Hej, undrar om någon har erfarenhet av detta: bor i en bostadsrätt där marken utanför vår lägenhet tillhör lägenheten. Nu önskar vi bygga in utrymmet under balkongen för att slippa ha presenning där. Ingen åverkan kommer göras på fasaden. Föreningens äldre ordförande säger att det krävs bygglov från kommunen (Stockholms kommun) medan sökningar på internet ger svaret att föreningen kan bestämma att vi får bygga.
Någon som kan hjälpa mig hur jag ska ta mig vidare?
 
  • Baksidan av en bostadsrätt med en presenning under balkongen och staplade stenar på sidorna, tagen i skymningen med gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå presenning täcker marken under en balkong på en lägenhet i Stockholm; tegelstenar staplade på båda sidor, marken är grästäckt med löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja, det är en fasadändring så bygglov krävs. Kan nog också ses som en tillbyggnad om höjden är över 1,2 m under balkongen. Ser ut så.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Beträffande bygglov så har kommunen god rådgivning, så det är klokt att börja där.
Om jag förstår inbyggnaden rätt så kommer ägande och ansvar för denna att ligga på bostadsrättsföreningen då det inte är inne i bostaden. I så fall är det troligen en väsentlig ändring som kräver godkännande av en föreningsstämma, det ligger då inte inom styrelsens mandat.
 
S Sandra tröjbom2 skrev:
Föreningens äldre ordförande säger att det krävs bygglov från kommunen (Stockholms kommun) medan sökningar på internet ger svaret att föreningen kan bestämma att vi får bygga
Troligen ett missförstånd. Du behöver definitivt föreningens tillstånd, och som klimt är inne på så kan det krävas stämmobeslut (föreningen kommer att ha underhållsansvar för din inbyggnad, oavsett vad ni kommer överens om nu).

Men du behöver (troligen) också bygglov. Föreningen's godkännande har inget med bygglovsfrågan att göra.

Iom. att föreningen kommer att ha ansvaret för den här inbyggnaden, så bör de även ställa krav på utförande/kvalitet.
 
Det här är det jag hittat gällande förändringar på mark som upplåten med lägenheten, så som denna mark och balkong är.

Om marken är upplåten med bostadsrätt är den rent juridiskt en del av lägenheten och bostadsrättshavaren har då en större frihet att besluta över hur marken ska användas och därigenom vilka ändringar som kan göras. Det rättsliga läget är något oklart när medlemmen vill göra ändringar på sådan mark, men eftersom marken anses vara en del av lägenheten är det sannolikt regelverket vid ombyggnation i lägenheten som gäller.
 
Skulle det inte gå att snickra ihop två träsidor som fästs i varandra men inte är permanenta? Kanske tas bort på sommaren? Borde ju inte vara mer bygglovskrävande eller fasadändrande än en presenning men ofantligt mycket snyggare
 
Ja det skulle gå. Skulle det vara okej att bygga som en ”låda” med fyra sidor som inte sitter fast och som inte är permanent? Krävs det att det är hjul på eller liknande för att något inte ska räknas som premanent?
 
Är väl mindre risk för klagomål om det ser ut och fungerar som något som går att lyfta bort, och gärna också faktiskt lyfts bort ibland
 
Claes Sörmland
S Sandra tröjbom2 skrev:
Det här är det jag hittat gällande förändringar på mark som upplåten med lägenheten, så som denna mark och balkong är.

Om marken är upplåten med bostadsrätt är den rent juridiskt en del av lägenheten och bostadsrättshavaren har då en större frihet att besluta över hur marken ska användas och därigenom vilka ändringar som kan göras. Det rättsliga läget är något oklart när medlemmen vill göra ändringar på sådan mark, men eftersom marken anses vara en del av lägenheten är det sannolikt regelverket vid ombyggnation i lägenheten som gäller.
Om balkongen och marken under den är upplåten som en del av lägenheten så krävs formellt inget stämmobeslut. Men bygglov krävs fortfarande.

Men det valiga är att man inte upplåter mark som en del av bostadsrätten. Ibland upplåtes balkongen, ibland inte.
 
Får man bara fråga vad syftet med presseningen är?
Tyckte du skrev "så vi slipper ha presseningen där".
 
S Sandra tröjbom2 skrev:
Ja det skulle gå. Skulle det vara okej att bygga som en ”låda” med fyra sidor som inte sitter fast och som inte är permanent? Krävs det att det är hjul på eller liknande för att något inte ska räknas som premanent?
Det spelar ingen roll för bygglovsfrågan hur lätt det är att flytta på. Däremot är det ju ganska riskfritt att bygga en flyttbar konstruktion utan lov. Om kommunen skulle inleda tillsyn mot den är det ju bara att ta bort och så är ingen skada skedd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.