraffinolja också...
[bild]
De långa bräderna blev faktiskt lättare att lägga då jag hade de korta som referenspunkt. Grant blev det. Får nog bli skoförbud i bastun till en början.
[bild]
Runt om golvet finns 1-3 cm glipa vilket gör att luft kommer åt att torka trät samt att det finns plats att svälla (nu har jag visserligen skruvat det, men ändå..) Vatten som kommer ut längs med golvet ska inte kunna nå stomme eller isolering..
[bild]
..och för att hjälpa till med att hålla syndafloder borta lägger jag en stående golvbräda på golvets kant som kommer agera sarg. Men helt tätt blir det nog inte när trät börjar jobba så därför känns det bra att det är öppet nedåt.
[bild]
För att få rätt vinkel använder jag laser och markerar innan sågning.
[bild]
Perfekt passning där sargbrädorna möts vid rännan. Väggpanelen kommer skruvas på läkt som är ca 34mm tjock vilket gör att panelbrädorna kommer kunna gå ner en bit förbi sargen och ändå inte ligga dikt an (sargen är 25mm tjock).
[bild]
Sargbrädan längst bak (under tänkta lavar) får sättas i vinkel då golvet kom 3cm bort från väggreglarna (blev minimalt med spill vid kapningen då) Hade ingen bättre bild, men jag tror ni förstår hur det blev. Jag började också såga lite på stommen till lavarna. Jag har tänkt använda 45x220 reglar för att bära lavarna, bredd 280cm helt utan stödben i mitten.
[bild]
För att stödbenen inte ska stå och suga vatten ställer jag dem på inborrade vagnsbultar M10 100mm, med brickor under för att de ska stå rakt. Ena bulttassen vilar då rakt på en golvbjälke. Benen kommer också skruvas fast genom panelen in i regelstommen med distans mellan vägg och stolpe. De flesta bastulavar jag sett vilar endast på avsatser skruvade i väggen, men eftersom jag har ett så stort spann med plats för minst fem svettiga grisar känns det tryggt att benen även vilar på golvet.
[bild]

Härnäst är det dags för isolering!
Vi håller på och bygger en fristående bastustuga på tomten. Snart dags att sätta innerpanel och står villrådiga inför att använda bastufolie eller inte? Vissa avråder från användande av bastufolie om bastun kommer att nyttjas mer sällan. Bastun kommer att stå ouppvärmt långa perioder, har man då bastufolie i väggen finns risk att kondens uppstår om solen skiner på ett ouppvärmt hus. Vi har 10 cm mineralull(rockwool) i väggen med luftspalt utanför och därefter ytterpanel. Vi valde att isolera eftersom vi tänkt använda bastun som extra sovrum vid behov på sommaren. På insidan av isolering har vi blivit rekommenderade att strunta i plastfolie och enbart sätta spikläkt samt bastupanel. Bör vi följa rådet? Tacksam för synpunker.
 
murak
soros23 soros23 skrev:
Vi håller på och bygger en fristående bastustuga på tomten. Snart dags att sätta innerpanel och står villrådiga inför att använda bastufolie eller inte? Vissa avråder från användande av bastufolie om bastun kommer att nyttjas mer sällan. Bastun kommer att stå ouppvärmt långa perioder, har man då bastufolie i väggen finns risk att kondens uppstår om solen skiner på ett ouppvärmt hus. Vi har 10 cm mineralull(rockwool) i väggen med luftspalt utanför och därefter ytterpanel. Vi valde att isolera eftersom vi tänkt använda bastun som extra sovrum vid behov på sommaren. På insidan av isolering har vi blivit rekommenderade att strunta i plastfolie och enbart sätta spikläkt samt bastupanel. Bör vi följa rådet? Tacksam för synpunker.
Jag stod inför samma tankar och hur det blev står att läsa i denna tråd :) Folie kan ge problem då bastun står kall ibland och helt utan så får man en energiförlust samt att det häftiga ångtrycket kan trycka ut fukt i isoleringen (iallafall i teorin, det kan funka hur bra som helst också) . Mellantinget blir att använda nån sorts ångbroms, t ex Öko natur som jag använde. Den är lufttät men kan släppa igenom fukt. Hoppas svaret hjälpte dig!
 
