Hej,

Jag har cirka 15 kvm yta som idag är grusad där jag ska lägga marksten.

Här ska jag också ha ett skärmtak, se denna bild för ungefär tanke: https://content-us-7.content-cms.co...d8-ac4d-4d20-a636-850ff2cbcfef/altantak_1.png

Detta blir mitt första projekt där jag ska lägga marksten och jag funderar om jag kan få bort "problemet" med att jag kommer behöva två plintar i vägen när jag ska anlägga min marksten, det är ju mycket enklare om det bara är en kvadratisk yta utan hinder så att säga.

Då börja jag resonera om att man inte kanske ens måste ha plint för taket utan att stolparna kan vila direkt på större marksten (som i sin tur ligger på min plana fina yta där jag lagt marksten över hela ytan)

Jag gissar dock att detta inte är en bra idé? :) Behöver därför tips på hur jag ska angripa problemet med att lägga marksten och plint på samma yta och göra det lätt för mig.

Tacksam för hjälp av en nybörjare
 
Bor du där det blåser så vill du nog förankra det där i mark.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sätt överkant plint under underkant marksten och låt gängstången gå igenom. Då får du en slät ta för att lägga markstenen och behöver bara borra ett hål för stolpen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Hål i huvet att inte förankra ett sådant tak i marken utan endast låta det vila på marksten.
 
K kniv skrev:
Hål i huvet att inte förankra ett sådant tak i marken utan endast låta det vila på marksten.
Även om du har rätt i sak så finns väl ingen anledning att vara otrevlig och prata om hål i huvudet?

till TS: Ja du bör förankra taket i plint. Det kan bli rejäla lyftkrafter när vinden får tag i ett skärmtak. Vore tråkigt om någon skadas eller om du tvingas gå och samla ihop skärmtaket borta på grannens tomt.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Sätt överkant plint under underkant marksten och låt gängstången gå igenom. Då får du en slät ta för att lägga markstenen och behöver bara borra ett hål för stolpen.
Tack för bra tips! Så blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.