S Sernando skrev:
Enda som kan bli tal om är ersättning för 1.5m² garage, vilket väl gör typ 10.000 kr. Alla övriga spörsmål ligger på er att ta reda på innan ni köper.
Man kan förutsätta att bygglov finns såvida inget annat sagts/avtalats vid köptillfället. Detta ingår inte i köparens undersökningsplikt.

https://www.alltomjuridik.se/nyhete...-undersokningsplikt-av-vad-som-ar-svartbygge/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dupuytren skrev:
Hej allesammans,

Vår lilla familj köpte ett hus för första gången år 2021. Detta efter en stor budgivning och mycket lån. Vi har nu hamnat i ett tillsynsärende hos kommunen som anmärkt på flertal punkter där vi anser att säljarna har hela ansvaret enligt följande:

Tidigare säljare har:
- Enbart sökt startbesked men inget slutbesked för attefallshuset. När vi köpte huset fanns det hyresgäst där som fortsatte bo kvar med oss som fastighetsägare
- Har ej sökt bygglov för en mur kring huset som är högre än 0.5m (total längd ca 20m)
- Har byggt garaget 1.5 m2 mer än tillåtet varför detta nu behöver justeras till totalt 30 m2. När vi köpte huset var garaget annonserat som 31.5 m2. Således blir den mindre nu till följd av detta.

Vi har varit i kontakt med säljarna och reklamerat ovanstående men får ej riktig gehör utan bara massa bortförklaringar. Vi kommer med stor sannolikhet ta detta vidare till en bostadsjurist men det jag vill diskutera i tråden är om någon annan varit i samma sits och hur det slutat? Tips/råd?

Jag är ingen jurist men kan utifrån sunt förnuft tycka att sälja ett hus med flertal brister enligt ovan borde få sina konsekvenser. Jag kommer även kräva att få prisavdrag för de 1.5m2 som garaget kommer minska utifrån huspriset.

Tidigare säljare köpte huset som renoveringsobjekt för halva det priset som vi köpte för. De har således gjort vinst på flera miljoner och man behöver ej tycka synd om dem för kännedom. All diskussion/tips emottages varmt, tack!
Hej!
Nu har jag inte läst igenom alla dina svar, men vi har varit i samma sits några gånger tyvärr.

Gör så här:
Kolla din hemförsäkring så att ni har rättsskydd.
Ta kontakt med en jurist eller advokat som kan området, det är viktigt att de kan detta så det får du fråga. Ofta har de olika specialiteter.
Se till att advokaten skickar ett brev så snart som det går till säljaren. De olika frågorna måste utredas var och en.
Det bästa är om säljaren skaffar ett eget ombud (advokat) annars blir det bökigt.
Du skall inte prata direkt med säljaren i fortsättningen (om du inte redan lyckats med det vill säga)
Var inte rädd för att hamna i rätten. Det blir alltid en förberedande förhandling där rätten vill att ni skall lösa detta så det brukar oftast stanna där.
Vi lyckades och fick rätt i ett dolda fel ärende så det går absolut och det var värt det helt klart.

Lycka till!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D Dupuytren skrev:
Ingen aning. Misstänker anonym anmälan av en granne längre bort på gatan men oklart varför. Tråkigt att så många brister uppdagas när man belånat sig till max i tron om att man köper ett komplett hus...
Riktigt tråkig situation du är i!
Angår ju inte mig så men är det nån mindre ort där det mesta är "inavel" och avundsjuka (tänkte på hyresintäkter)?

Själv också i den sitsen att man får ingenting bygga och man måste hålla avstånd hit och dit.

Medans grannen får bygga vad som helst, tom ifrågasatt hos kommunen på ett snällt sätt (kan vi också bygga sådär som grannen gjort) och då ser man bara det som vi har. Tom ifrågasätter från kommunens håll om vi har attefallshus ett litet växthus mitt på tomten som inte ens 10kvm. Attefall är väl 15kvm+ och borde ju verkligen synas på sattelitbilder.

Visst jag skulle behöva kanske göra en helt egen tråd nu.
Men räknas tält som byggnad?
Vet att husvagn kan räknas som byggnad (äger inte en sån och har inte sådant på tomten). Husbil räknas väl som fordon?
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
...