  • Gilla
soros23
  • Laddar…
murak murak skrev:
Jag stod inför samma tankar och hur det blev står att läsa i denna tråd :) Folie kan ge problem då bastun står kall ibland och helt utan så får man en energiförlust samt att det häftiga ångtrycket kan trycka ut fukt i isoleringen (iallafall i teorin, det kan funka hur bra som helst också) . Mellantinget blir att använda nån sorts ångbroms, t ex Öko natur som jag använde. Den är lufttät men kan släppa igenom fukt. Hoppas svaret hjälpte dig!
Tack för att du svarade. Inte lätt detta. Snickarna kommer i morgon bitti och ska börja med panel. Vi har bestämt att skippa plastfolien. Frågan är nu om vi ska sätta en spikläkt (luftspalt) bakom panelen? Snickaren vill helst inte det. Vi tänker att luftspalten kanske tar hand om den fukt som eventuellt går igenom badtupanelen. Vad tror du?
 
murak
soros23 soros23 skrev:
Tack för att du svarade. Inte lätt detta. Snickarna kommer i morgon bitti och ska börja med panel. Vi har bestämt att skippa plastfolien. Frågan är nu om vi ska sätta en spikläkt (luftspalt) bakom panelen? Snickaren vill helst inte det. Vi tänker att luftspalten kanske tar hand om den fukt som eventuellt går igenom badtupanelen. Vad tror du?
Snabba bud :) I så fall tycker jag att ni ska gå på snickarens råd. Det finns som sagt många olika sätt att bygga bastu på.
 
murak murak skrev:
Äntligen dags för kaminen! Valet föll på Harvia Linear 22 LS med tillhörande skyddsplåt och golvplatta. Värmer 8-22 kubikmeter bastu och har en vattentank på sidan. Skyddsplåten kortar ner avståndet till brännbart till 70mm.

[bild]
Först ska kaminen eldas utomhus en omgång för att färgen ska härda. Spirorör funkade fint som skorsten. Rykte ordentligt om den, så instruktionen var rättfärdigad.
[bild]

Det här bygget har hittills gått som på räls, så det var dags för nått att gå åt helskotta. Ett av stöden för skorstenen hamnade precis på mitt friskluftsintag!
[bild]

Jag fick ingen bild på det, men jag klippte ner spiroröret så att luftintaget istället sker i luftspalten bakom ytterpanelen. Vi får se om luftflödet räcker eller om jag får göra ett luftintag till.. Hålet täcktes med lite bredare regelstumpar som dränkts i olja. Blir väll till att måla dem grå sen i vår.
[bild]

Skorstenen färdig!
[bild]

Så här blev det vid taket. Jag får hålla kolla på hur regn och rusk ter sig, om det regnar på ytterväggen eller ej, då får det bli en gummidamast eller nått för att täta runt hålet.
[bild]

Satte en rosettventil på luftintaget istället för skjutluckan av trä.
[bild]

Då satt den där! Kranen ska skruvas dit och bastustenarna ska tvättas och läggas på plats. Vi ska hitta nån sorts gnistskydd att ha framför kaminen också, funderar på att bara ta en platt sten om vi hittar någon..
[bild]

Dags för nischer runt dörr och fönster.
[bild]

Jag har ingen aning om hur man gör sånt här snyggt så jag köpte lite obehandlad ytterpanel 21x95 och hyvlade till så dom passade hyggligt.
[bild]

Det tog längre tid än jag vill erkänna med tanke på det något rustika resultatet, men nu sitter dom där.
[bild]
[bild]

Vid dörren fick jag såga ur eftersom jag satt panelen för nära. Vet inte hur jag tänkte..
[bild]

Har ingen bild på resultatet vid dörren, men det kommer nog synas på nån framtida bild. Jag gav mig på att tillverka en tröskel då det inte fanns innan. Jag tänker att det kan vara bra att skydda den lilla stumpen sargbräda som finns där. Tillverkades av en regelstump och fick flödigt med paraffinolja på ändträt.
[bild]

Återigen ett rätt rustikt resultat med tanke på hur mycket tid jag la på den, men så är det att vara glad amatör :) Jag har redan snubblat på den ett par gånger men den har varken spruckit eller börjat knarra ännu.
[bild]

På fredag (i morgon) är det besiktning av kamin och skorsten. Kommer jag hinna göra lavar så vi kan premiärbasta redan till helgen?
Hej! Gammal tråd men jag chansar. Vad är det för fabrikat på skorstenen? Håller på med ett liknande projekt.
 
murak
G Gasken skrev:
Hej! Gammal tråd men jag chansar. Vad är det för fabrikat på skorstenen? Håller på med ett liknande projekt.
Kommer inte ihåg.. det var nått som montören köpte. Helisolerad direkt bakom kaminen och hela vägen ut och upp över taket är den iaf. Återkommer om jag hittar fabrikat/modell.
 
murak murak skrev:
Kommer inte ihåg.. det var nått som montören köpte. Helisolerad direkt bakom kaminen och hela vägen ut och upp över taket är den iaf. Återkommer om jag hittar fabrikat/modell.
Fullt förståeligt. Tack för snabbt svar, och om du hittar något så släng gärna in det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.