J Jarnis8000 skrev:
Hej!
Ska till våren påbörja bygget av en fristående vedeldad bastu och tänkte dela med mig av bygget här.
Har läst i princip alla bastutrådar på byggahus och är väl insatt i hur åsikterna går isär om främst uppbyggnaden av ytterväggarna :)
Platsen för bastun är vid en stuga i norra Sverige belägen ca 40 meter från havet.
Tilltänkt planlösning ser ni nedan där måtten är valda efter standardlängder på den bastupanel jag vill ha.
[bild]
[bild]

Väggar
Utifrån och in, stående panel, luftspalt, vindduk, 45x120 regel med isolering (isolering endast i bastudelen), ångbroms, luftspalt, liggande bastupanel.

Golv
Spontat trägolv där golv i relaxdelen isoleras. I bastudelen byggs golvet med lutning mot en ränna under lavarna.

Tak
Taket i bastun isoleras.
Yttertak av plåt ovan kondensväv.

Ventilation
Enligt planlösning.

Grundläggning
Betongfundament med justerbar stolpsko.

Kamin
Ej bestämt, men lutar åt ett Harvia Legend.

Kom gärna med synpunkter!

Funderingar:
1. Kan stommen komma att bli ostabil då ena väggen endast består av ett stort fönster? Fönstret är 3-glas med karm. Vill ju inte att fönstret ska spricka.
2. Behövs vertikal luftningsläkt bakom ytterpanelen eller räcker det med horisontal spikläkt?
3. Behövs vertikal luftningsläkt ovan kondensväven eller räcker det med horisontal spikläkt?
4. Hur utförs genomföringen av skorstenen genom kondensväven?
Montera dit en ”avgaspanna” på skorstenen för att koka varmvatten till duschen.
Jag har en hemmabyggd i rostfritt, fungerar kungligt.
 
greger911 greger911 skrev:
Montera dit en ”avgaspanna” på skorstenen för att koka varmvatten till duschen.
Jag har en hemmabyggd i rostfritt, fungerar kungligt.
Så kan det absolut bli, men just nu känns det som att en montering av bastukaminen ligger väldigt långt bort :)
 
  • Gilla
joary639
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Bjälklag och placering av plintar är tänkt ska utföras enligt bilden nedan. Jag har inte tänkt använda stolpskor utan bjälklaget får vila direkt på plintarna. Är det rimligt att tro att man får till en sådan jämn nivå på plintarna att detta är möjligt?
Även om du får till det 100% jämnt så finns väl alltid en risk för sättningar över tid. Då verkar det iaf rätt smidigt med justerbara stolpskor
 
S Stuff skrev:
Även om du får till det 100% jämnt så finns väl alltid en risk för sättningar över tid. Då verkar det iaf rätt smidigt med justerbara stolpskor
Så är det ju. Problemet med stolpskor är väl att jag då inte kan sätta en plint precis i hörnet. Behöver jag då en plint just på vardera sida om hörnen? Gissar även att man vill sätta stolpskon så nära centrum i plinten man kan, men jag vill gärna inte att plinten ska sticka ut så mycket då jag tänkt bygga någon typ av sarg nedanför panelen som täcker plintarna.
 
Hyrde i helgen en minigrävare och grävde spår där plintarna ska stå. Av bara farten grävde jag lite djupare än det var tänkt. Nu ska gjutrör placeras och alla massor handskottas tillbaka :)
Nyligen grävt dike nära en sjö, där plintar ska placeras för ett byggprojekt. Kitslinjer markerar placeringen för gjutrör på båda sidor av diket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Så kan det absolut bli, men just nu känns det som att en montering av bastukaminen ligger väldigt långt bort :)
Pannan köps först, sen bygger man bastun runt den. 😂
 
  • Gilla
Sågat och 1 till
  • Laddar…
greger911 greger911 skrev:
Pannan köps först, sen bygger man bastun runt den. 😂
Xakt så har jag gjort. Den är bara lite ivägen här hemma.
 
  • Gilla
greger911
  • Laddar…
Nu är gjutrören placerade. Måste dock flytta ett eller kanske två en aning då jag inte lyckades få dom helt i linje.
Gjutrör placerade i marken vid ett bygge nära en sjö, med en skottkärra i mitten och en stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
joary639 och 2 till
  • Laddar…
J Jarnis8000 skrev:
Nu är gjutrören placerade. Måste dock flytta ett eller kanske två en aning då jag inte lyckades få dom helt i linje.
[bild]
Ska du lägga en bärlina och sedan lägga golv uppe på det eller tänker du att lägger det direkt?
Jag lägger tre bärlinor som jag sedan styr in fyrkanen med golv osv så den ligger helt i linje. Det bygger lite på höjden men det känns lättare att styra.
 
joary639 joary639 skrev:
Ska du lägga en bärlina och sedan lägga golv uppe på det eller tänker du att lägger det direkt?
Jag lägger tre bärlinor som jag sedan styr in fyrkanen med golv osv så den ligger helt i linje. Det bygger lite på höjden men det känns lättare att styra.
Det blir bärlinor och direkt på det väggblock och golv.
 
  • Gilla
joary639
  • Laddar…
Idag gjöt vi plintarna. Hade köpt 77 säckar grovbetong och det blev en halv säck kvar, det får väl anses vara en rätt okej mängdning 😀
Gjutna plintar i marken vid sjö, omgivna av träd och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plintarna har jag förövrigt isolerat några dm under marknivå.
Gjorda plintar i marken med isolering synlig några decimeter under marknivå, omgivna av grönska och byggarbetsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Tog bort gjutrören idag och det såg generellt bra ut. Var bara två stycken som blev lite risiga i toppen vilket nog beror på att jag vibrerade för dåligt efter att jag stuckit ner armeringen. Men lämnar det så då det inte är något som kommer synas.
Borttagna gjutrör vid en byggarbetsplats med stenar runtom och några osymmetriskt vibrerade rör samt en skottkärra i bakgrunden, omgiven av grönska och vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gjutrör som stående på marken, med skador och sprickor på toppen, omgiven av gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra nyligen gjutna betongstolpar där de två närmsta har skadade toppar, i stenig mark omgiven av stora stenar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MarreMek95 och 2 till
  • Laddar…
Jävligare än jag trodde att handskotta tillbaka ca 15 m3 jord. Väldigt få spadtag som man lyckades undvika en sten. Nu ska det på en markduk och ett lager grus innan jag kan börja med bjälklaget.
Tomt nära vattnet med bjälklagsstolpar på plats, redo för markduk och grus innan konstruktionen kan påbörjas. Sten och träd synliga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
drsakke och 3 till
  • Laddar…
Kommit en bra bit med bjälklaget och även byggt hälften av väggblocken. Om allt går som planerat reser vi stommen under nästa vecka.
Byggprojekt vid sjön med påbörjat bjälklag och träväggar på en grusyta, omgiven av träd och en gräsmatta med utsikt över vatten och en brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 5 till
  • Laddar…
Kul projekt och fint läge! Tanken är att bygga något snarlikt nästa år, så följer med intresse 😊
Kul att se hur du löser grunden, klurar på det fram och tillbaka jag med..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.