Visst jag skulle behöva kanske göra en helt egen tråd nu.
Men räknas tält som byggnad?
Vet att husvagn kan räknas som byggnad (äger inte en sån och har inte sådant på tomten). Husbil räknas väl som fordon?
Är Husbil/husvagn "permanent uppställda" så behövs lov.
Säsongsuppställning skall man få ha dock.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/

På sammasätt för tält (typ garagetält): För tillfällig användning skall det vara ok, men permanent användnign kan kräva lov
https://www.boverket.se/sv/om-bover...n slår upp,tid anses vara varaktigt placerade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
kisumisu
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är Husbil/husvagn "permanent uppställda" så behövs lov.
Säsongsuppställning skall man få ha dock.
[länk]

På sammasätt för tält (typ garagetält): För tillfällig användning skall det vara ok, men permanent användnign kan kräva lov
[länk] en person slår upp,tid anses vara varaktigt placerade.
Okej. Tack!

Får då bli en chansning och blir det gnäll är dessa saker enkla att flytta 😂

Många märkliga regler är det i svenska jordabalken!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Hemförsäkring täcker inte arbetsrätt, tro mig.
Fast nu var det ju tvärt om, ifall fackets juridiska rådgivning kan användas till något annat än arbetsrelaterade saker, vilket den inte kan normalt.
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Enda som kan bli tal om är ersättning för 1.5m² garage, vilket väl gör typ 10.000 kr. Alla övriga spörsmål ligger på er att ta reda på innan ni köper.
Absolut inte
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
..Och apropå det..


Det ser man ofta skrivas, min erfarenhet är att dettaa ENBART gäller saker relaterade till arbetet, ingeting annat.
Beror på vad du menar. De juristförsäkringar som går att välja som tillägg (när man är med i facket) täcker privata tvister som ej har med arbetet att göra. Åtminstone gör denna det:
https://www.akademikerforsakring.se/vara-forsakringar/juristforsakring/
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Varför skulle jag som säljare då lägga en massa tid på att undersöka nåt som saknade betydelse för mig när jag ändå skulle sälja kåken?
Det var ju ändå trådens enklaste fråga att besvara: För att slippa riskera att bli ersättningsskyldig till köparen vid senare tillfälle.
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
P
Känns väl som ordentlig kontakt med kommunen och en ordentlig frågeställning vad som kan godkännas nu i efterhand och inte , känns väl som steg 1

Känns ju ovanligt att man begär rättning pga 1.5 kvadratmeter på garaget och det är väl även frågan där om garaget har slutbesiktas eller också då har användningsförbud eller? finns det nåt slutbesked eller hur länge sen det gjordes. Finns ju folk som fått behålla mycket större avikelser än så pga orimliga kostnader för små rättningar..

Är verkligen alla åtgärder gjorda så nyligen så kommunen kommer nån vart med det hela

Det är ju inte ovanligt att nån på kommunens bygglovsavdelning också gör fel så kolla allt ordentligt och lita inte hundra på att kommunanställda varken kan lagen eller förstår hur dom tolkas och inte sällan har en felaktig inställning och tror dom kan bestämma i oklara fall , och när det är så fel att rättning kan bli aktuellt..

nu framkommer inte hur murens höjd blivit felaktig , om den varit regelvidrig från start eller om marknivån sjunkit runt muren eller vad som hänt, eller om den helt enkelt bara byggts på tok för hög och isåfall hur mycket för hög.. vid sluttande tomter kan det ju finnas röriga mät sätt från nån fastställd punkt och vet folk som efter anmärkning av kommun fyllde på med lite mer jord närmast muren , du får ju göra mindre höjdjusteringar upp till visst mått utan marklov och på det viset räddade staket som fått anmärkning på höjd pga marken sjunkit sen det byggdes.

Om kommunen är ohjälpsam så ta kontakt med nån som brukar handskas med kommunens byggnadsnämd för att få hjälp att reda ut exakt vilka åtgärder som är tvingande och bästa lösningar för att uppnå kommunens krav. folk som jobbar som kontrollansvariga brukar ha bra kompetens och vana att lösa problem och bra tumme med folket på bygglovsavdelningen
 
  • Gilla
Dupuytren och 2 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Beror på vad du menar. De juristförsäkringar som går att välja som tillägg (när man är med i facket) täcker privata tvister som ej har med arbetet att göra. Åtminstone gör denna det:
[länk]
En tilläggsförä'kring du KAN teckna om du är med i ett specifikt fack, nu är vi ganska långt ifrån det jag svarade på, nämligen citat "och är du med i något fack har du oftast tillgång till X antal gratis timmar för konsultation."
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
En tilläggsförä'kring du KAN teckna om du är med i ett specifikt fack, nu är vi ganska långt ifrån det jag svarade på, nämligen citat "och är du med i något fack har du oftast tillgång till X antal gratis timmar för konsultation."
Ja, sant. Man bör dock ändå undersöka om man tecknat en sådan tilläggsförsäkring.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen vänder sig normalt till fastighetsägaren vid tillsyn av olovligt byggande. Av det skälet att det är den som äger fastigheten som kan ge kommunen tillgång till den och det är också ägaren sm har möjlighet att rätta. Inte tidigare ägare som efter försäljningen saknar rådighet över fastigheten.

