Jag har ett ventilationssystem från BAXI, Sila RCV 300 där en av fläktarnas lager börjat låta illa. Företaget som installerade systemet har gett mig en offert på över 8.000 SEK för att byta fläkten. Det här känns ju helt galet då systemet bara är 4 år gammalt. Installatören håller med och föreslår att jag i stället skall byta ut hela systemet mot ett från Blauberg, KOMFORT EC SB 160 S14 Vertical eller KOMFORT EC SB 160 S21 Wifi Vert 16.000 eller 17.400 SEK ..... Vad skall man tro? Är BAXI ett dålig system som kommer att kosta massor i längden och Blauberg raka motsatsen eller? Alla tankar och input uppskattas!
 
Byta en sån fläkt är ofta tämligen enkelt, oftast bara en fråga om att öppna kåpan, lossa 2-4 skruv och koppla loss fläktens kontakt. Kolla vad en ny eller motsvarande fläkt kostar och prova själv?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Byta en sån fläkt är ofta tämligen enkelt, oftast bara en fråga om att öppna kåpan, lossa 2-4 skruv och koppla loss fläktens kontakt. Kolla vad en ny eller motsvarande fläkt kostar och prova själv?
Håller med. Billigast att byta själv. Inget svårt.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Byta en sån fläkt är ofta tämligen enkelt, oftast bara en fråga om att öppna kåpan, lossa 2-4 skruv och koppla loss fläktens kontakt. Kolla vad en ny eller motsvarande fläkt kostar och prova själv?
Hej och tack för ditt svar .. Grejen är att det är inte arbetet som kostar utan själva fläkten! Jag kollade direkt med tillverkaren Baxi som bekräftade priset .... hutlöst!
 
S Styrtekniker skrev:
Håller med. Billigast att byta själv. Inget svårt.
Hej och tack men se som jag svarade !"torrparavgrund" så är det fläkten som kostar så mycket .. inte arbetet ....
 
P Portugal Bosse skrev:
Hej och tack men se som jag svarade !"torrparavgrund" så är det fläkten som kostar så mycket .. inte arbetet ....
Värme och ventilation kommer alltid vara dyrt. Håller på med det varje dag. Sen kvittar det om det är lågpris fabrikat. Reservdelar är dyrt för alla fabrikat. De aggregat fläktar jag köper kostar minst 10000 plus moms.
 
S Styrtekniker skrev:
Värme och ventilation kommer alltid vara dyrt. Håller på med det varje dag. Sen kvittar det om det är lågpris fabrikat. Reservdelar är dyrt för alla fabrikat. De aggregat fläktar jag köper kostar minst 10000 plus moms.
Ok, jag fattar. Surt bara att den bara var 4 år ....
 
P Portugal Bosse skrev:
Ok, jag fattar. Surt bara att den bara var 4 år ....
4 år är för kort tid. Går det inte att byta lager på fläkten. Finns det kullager på din fläkt? Vi byter lager. Fast våra fläktar är lite större än dina.
 
S Styrtekniker skrev:
4 år är för kort tid. Går det inte att byta lager på fläkten. Finns det kullager på din fläkt? Vi byter lager. Fast våra fläktar är lite större än dina.
Jo jag kanske skall kolla omk det är kullager vilket jag gissar att det måste vara och om det går att byta. tack!
 
Tyvärr håller inte lagerna i små villaaggregat mycket längre nu för tiden. Byt lager på den. Det är inte så svårt. Brukar sitta 608 lager i småfläktar
 
  • Gilla
Portugal Bosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.