Hej,
Fasadmätarskåpet är rostigt och ska målas om. På skåpsdörren sitter idag en elmätarantenn som inte längre används (kabeln är avklippt på insidan). Jag tänkte ta bort antennen i samband med ommålningen, men då blir det 3 st synliga hål i plåtdörren. Två skruvhål och en kabelgenomföring. Hålen är väl cirka 4-8 mm i diameter gissar jag.

Nån som har nåt bra förslag på hur man tätar hålen i plåtdörren? Hade det varit trä eller gips hade jag löst det, men jag saknar helt idéer när det kommer till plåt. Hur sjutton "spacklar" jag bort hål i tunn plåt? Fäster man nåt på insidan och spackla utsidan? Tacksam för hjälp.
 
Sätt en skruv och mutter (+ bricka om det behövs)
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
tre försänkta skruvar med mutter på baksidan.
Sen kan du spackla om du vill, varför vet jag inte.
 
limma en plåt eller träbit på insidan och spackla.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…

Bästa svaret

Limma plåtbit på insidan, spackla med karosserispackel (från Biltema eller AD Bildelar), slipa och måla.

Borta!
//ronnie
 
Ah, det GÅR alltså att limma plåt mot plåt. Av nån anledning utgick jag från att det inte gick.🤦‍♂️ Jag skaffar epoxilim för stål. Tack för att ni tog er tid att svara på en simpel fråga.
 
det kommer inte vara någon belastning så det går att trycka fast en plåtbit med spackel så det tränger ut lite genom hålen och låta det torka innan framsidan slipas til
 
  • Gilla
Blueztar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.