Renoverar och rensar ur ett hus själv, som har tagit längre tid än beräknat. Börjar tycka det känns överväldigande och jobbigt av kaoset och jag har börjat hålla på överallt.
Tacksam för tips på struktur 🌿
 
B Burthen skrev:
Renoverar och rensar ur ett hus själv, som har tagit längre tid än beräknat. Börjar tycka det känns överväldigande och jobbigt av kaoset och jag har börjat hålla på överallt.
Tacksam för tips på struktur 🌿
Vad har du börjat med då? Vad vill du göra? Annars är väl det bästa att börja med sådant som är akut. Läcker taket etc. Annars är det väl bra att färdigställa så att det går att vara i huset. Ett fungerade kök, toalett.
Sovrum, m.m. trädgård kan man ta pö om pö när tid och lust finns.
 
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
Det är lätt att bränna ut sig om man renoverar allt så se till att ta semester även från bygget. Det behöver du.

För att få struktur på renoveringen så tycker jag att du ska ta ett projekt och i taget och avsluta det helt innan du går vidare med nästa. Dvs. Gör klart köket helt innan du börjar riva i ett av sovrummen osv. Det är bättre att bo i ett sovrum med 40 år gamla tapeter än att ha upprivna ytskikt precis överallt.
 
  • Gilla
hydrolift och 7 till
  • Laddar…
Hej
Känner igen känslan.
Börja med att ta bort allt som inte ska vara i huset, kläder, möbler, jox.
Sortera gärna ut byggmaterial så det inte ligger i vägen.
Lagra inte saker i huset, eller vik ett rum som lager.
Håll städat efter du sorterat bort allt onödigt.
Ha bara de verktyg du ska använda för specifikt jobb framme.

Beskriv gärna vad du ska göra så kan vi hjälpa bättre.
/W
 
  • Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
Själv känns det för mig ofta tungt i ”riv fasen” när man bara ger sig mer jobb ju mer man river, sen släpper det när man börjar återbyggandet och varje insats för en närmare målet. Så mitt råd är att växla faser så du får energi av att något blir få fint
 
  • Gilla
Burthen och 1 till
  • Laddar…
D
Vi är många som varit där. Gör som arbetarklasshjälten föreslår, gör HELT klart en grej åt gången. Det boostar en att bli klar även om det är med något litet.
 
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
Min erfarenhet, efter ca 25 års DIY, är att försöka fokusera på EN sak i taget.
Riv inte ut allt och dutta här och där, utan gör ett rum i taget/ett projekt i taget och få det helt klart innan nästa.

Då sliter det mycket mindre på den menatala hälsan, och måste man ta en paus så kan man oftast leva ett tag med ett orenoverat sovrum tex, men ett helt hus som är en byggarbetsplats med verktyg, damm och halvfärdiga saker som är "att göra" i varje rum sliter på en...
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad har du börjat med då? Vad vill du göra? Annars är väl det bästa att börja med sådant som är akut. Läcker taket etc. Annars är det väl bra att färdigställa så att det går att vara i huset. Ett fungerade kök, toalett.
Sovrum, m.m. trädgård kan man ta pö om pö när tid och lust finns
Janus82 Janus82 skrev:
Det är lätt att bränna ut sig om man renoverar allt så se till att ta semester även från bygget. Det behöver du.

För att få struktur på renoveringen så tycker jag att du ska ta ett projekt och i taget och avsluta det helt innan du går vidare med nästa. Dvs. Gör klart köket helt innan du börjar riva i ett av sovrummen osv. Det är bättre att bo i ett sovrum med 40 år gamla tapeter än att ha upprivna ytskikt precis överallt.
Ja det är verkligen sant tack.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Min erfarenhet, efter ca 25 års DIY, är att försöka fokusera på EN sak i taget.
Riv inte ut allt och dutta här och där, utan gör ett rum i taget/ett projekt i taget och få det helt klart innan nästa.

Då sliter det mycket mindre på den menatala hälsan, och måste man ta en paus så kan man oftast leva ett tag med ett orenoverat sovrum tex, men ett helt hus som är en byggarbetsplats med verktyg, damm och halvfärdiga saker som är "att göra" i varje rum sliter på en...
Typ så har det blivit, men ska tänka på det.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Känner igen känslan.
Börja med att ta bort allt som inte ska vara i huset, kläder, möbler, jox.
Sortera gärna ut byggmaterial så det inte ligger i vägen.
Lagra inte saker i huset, eller vik ett rum som lager.
Håll städat efter du sorterat bort allt onödigt.
Ha bara de verktyg du ska använda för specifikt jobb framme.

