Demmpa skrev:
Du ska inte ha den lösa stegen rakt under den fasta takstegen, utan den ska gå på sidan om. Den lösa stegen ska sticka upp en bit över hängrännan/nedre delen av fasta stegen. Från den lösa stegen tar man ett kliv uppåt-&-åt-sidan för att komma till den fasta stegen.
Så är det och därför man bara montera ett glidskydd på en sida och inte två som ts har och det som Goteborg sa om varför stegen står snett håller jag med om.
 
Fördelen med att montera ett glidskydd på vardera sidan är att då kvittar det om den som ska upp på taket är vänster- eller högerfotad.
 
D09
Finns det inga stegar som man monterar fast på taket och sedan kan "fälla" ner ?

Som skulle fungera som utrymning vid ev brand samt när sotaren hälsar på?

Har kollat på fast monterade väggstegar men det är ju en inbjudan för inbrott =/
 
Hej! Hakar på tråden med en fundering om "steghållare"/glidskydd för vägg. Jag letar efter en krok/hake att sätta på lodrätt vägg. Vindsluckan sitter på gavelspetsen på våning två och det hade varit skönt att kunna haka i stegen i något som gör att den inte kan glida i sidled och även kroka i så att den inte kan röra sig i andra riktningen heller. Det finns ju massor av krokar att montera på tak men jag hittar inget för lodrätt vägg. Tacksam för tips!
 
Två konsollkrokar till hängränna kanske......
 
D09
Är det grönt att stegen står såhär?

Blir inte klok på dessa :x jävla glidskydd

Fick anmärkning på glidskydden.. Kommentaren var att besiktningsgubben inte blev klok på dom..

Så jag har hållt på o skruvat, bytt plats, bytt igen och jag blir inte nöjd..

Jag vill kunna ha stegen rakt upp, sidan av den fasta stegen och kunna kliva över..

Men konsolen som ska hindra stegen att gå i sidled tar i stegen när den hakat i så man får vinkla stegen litegrann.. Stör mig på det.. Känns onaturligt på något sätt


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Jag lyckades fixa till det lite bättre än innan tror jag dock..

Innan så var konsolerna inkörda i stegens "form" på sidan.

Nu bultade jag glidskydden i nedre hål vilket tillät en mer följande vinkel..

Tror dock att stegen behöver flyttas ner så konsolen löper utanför rännan..

Är jag fel ute?

Här ser ni var den tar i


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade valt att göra ett nytt hål högre upp, kroken skall hålla steget i stegen och plåten skall hålla stegen på rätt plats i sidled! Om du flyttar upp fästet så kan sotaren välja att ge stegen en flackare vinkel om han vill.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Stort tack :)

Grym läsning i länken :)

Ska även se om jag kan flytta upp konsolen :)
 
Även jag har fått påpekande från sotaren om att sätta glidskydd för stegen, så jag köpte ett på Byggmax utan att i förväg titta efter hur det skulle sitta. Nu upptäckte jag att jag inte kan komma åt att lyfta bort takpannor eftersom det sitter solpaneler i vägen. Se bilden. Finns det något alternativt sätt att se till att sotaren blir nöjd utan att montera ner solpanelen ? På vänster sida i bilden viker hängrännan av i vinkel så stöd i vänster sidled har ju stegen i alla fall. Bild på en takstege monterad på ett tak med glidskydd på takpannorna. En solpanel täcker delvis takpannorna, och en hängränna syns i botten av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
Är det lag på att glidskyddet ska monteras ovanför hängrännan? Borde väl gå att få samma funktion under hängrännan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.