MultiMan
Glömde en sak, låt alltid både tvättmedelsfack och lucka stå lite öppet när maskinen inte används. Annars stänger man inne all fukt och maskinen blir lätt en inkubationskammare för diverse mikroorganismer, typ ett akvarium. Detta är såklart viktigast om man inte tvättar varje dag, då kvittar det.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har du tagit av gummibälgen och rengjort den? Där samlas en massa skit och beläggningar med tiden.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
MultiMan MultiMan skrev:
Glömde en sak, låt alltid både tvättmedelsfack och lucka stå lite öppet när maskinen inte används. Annars stänger man inne all fukt och maskinen blir lätt en inkubationskammare för diverse mikroorganismer, typ ett akvarium. Detta är såklart viktigast om man inte tvättar varje dag, då kvittar det.
Tänkte precis skriva exakt detsamma . Kommer som ett brev på posten om man glömt öppna tvättmedelsfacket .
 
Har samma fenomen. Har testat allt, ättika, klorin i tvättmaskinen osv. Använder inte sköljmedel, torkar tvätten ok osv. Ändå är det just mörka kläder, och då specifikt vissa plagg, som orsakar det.

Lösningen jag hittat är att antingen köra med Vanish, men det sliter en del på färgerna och tyget tycker jag. Inte säkert att det tar lukten på en tvätt heller.

Men ännu hellre Zebla sporttvättmedel. Går att hitta på nätet. Väldigt drygt, en skvätt av det så är tvätten luktfri (förutsätter att man tar den oparfymerade flaskan). Kan finnas andra liknande tvättmedel, men det här funkar för oss.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Märkligt att vittvätt inte luktar...Undrar vad det kan bero på?
Gissar på att de är ren bomull, det är nästan bara kläder med syntetinblandning som får "sportkläderlukt".
 
  • Gilla
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
Enl denna
https://profilewear.se/blogg/varfor-luktar-polyester-klader-efter-tvatt/

Så drar polyester åt sig fettsyror från huden som gör att det luktar illa.
Nu har jag bara provat bikarbonat tricket som fungerar hyffsat.

Så om det är fettsyror som är problemet borde ju diskmedel vara bland det bästa mot just det, fast tveksamt till handdiskmedel då det löddrar som satan och man vill inte att tvättmaskinen ska bli en lödderbombsmaskin.
 
Rickard.
Jag rev ner min maskin för att byta lager och jag förstår varför det kan lukta, fy f-n....
Jag gjorde dom vanliga "husmorsknepen" och det funkade hyffsat men lukten kom gärna tillbaka vid minsta slarv. När den var i delar rengjorde jag pumpar, rör, bälg och trumma ordentligt från geggan som hade byggt upp över åren på dom platser där man inte kan komma åt utifrån och skillnaden är enorm.

Förutom att tänka mig för vad jag stoppar i maskinen (och hur mycket av det) så kommer jag nog inte dra mig för att riva ner maskinen igen om lukten kommer tillbaka, det var inte särskilt svårt eller tidskrävande.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Om kläderna luftar illa, häng ut dem en dag. Ozonet i uteluften får bort lukten.

Jag kör inte ättikan i sköljfacket utan jag kör ättika i förtvättsprogrammet istället, det fungerar lika bra och man kan då använda sköljmedel om man vill också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Annars är det ju om blekmedlet i tvättmedlet för vittvätt kanske tar bort lukten.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Märkligt att vittvätt inte luktar...Undrar vad det kan bero på?
Tvättmedel för vit tvätt innehåller blekmedel som oxiderar sånt som ger färg och lukt. Nu vet vi ju inte om TS har olika medel för vitt och kulört.

Edit: Tvåa på bollen
 
  • Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Notera att 60C-programmet inte håller 60C på moderna maskiner. Värmer upp till 60C och sedan svalnar det. Tvätta i AllergyPlus 60C om din Bosch har det programmet (det håller 60C hela tiden och ger mig mycket bättre resultat).

(Och undvik sköljmedel. Drar bara åt sig massa skit och kladdar ner i maskinen flera tvättar efter man sist använde det. Bäst är att helt sluta med det)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Tvättmedlet via är det väl som luktar så jävla unket med.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Vi har en Bosch-tvättmaskin, runt 10 år gammal. Vittvätt luktar rent och bra, men mörk tvätt luktar i princip alltid lite unket. Syntetplagg är extra drabbade.

Har kört många 90 graders-tvättar, kör med sköljmedel, har gjort rent trumman, har gjort rent filtret in i tvättmaskinen, har gjort rent luckan där man kan släppa ut vatten om maskinen stannat, och den tillhörande slangen. Vi har bytt från källvatten till borrad brunn - samma unkna lukt. Nu är jag allmänt trött på det..

Det står ibland vatten kvar i sköljmacket. Kan det vara stopp/igensatt någonstans? Kan det orsaka unken lukt på mörka plagg?

Alla tips tas tacksamt emot! Inklusive "skicka iväg maskinen med katapult", vilket är ungefär där sinnesstämningen är... :)
gäller det även nya plagg?
det kan ju vara kvar mojs i redan tvättat gods
sen är ju rågan om den värmer öht har du kollat om glaset blir varmt under gång
 
En sak till, jag har märkt att om man kör maskinen lite för full så luktar gärna tvätten mer, dvs man lyckas inte skölja/tvätta bort skiten.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
S sjoelund skrev:
Notera att 60C-programmet inte håller 60C på moderna maskiner. Värmer upp till 60C och sedan svalnar det. Tvätta i AllergyPlus 60C om din Bosch har det programmet (det håller 60C hela tiden och ger mig mycket bättre resultat).

(Och undvik sköljmedel. Drar bara åt sig massa skit och kladdar ner i maskinen flera tvättar efter man sist använde det. Bäst är att helt sluta med det)
Det skrev jag om i tidigare inlägg. Heter Hygien på Siemens, iaf på min maskin. I stort sett det enda program jag använder, på både 40 och 60.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.