Hej,

Jag har precis dragit in ett 110-rör genom trossbotten i badrum med plastmatta för WC. Tyvärr är det en eftermontering p.g.a. att kommunalt VA precis blivit indraget men jag har lyckats få till ett uppvik på mattan.

Nu försöker jag få klarhet i om det är bäst att använda manschett eller stos för WC-anslutningen? Röret kommer upp som 110 slätända, d.v.s. ett kapat 110 rör. Det jag undrar är:

- Manschett eller centrisk stos? Vissa tycks mena att stos är förlegat men jag har också sett samma påstående om manschett.
- Hur mycket kan/bör röret sticka upp från golvet?

Toaletten är en Ifö Spira och anslutningen tycks vara koncentrisk så om jag passar direkt mot en bit 110 rör är det inte så långt det går att trycka ner WCns anslutning, någon cm max så jag sluter mig till att röret inte kan sticka upp mer än 15 - 20 mm från golvet.
 
Det normala /brukliga nuförtiden är slätt rör upp bara som kapas sen när allt är klart. Så rimligen borde det finnas en mängd produkter som fungerar för detta.
Sen beror det ju på golvmaterial dock. Har man plastmatta direkt på spånskiva så kanske inte den metoden är optimal.
 
S Stefan1972 skrev:
Det normala /brukliga nuförtiden är slätt rör upp bara som kapas sen när allt är klart. Så rimligen borde det finnas en mängd produkter som fungerar för detta.
Sen beror det ju på golvmaterial dock. Har man plastmatta direkt på spånskiva så kanske inte den metoden är optimal.
Hej Stefan,

Tack för svar. Menar du att WC ansluts direkt ner i avsågat 110 PP-rör utan någon form av manschett, tätring, stos etc?
 
nej nån form av anslutning krävs såklart. Grejen nuförtiden är ju att många kör elvärme, klinkers och gud vet allt och den totala tjockleken är okänd vid byggnation. Då är det enklare att dra upp en halvmeter rör bara och sen såga av när allt är klart.
 
  • Gilla
husola
  • Laddar…
Jag brukar köra med dom här så man inte behöver kapa i mattuppviket för att sätta dit en stos. Kapad 6/7 cm från färdigt golv sen bara trö dit toastolen
 
  • WC-anslutning från Uponor i grått plastmaterial med svart gummipackning, visas på VVSbutiken.nu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
jo det där är ju den klassiska men kräver ju också en del måttande för att hamna rätt. En del har ju hamnat i den sitsen att det färdiga golvet kommer för högt och vad gör man då......
 
S Stefan1972 skrev:
nej nån form av anslutning krävs såklart. Grejen nuförtiden är ju att många kör elvärme, klinkers och gud vet allt och den totala tjockleken är okänd vid byggnation. Då är det enklare att dra upp en halvmeter rör bara och sen såga av när allt är klart.
Japp, det är där jag befinner mig nu. Jag har avsågat rör c:a 10 cm upp över plastmattan. Jag är i en annorlunda situation jämfört med nybygge eftersom jag gör en efterinstallation genom trossbotten så golvet är redan på plats.

Så det jag klurar på nu är hur mycket jag ska såga av och om jag ska använda manschett eller stos. @Vector förespråkar manschett förstår jag det som.

Toaletten (Ifö Spira) har snålt med marginal mellan golv och anslutning tycker jag. Det är inte många cm höjd som jag kan ha på anslutningen.
 
Redigerat:
Bart Bart skrev:
Köp stod först. Då vet du vilken längd på rör den är anpassad för. Denna t ex hos Bauhaus. [länk]

Där räcker 12 mm uppstick på röret.
Tack, i mitt fall är det faktiskt så att jag önskar så mycket uppstick som möjligt eftersom mattan har uppvik kring 110-röret och jag kan inte få till uppvik kring stos (eftersom det är en efterinstallation i ett hus på landet som nyss fått kommunalt VA och vi går från Separett till WC).
 
S Stefan1972 skrev:
jo det där är ju den klassiska men kräver ju också en del måttande för att hamna rätt. En del har ju hamnat i den sitsen att det färdiga golvet kommer för högt och vad gör man då......
Ja då får man väl förlänga men man måste väl när man renoverar ha ett hum om var färdigt golv ska komma. Det finns ju ett antal cm att spela på denna stos..
 
V Vector skrev:
Ja då får man väl förlänga men man måste väl när man renoverar ha ett hum om var färdigt golv ska komma. Det finns ju ett antal cm att spela på denna stos..
Jag förstår att denna diskussionen gäller för ett nybygge men jag förstår inte en sak; tar man inte i rejält med uppstick under byggfasen så man inte hamnar i att golvet hamnar för högt? Det gör väl inget om det skulle sticka upp 30 cm eller mer om man ändå ska kapa när det är dags att trä på manschetten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.