Jag har en billaddare på huset. ease.
Nu sätter jag en friggebod på tomten, som jag vill ha el till.
Billaddaren vill jag flytta så att den sitter på friggeboden istället för på huset.

Jag ska köpa en gul slang för att förbereda för elektikern som jag ska anlita för att koppla in allt.
Det kommer vara kanske 5 meter till friggeboden från mitt markmätarskåp och sedan ytterliggare 4 meter till där billaddaren ska stå.

Behöver jag två gula rör att dra de 2 elkablarna i eller räcker det med en?

Hur ska jag "dra in" slangen med hushållsel i huset? Borra i golvet?

Jag vill köra handverktyg och lampor i friggeboden, inget annat, kanske en damsugare om jag städar bilen :)
 
Fråga din elektriker hur han vill ha det?

Men generellt så kan man dra flera kablar i samma rör.

Om start och mål är samma för båda kablarna hade jag lagt ett rör. Annars två.

Du nämner att du ska dra in röret i huset? Vilket hus menar du då? Friggan?

En enkel skiss hade underlättat i detta faller.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Som alltid fråga den som ska hjälpa dig, då blir det som han vill ha det och det blir inga "problem".
Här kan du få hur många idéer som helst som kanske inte faller din elektriker på läppen och därmed skapar "problem".
 
Prata med din elektriker, Det kräver formellt elbehörighet att förlägga slang. Om du kan lägga kablarna i samma rör beror på om de får tillräcklig kyling eller inte vilket inte borde vara ett problem.

Hur är golvet byggt i friggeboden? Är den på plintar så skulle jag dra in slangen genom golvet/väggen men täta så att det inte kommer in möss och annat. Tänk på att slangen inte är uv-säker utan kommer tidsnog gå sönder där den ät ovan mark.
 
Tack för bra svar! Jag ska kontakta elektiker!

En fråga kvarstår dock. Hur ska jag dra in den gula slangen i huset?
Under, från sidan, snett, i fasaden?

Jag har inte byggt friggeboden ännu men den ska stå på plattor. Jag har lagt ut grus som jag ska vibbra ner i helgen och sedan bygga upp huset. Ingen aning om golvet. Väntar leverans i veckan, tycker inte manualen säger något vettigt: https://s.skbv.se/store/Files/560067-Stig-Forrad-manual.pdf


Diagram som visar en gul slang som går från ett markmätskåp till en friggebod. Diagrammet inkluderar en dörr och markerar gamla och nya platser för laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle sluta med det gula röret i en "draggrop" i marken och dra ledningarna i olika rör under panelen. men som sagt hör med elektrikern så han inte slår bakut.
 
Det räcker med en (1) kabel till friggeboden där man sätter en liten elcentral som i sin tur matar laddstationen plus övrig el i boden.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det räcker med en (1) kabel till friggeboden där man sätter en liten elcentral som i sin tur matar laddstationen plus övrig el i boden.
Jo, men det kommer kosta 10 gånger så mycket om jag ska ha en till elcentral.
 
Du kommer inte undan en elcentral i friggeboden. Det är materiel för under 2000 :-.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
partyoverallt partyoverallt skrev:
Jo, men det kommer kosta 10 gånger så mycket om jag ska ha en till elcentral.
En komplett liten normcentral får du för under en tusenlapp.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kommer inte undan en elcentral i friggeboden. Det är materiel för under 2000 :-.
Varför kan jag inte bara dra
en kabel från markmätarskåp till laddare
en kabel från markmätarskåp till kopplingsdosa
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Varför kan jag inte bara dra
en kabel från markmätarskåp till laddare
en kabel från markmätarskåp till kopplingsdosa
Har du plats i markskåpet för avsäkringar och JFB?
 
E elmont skrev:
Har du plats i markskåpet för avsäkringar och JFB?
Har billaddaren på egen koppling/brytare *3 där i och kan absolut sätta in fler brytare.
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Varför kan jag inte bara dra
en kabel från markmätarskåp till laddare
en kabel från markmätarskåp till kopplingsdosa
Därför att det är lite fånigt då du har en trefaskabel med kapacitet att mata både bod och laddare.
Dels kan man näst intill se det som ett krav då det låter som minst 2 grupper i boden för uttag och belysning.
Och du får JFBn lite bättre placerad i boden än i mätarskåpet.
Och får får större möjligheter att ändra skyddet till laddstationen efter behov.
Det är ingen stor extrakostnad så det är en no brainer i mitt tycke.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
A
partyoverallt partyoverallt skrev:
Jo, men det kommer kosta 10 gånger så mycket om jag ska ha en till elcentral.
Du kommer inte undan att ha en separat kapsling alt el central.
Då du vill ha uttag för handhållna maskiner är jordfelsbrytare ett krav.

Sen har du ett till problem, har du en av dom tidigare Ease har inte vad elsäkerhetsverket godkänner som jordfelsbrytare
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...er/forsaljningsforbud/easee-home-samt-charge/

Så det enklase och billigaste kommer vara dra 1 matning, sätt upp en central, sätt laddboxen bredvid den.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.