Hej!
Jag ska gjuta plintar till en attefallare och ska använda mig av gjutör och formfötter typ formelit.
I deras instruktionsvideo gjuts först formfoten och när det brunnit sätts gjutröret på plats och gjuts.

Jag skulle vilja gjuta allt i ett svep då jag vill återfylla massorna runtom direkt. Är det någon som använt formelit och gjort på detta sätt? Lyckas man fyllas formfoten tillräckligt när gjutröret är ca 1,5-2 meter långt?
 
Ingen som har något inspel?
 
Problemet du får är att betongen från plinten kommer att trycka upp i foten, men det går att lösa med en flytbräda.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet du får är att betongen från plinten kommer att trycka upp i foten, men det går att lösa med en flytbräda.
Förstår inte riktigt hur du menar. Insåg att jag var lite otydlig. Jag tänkte alltså ställa formfot och gjutrör på plats, sedan återfylla allt runtomkring och sedan fylla med betong.
 
Smarta grejer det där.
Jag körde det för några år sedan
Glöm inte slänga i lite armering
På med grus en bit upp så ligger d still.
 
Problemet med din föreslagna lösning är att du inte vet om du fyllt foten med betong överhuvudtaget. Luften kommer inte att kunna pressas ut
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet med din föreslagna lösning är att du inte vet om du fyllt foten med betong överhuvudtaget. Luften kommer inte att kunna pressas ut
Man skulle kunna borra hål längst ut i formen för fötterna på pliten. På det viset kunna se när det pressas ut betong och betongen fyllt formen.
 
Jo men TS vill fylla emot innan gjutning
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Problemet med din föreslagna lösning är att du inte vet om du fyllt foten med betong överhuvudtaget. Luften kommer inte att kunna pressas ut
Nej det är väl det jag är lite rädd för. Men om jag är väldigt noga med att "vibrera" med exempelvis ett armeringsjärn så kanske foten fylls tillräckligt? Och spelar det någon roll om det skulle bli någon minimal ficka i foten som inte fylls?
 
T Tjrex skrev:
Smarta grejer det där.
Jag körde det för några år sedan
Glöm inte slänga i lite armering
På med grus en bit upp så ligger d still.
Tänkte trycka ner 4 järn med dim 10mm i varje plint.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.