Och det finns tydligt lagstöd i PBL för detta. Fastighetsägaren som har köpt en fastighet har ju dragit nytta av det olovliga byggandet som tidigare ägare av fastigheten genomförde tänker sig lagstiftaren.

Notera också att preskriptionstidsgränsen för byggsanktionsavgift (=böter) är korta fem år och möjligheten att ställa ut förelägganden preskriberas efter tio år. Så risken att få kommunen på halsen som köpare för säljarens olovliga åtgärder är inte så stor. Men den är störst vid nyss ombyggda hus. Som köpare bör man nog lägga mest tid på de senaste tio årens ändringar av huset.
Nja.

Även en preskriberad olovlighet kan ha en betydande påverkan på priset. Kan utgöra hinder för framtida ändringar och påverka möjlighet till återuppbyggnad efter tex en brand.
Har det skett en avvikelse mot vissa riksintresse eller en större mot plan så kan det vara riktigt jobbigt.

Som mäklare skall man ställa dessa frågor till säljaren och vid minsta tveksamhet så bör mäklaren begära ut underlag från kommunen.

Vi hade en sådan situation när vi köpte där mäklaren anat ugglor i mossen och hittat avvikelser. Där fick vi en möjlighet att häva köpet om det inte gick att lösa och säljaren tog kostnaden för att rätta till.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Och vad visade mäklaren upp för papper för er. Det är väl lite hans ansvar att kolla att allt är schysst när han ska sälja ett objekt. Prata med honom också tycker jag....
D Dupuytren skrev:
Hej allesammans,

Vår lilla familj köpte ett hus för första gången år 2021. Detta efter en stor budgivning och mycket lån. Vi har nu hamnat i ett tillsynsärende hos kommunen som anmärkt på flertal punkter där vi anser att säljarna har hela ansvaret enligt följande:

Tidigare säljare har:
- Enbart sökt startbesked men inget slutbesked för attefallshuset. När vi köpte huset fanns det hyresgäst där som fortsatte bo kvar med oss som fastighetsägare
- Har ej sökt bygglov för en mur kring huset som är högre än 0.5m (total längd ca 20m)
- Har byggt garaget 1.5 m2 mer än tillåtet varför detta nu behöver justeras till totalt 30 m2. När vi köpte huset var garaget annonserat som 31.5 m2. Således blir den mindre nu till följd av detta.

Vi har varit i kontakt med säljarna och reklamerat ovanstående men får ej riktig gehör utan bara massa bortförklaringar. Vi kommer med stor sannolikhet ta detta vidare till en bostadsjurist men det jag vill diskutera i tråden är om någon annan varit i samma sits och hur det slutat? Tips/råd?

Jag är ingen jurist men kan utifrån sunt förnuft tycka att sälja ett hus med flertal brister enligt ovan borde få sina konsekvenser. Jag kommer även kräva att få prisavdrag för de 1.5m2 som garaget kommer minska utifrån huspriset.

Tidigare säljare köpte huset som renoveringsobjekt för halva det priset som vi köpte för. De har således gjort vinst på flera miljoner och man behöver ej tycka synd om dem för kännedom. All diskussion/tips emottages varmt, tack!
Vi har haft flera sådana ärrende... det borde gå att få 1,5m extra garage godkänt som attefallstillbyggnad, tycker man samt få slutbesked för attefallshuset... dock måste det redovisas till kommunen. Vi kan hlälpa er med detta, maila gärna underlaget till info@ark-kon.com
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D dan68 skrev:
Vi har haft flera sådana ärrende... det borde gå att få 1,5m extra garage godkänt som attefallstillbyggnad, tycker man samt få slutbesked för attefallshuset... dock måste det redovisas till kommunen. Vi kan hlälpa er med detta, maila gärna underlaget till info@ark-kon.com
Kan du få en attefallstillbyggnad om du redan har ett attefallshus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.