Hej! Jag funderar på att ersätta ett bjälklag som är gjort av blåbetong. Vi har precis börjat kolla på radon värden för att se om det är det. En konstant radonmätning precis vid ett näve stenblock har gått ifrån noll till 100 bq på ett dygn.

Detta har kommit upp under renoveringen av köket och nu står en fjärdedelen av entreplan tom och bjälklaget är exponerat. Jag tror att vi skulle ganska lätt bila upp och tömma vardagsrummet, med en frågetecken kring ett öppetspis. Och vi hade även tänkt snart renovera badrummet så alla möjligheter är aktuella just nu.

Nu till frågan. Vi funderar på att ersätta bjälklaget mellan entreplan och källare. Det känns görbart. Det ser ut som att bjälklaget sitter på syllar ifrån ytterväggarna till ett bärandevägg på insidan av huset. Vad tror ni? Är detta görbart? Värt att göra? Eller skita i det och installera FTX och försöka få igång ventileringen så gått det går?
 
D
Har du konstaterat att du har skadliga nivåer?
 
Jag har köpt en radonmätare och mäta just nu en stor näve stenblock ner i källaren och hoppas att detta ska ge mig en fingervisning. Det ser just nu inte lovande ut. Det går upp ca 10 bq per timme. Det är 120 bq nu. Men kanske det är värt att parkera renoveringen och lämna köket helt tom minst en månad för att utföra testerna?

Ändå är jag lite nyfiken vad mina alternativ är. Ifall det inte är rimligt att ersätta bjälklaget är det skitsamma.
 
D
Ok, ser det inte framför mig, kan nog inte vara till hjälp. Men lycka till med projektet! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.