Finns det någon regel mot att lägga fiber i samma rör som 3fas-kabel till ett uthus?

Befintlig dragning är under all kritik och jag funderar starkt på att göra om och göra rätt. Alltså gräva ner rör med elkabel samt låta installera en liten undercentral i vårt uthus. Men vill även ha ut nätverk till uthuset. Jag funderar på om man kan lägga en vanliga fiber i samma rör.

Jag vet att det är restriktioner att lägga tex nätverkskabel i samma rör som elkabel. Men en fiber leder ingen ström, någon med koll på reglerna som kan svara?
 
Rent elsäkerhetsmässigt är det helt OK att lägga både datakabel eller fiber tilsammans med en elkabel. Förutsättningen är att kabeln är just en kabel, inte bara lösa kopplingstrådar. Trådar är enkelisolerade, en kabel är dubbelisolerad.

Det finns en rekommendation att inte samförlägga datakabel (med metalliska ledare) med elkabel. Det handlar då om risken för störningar från elkabeln. Den risken finns inte i praktiken i bostadssammanhang. Det är mer aktuellt för styrkablar till ex. en svetsrobot i industrin, eller matning till ell elektrostålverk.
 
  • Gilla
Ryobimannen och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Även om det inte finns regler emot detta eller elektriska problem så skulle jag ha lagt jobb på att gräva ner ett rör skulle jag lägga minst 2 rör då det i framtiden är mycket lättare att dra i nya eller byta ut.
 
  • Gilla
clain och 2 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Även om det inte finns regler emot detta eller elektriska problem så skulle jag ha lagt jobb på att gräva ner ett rör skulle jag lägga minst 2 rör då det i framtiden är mycket lättare att dra i nya eller byta ut.
Sant så sant! Tack!
 
En nätverkskabel och en accesspunkt i uthuset är väl det enklaste. Kan läggas i eget rör eller PEM-slang. Fiber är ju lite knepigare, då ska du dels ha någonstans att ansluta den och så måste du ha en egen medieomvandlare samt en router väl?
 
A
Fiber behövs också om längden överstiger 90m om jag minns rätt.
 
Vill du ha fiber så är det enklaste att lägga en 7/3,5 singelduct jämte elröret och blåsa i fiber
 
  • Gilla
Ryobimannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.