Vi försöker tolka kontruktionsritningen på en tillbyggnad då vi ska ansöka om bygglov för ändringar på fönster. Det vi tycker vi ser på ritningen är krypgrund, men i själva verket är det ett källarutrymme med betonggolv.

Hur tolkar ni dessa ritningar - krypgrund eller källare?

Konstruktionsritning av en tillbyggnad visar genomskärning av byggnaden med specifikationer som takstolar, isolering, väggstruktur, plint, betonggolv och frostskydd. Konstruktionsritning för en tillbyggnad med detaljer om material och mått, visar en sektion som antyder både krypgrund och källarutrymme med betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning som visar planritningar och detaljer för en bostadstilläggning, inklusive grundplan med betonggolv och sektioner för krypgrund eller källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritningen visar en krypgrund.
Antingen så visar ritningen ett helt annat hus, eller så improviserade man och frångick ritningen, eller så har man grävt ut och byggt källaren i efterhand. Det sistnämnda är lite bökigt, men förekommer.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
B Byggabullen skrev:
Vi försöker tolka kontruktionsritningen på en tillbyggnad då vi ska ansöka om bygglov för ändringar på fönster. Det vi tycker vi ser på ritningen är krypgrund, men i själva verket är det ett källarutrymme med betonggolv.

Hur tolkar ni dessa ritningar - krypgrund eller källare?

[bild][bild][bild]
Tydligt att det är en krypgrund tycker jag.
Sen kan man ju som sagt i efterhand ha lagt ett "golv" däri, men av ritningen att döma borde det inte vara ståhöjd (i så fall har man grävt ur mer än ritningen visar)
 
  • Gilla
Byggabullen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ritningen visar en krypgrund.
Antingen så visar ritningen ett helt annat hus, eller så improviserade man och frångick ritningen, eller så har man grävt ut och byggt källaren i efterhand. Det sistnämnda är lite bökigt, men förekommer.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tydligt att det är en krypgrund tycker jag.
Sen kan man ju som sagt i efterhand ha lagt ett "golv" däri, men av ritningen att döma borde det inte vara ståhöjd (i så fall har man grävt ur mer än ritningen visar)
Jösses, har ni någon erfarenhet av vad man får göra gällande bygglov när det är på detta viset? Nya konstruktionsritningar som visar korrekt utrymme i samband med bygglovsansökan för fönster?
 
B Byggabullen skrev:
Jösses, har ni någon erfarenhet av vad man får göra gällande bygglov när det är på detta viset? Nya konstruktionsritningar som visar korrekt utrymme i samband med bygglovsansökan för fönster?
Behöver kommunen ens ha konstruktionsritningar för ditt fönsterbyte?
Är det ett bygglov pga att du utseendemässigt ändrar huset så kanske det räcker med fasadritningar?
Eller ska du göra omfattande förändringar och ändra bärande delar?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Behöver kommunen ens ha konstruktionsritningar för ditt fönsterbyte?
Är det ett bygglov pga att du utseendemässigt ändrar huset så kanske det räcker med fasadritningar?
Eller ska du göra omfattande förändringar och ändra bärande delar?
Vi vill ta bort ett fönster helt samt ha ett fönsterparti som går från tak till golv (dessa fönsteröppningar ser man på första bilden). Senare vill vi gärna öppna upp till nock och flytta kök till rummet. Jag misstänker att konstruktionsritningar behövs för dessa förändringar?
 
B Byggabullen skrev:
Vi vill ta bort ett fönster helt samt ha ett fönsterparti som går från tak till golv (dessa fönsteröppningar ser man på första bilden). Senare vill vi gärna öppna upp till nock och flytta kök till rummet. Jag misstänker att konstruktionsritningar behövs för dessa förändringar?
De flesta kommuner har hjälpsamma bygglovshandläggare. Lika bra att höra av sig och beskriva vad det är ni tänker göra och fråga vad de behöver för handlingar, sen inte lämna in mer än de ber om.

Sen är det frågan vad ni med "senare"? Är det något som ligger långt fram i tiden så ska du nog inte krångla till det och blanda in sådant när du pratar med kommunen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har varit med om på det glada 80 talet att man inte fick bygga källare (tror det hade att göra med låneregler)
Vi grävde ner och gjöt sula för källare inklusive brunnar, vatten, värmerör osv.
Murade upp väggar till huset.
Fyllade upp med ren grus så att det såg ut som en krypgrund.
Byggde upp och besiktigade huset.
Tog upp ett hål och kärrade ut all grusen med skottkärra och källaren kunde inredas i efterhand.
Tror inte vi har varit ensamma om detta:)
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
De flesta kommuner har hjälpsamma bygglovshandläggare. Lika bra att höra av sig och beskriva vad det är ni tänker göra och fråga vad de behöver för handlingar, sen inte lämna in mer än de ber om.
Jovisst är det så och man bör ju använda en digital ingång via en kommuns hemsida för en fråga inkl fakta man har och inte "jaga någon" via telefon för det sättet har många kommuner stängt igen.
 
Vår kommuns bygglovshandläggare har både telefontid (må-fr 13-14) och så man kan träffa dem på plats (tor 16-18).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår kommuns bygglovshandläggare har både telefontid (må-fr 13-14) och så man kan träffa dem på plats (tor 16-18).
Jo inte de kommuner jag känner till och där får man lägga ner lite tid på att läsa enkla instruktioner på kommunens hemsida. Gör man det så rullar ärenden enkelt på utan att bygglovshandläggare hela tiden blir störda av en massa telefonsamtal samt förvirring kring enkla fakta som kunden kan plita ner i ett digitalt ärende.
 
Givetvis har de tillrättalagda system och de pushar för dem med.

Jag uppskattade iaf att kunna prata med en riktig person, ibland går ett samtal mycket snabbare än 10 mail fram och tillbaka.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Givetvis har de tillrättalagda system och de pushar för dem med.

Jag uppskattade iaf att kunna prata med en riktig person, ibland går ett samtal mycket snabbare än 10 mail fram och tillbaka.
Jo men samtalen ska man ha när grundläggande fakta finns framme och bygglovshandläggaren satt sig in i frågeställningen från en kund. De allra flesta kan nog slita sig från sociala medier och lägga en kvart på kommunens hemsida och enkla instruktioner. Jag vill inte betala skattepengar för att man behöver fler handläggare pga kunders totala ovilja att läsa vad som står på kommunens hemsida.
 
Ibland är det inte uppenbart vad grundläggande fakta är, därför behöver man ibland prata med någon.
Jag har själv nyligen ansökt om förhandsbesked och det var inte glasklart vad de egentligen ville ha in eftersom de efterfrågade mer information än vad hemsidan sa behövdes...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ibland är det inte uppenbart vad grundläggande fakta är, därför behöver man ibland prata med någon.
Jag har själv nyligen ansökt om förhandsbesked och det var inte glasklart vad de egentligen ville ha in eftersom de efterfrågade mer information än vad hemsidan sa behövdes...
Ok, jag är helt säker på att TS uppfattat budskapet och det viktiga är ju att bygglovshandläggare är människor som vi själva och att de numera är allt färre pga att verksamheten är avgifts samt skattefinansierad.
Så man bör lägga ner lite tid på att fundera igenom sin fråga och hur den ställs.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.