Bor i tegelvilla från tidigt 1900-tal med tillbyggd del från 1950. Delen från tidigt 1900 har delvis teglat golv vilket givetvis inte är optimalt.

Har dränerat väggarna runt om huset för ett par år sedan med ordentligt förbättrat källarklimat. Fukt på golvpartier kvarstår dock, särskilt under sommarperioden. Har tänkt att det rimligtvis är frågan om temperaturskillnaden mellan luft som strömmar in från utsidan och temperaturen på det oisolerade tegelgolvet, där skillnaden i temperatur är som störst under sommaren och därför ger upphov till mest kondens.

Nyfiken på ifall någon annan här bevittnat liknande. Inga rör som går vid de fuktiga partierna och som skulle kunna ge upphov till att fukt tränger upp ur golvet. Heller inget som märks av under regniga perioder utan snarare att det är som tydligast under sommaren när det varit som torrast.

Tacksam för input.
 
  • Gammalt tegelgolv med synliga fuktskador nära en vit kalkad vägg i en tegelvilla från tidigt 1900-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gammalt tegelgolv med synlig fukt och kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis teglat golv med fuktfläckar i en källare från 1900-tals villa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen kondens. Har observerat liknande fall i andra hus. Kalla golv och fuktig sommarluft ger ibland nästan våta källargolv.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Det handlar antagligen om markfukt helt sonika. En dränering tar inte bort sånt på det viset. Kapillärverkan är mycket starkare än så och på den tiden så brydde man sig inte om sånt när man byggde hus. På senare tid bygger man med 30-40cm brytande material och då blir det ett ickeproblem.
 
Någon som har erfarenhet kring att åtgärda denna typ av defekt? I nuläget är källaren oinredd och ouppvärmd.
 
Jag gissar också på kondens.
Jag får det iaf i nederkant på mina ytterväggar på sommaren i dom ouppvärmda delarna

Lösningen är mer värme, luftrörelser eller lägre luftfuktighet.
En avfuktare ger alla tre saker, så det är oftast smidigast.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ingen defekt, det är helt normalt och förväntat.
 
T Tegelvilla1916 skrev:
Någon som har erfarenhet kring att åtgärda denna typ av defekt? I nuläget är källaren oinredd och ouppvärmd.
Dränera hela huset, ta upp alla golv och ersätt med kapilärbrytande material/isolering och addera värme i källaren så blir det garanterat bättre...... alternativ acceptera fyikens lagar :)
 
i så gamla hus får man nog bara acceptera saken. Att gräva ut inifrån och fylla ut påverkar ju bara golven och under väggar vågar man sällan gräva. Så har man otur så kan ju väggarna börja suga fukt istället för golven och då blir det ju på sätt och vis ogjort ändå.
 
håller på inl 5. Använd Avfuktare sommartid och stäng ventilation så du slipper avfukta hela Sveriges fuktiga sommarluft ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mina golv är likadana, gjuten källarplatta där fukt både tränger igenom samt kondens.
 
Samma hade jag i mitt fd 20-talshus då oljepannan gick på lågfart alla sommarmånader. Kompletterade med paxfläkt och 1 öppet källarfönster. Men husets enda källarelement inte gick att stänga - jag förmodar det berodde på just detta att källaren inte skulle bli fuktig under denna period.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.