Beskriv gärna vad du ska göra så kan vi hjälpa bättre.
/W
Det är mycket saker, verktyg, tapeter, möbler, skräpet som flyttas runt och sånt som jag inte vet ens om det ska vara kvar. Några rum är klar, men det är troligen 'det andra", som flyttas runt som är otroligt jobbigt för mig att ha omkring mig 😞
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
B Burthen skrev:
Det är mycket saker, verktyg, tapeter, möbler, skräpet som flyttas runt och sånt som jag inte vet ens om det ska vara kvar. Några rum är klar, men det är troligen 'det andra", som flyttas runt som är otroligt jobbigt för mig att ha omkring mig 😞
Börja där då! När en bygger och fixar ska det vara pedantisk ordning där en håller på, tycker jag, annars kickar min pseudo-OCD in och jag blir stressad och känner en tyngd över mina axlar.

Fuck skit. Kör det till tippen imorgon.
 
  • Gilla
naikon och 2 till
  • Laddar…
B Burthen skrev:
Det är mycket saker, verktyg, tapeter, möbler, skräpet som flyttas runt och sånt som jag inte vet ens om det ska vara kvar. Några rum är klar, men det är troligen 'det andra", som flyttas runt som är otroligt jobbigt för mig att ha omkring mig 😞
Om jag renoverar och kan stänga dörren till kaoset så brukar jag hålla hyfsad ordning i rummet där renovering sker. Om renoveringen är i utrymmen som inte går att avgränsa så brukar jag avsluta dagen med att städa av och gå ut med skräp, lägga ordning verktyg på en plats och material på en annan. Då blir känslan av kaos mindre och det kan stå ett tag medans.man tar en paus och gör något annat trevligt 🍻😀
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
B Burthen skrev:
Det är mycket saker, verktyg, tapeter, möbler, skräpet som flyttas runt och sånt som jag inte vet ens om det ska vara kvar. Några rum är klar, men det är troligen 'det andra", som flyttas runt som är otroligt jobbigt för mig att ha omkring mig 😞
Ja, att behöva klättra på saker som står där de inte borde, för att det inte finns någonstans att ställa dem på är blodtryckshöjande...

Fundering, du pratar om saker som eventuellt inte ens ska vara kvar och så vidare.
En tanke om du inte har utrymmet hemma, vilket man sällan har, är att hyra ett förråd under den värsta byggperioden. Lasta över saker som inte ska vara hemma tills det är klart, eller byggmaterial som du har köpt "för tidigt" etc.
De brukar inte kosta överdrivet mycket och kan vara en väldigt skön avlastning hemma.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Börja där då! När en bygger och fixar ska det vara pedantisk ordning där en håller på, tycker jag, annars kickar min pseudo-OCD in och jag blir stressad och känner en tyngd över mina axlar.

Fuck skit. Kör det till tippen imorgon.
Känner igen mig, haha. Säg att jag bygger med något på en specifik plats och behöver ta en paus. Då samlar jag alla verktyg jag har jobbat med och radar upp dom prydligt i typ storleksordning.

Blir superstressad att av att återuppta ett arbete ifall sakerna ligger utspridda överallt
 
  • Gilla
Burthen
  • Laddar…
Vi prioriterade att få bort de tobaksstinkande tapeterna så att det går att vara i huset och sanera kök och badrum. Därefter fixade vi sovrum, arbetsrum (båda jobbar hemifrån) och förvaringshyllor för verktyg, maskiner och material innan vi flyttade in. Det låter kanske udda att prioritera verktygsförvaring före tex vardagsrum, men man måste ha ordning på verktygen så att det går att renovera effektivt och plocka undan grejerna mellan varven.

Om du bor i huset och har rivit kök och badrum skulle jag prioritera badrummet. Kök kan man fixa tillfälligt med en kyl, micro och airfryer.

Vi har fortfarande inte spacklat och tapetserat vardagsrummet, bara grundat med tapetgrund så att det ska sluta damma och lukta gammal tapetbaksida. Snart är det fyra år sedan tillträde 😄
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.