Vad bör jag välja för värme?

Jag har ett hus på ungefär 2200kvm varav ca 1600kvm varmt
i dag står det 2st dieselpannor som är dags att skrota av

Förbrukar ca 280megawatt per år
 
Är du på riktigt? Lägg ett bud på Barsebäck, opinionen håller ju på att vända, bäst att skynda fynda.
 
Apprentice skrev:
Är du på riktigt? Lägg ett bud på Barsebäck, opinionen håller ju på att vända, bäst att skynda fynda.

Det är hellt seriöst jag vet att det är stort ca 80rum totalt

Jag har funderat på två st 50kw pelletspannor villket är mindre än Barsebäck
 
Du kanske skulle satsa på en panna som klarar av att elda det mesta som Twinheat, då kan man elda det som är billigast för stunden.http://www.bnenergikonsult.com/prod01.htm

Har själv sneglat på en konstruktion av vedpanna och nån typ av stoker/förugn, vill ha en panna som sköter sig ganska själv men som kan eldas med det mesta eftersom jag själv äger skog.
 
Flispannor? Iofs bökigare än pellets, men jag tycker det borde bli billigare drift. Både flis och pellets kommer dock behöva en del lagringsutrymme.

Bergvärme(kanske)? Nibe 1330 40kw 7 st :-O , 2200 m hål (höftat), 12-15 st á 200 m.
Eller inte.

Fjärrvärme... men det kanske inte finns i närheten.


Jag skulle undersöka flisspåret mer om jag var i din sits... se om det går köpa rötved odyl av någon lokal skogsägare. se om det finns någon bonde i närheten som går leja för flisning.
Jag tror det blir biligare än pellets. Det som är frågetecknet (för mig i alla fall) är driftssäkerheten.
 
spikers_corner skrev:
Flispannor? Iofs bökigare än pellets, men jag tycker det borde bli billigare drift. Både flis och pellets kommer dock behöva en del lagringsutrymme.

Bergvärme(kanske)? Nibe 1330 40kw 7 st :-O , 2200 m hål (höftat), 12-15 st á 200 m.
Eller inte.

Fjärrvärme... men det kanske inte finns i närheten.


Jag skulle undersöka flisspåret mer om jag var i din sits... se om det går köpa rötved odyl av någon lokal skogsägare. se om det finns någon bonde i närheten som går leja för flisning.
Jag tror det blir biligare än pellets. Det som är frågetecknet (för mig i alla fall) är driftssäkerheten.

Jag har funderat på flis men det är tydligen problem med mögel då samnt lagringstid då förådet ska vara i källaren så funkar det troligtvis inte så bra.
Jag vill inte ha en kontainer eller dyligt utanför

Fjärvärme hade varit bra men finns ej

Bergvärme Kanske inte så dumnt i sig men den använder även El villket jag är rädd för huset ligger i norra dalarna så vi har fortfarande vinter på vintrarna så jag är orolig för att det blir ganska dyrt med el på det viset jag har fått för mig att bergvärme är för mindre hus?

Utrymme källaren är på 640kvm det tror jag svarar på utrymmesfrågan
 
Ursäkta off topicen men är bara jag som är intersserad av bilder? Kan du inte kasta upp några?
 
QUOTE=MagnusSt;579060]Ursäkta off topicen men är bara jag som är intersserad av bilder? Kan du inte kasta upp några?[/QUOTE]



Inte för jag förstår vad det har med tipps om panna att göra men vist

18018954.jpg
 
Det skulle inte kunna gå attt gräva ned ett flisförråd utanför byggnaden och sedan ha nån typ av skruv eller nåt för flisen in i pannans förråd, vet dock ej regler och dyligt för sådant men en intresserad säljare bör ju kunna detta.

Själv så tycker jag det är försent att hoppa på pellets, vet att min pappa var med och konverterade en konferensanläggning från olja till pellets för kanske 10 år sedan eller mer, där var investeringen inbesparad om jag minns rätt första året, kan dock ha varit nåt år till.
 
Pellets - har räknat mej grovt till en 3-4m3 per vintervecka ??? Kan du få en bra avtal med närmaste pelletstillverkare så är det kanske inte helt fel. Pelletspanna blir ju storlek större typ fjärrvärmeanläggning för ett bostadsområde. Det drar med sej andra/ hårdare krav på hela anläggningen som kanske inte får stå i källaren? En stor pelletspanna kan också kosta en hel del i investeringskostnad.
Driftmässigt kommer pelletspriser att följa elpriser men blir aldrig dyrare än el så jag tycker att tanken är rätt.
gaia
 
W
Bergvärme tror jag skulle passa då det antaglien är den lösningen som kräver absolut minst underhåll etc. Det passa alla storlekar på hus. Har instalerats massor med anläggningar som värmer kolosala byggnader. I norge tex värmer de ofta hela shoppingcenter etc. Många stora höghus i städerna har oxo konverterat till bergvärme och de är betydligt större än 2000 kvm så det ser jag absolut inte som nåhot problem. Men vill man inte vara så beroende av el så är ju det ett problem.
 
Tja om du klarar dej med 100 kW så kanske typ 2 st Biomatic 50 o dom kostar ca 75000:-/st =150 000:-
Då den ena inte orkar med så´går den andra in o hjälper till, Det sköts automatiskt men det finns ju mer automatiserade pannor oxå men då kostar dom oxå..
Helt klart bör du kunna förhandla fram bättrepris på pellets då du kommer att förbruka ca 65-70 ton/år..

Flis, Nja inte om du ska ha det inne i källaren..

Med Vp är det ju viktigt att det är lågtempsystem..

Dalarna odlas det ju mycket spannmål, Kanske oxå skulle räknas på..
Bränsle kostnaden blir hälften mot pellet el samma som med VP med cop på närmare 4..
 
Ang spannmål, tror inte det kommer att vara billigt nån längre tid till, bara titta på vad spannmålspriset blev i fjor. Man kanske kan köra med vara som inte ens funkar att ge till djur, men då har man ju säkert mögel i denna också, vilket ger samma problem som flis.
 
2000kvm skrev:
Jag har funderat på flis men det är tydligen problem med mögel då samnt lagringstid då förådet ska vara i källaren så funkar det troligtvis inte så bra.
Jag vill inte ha en kontainer eller dyligt utanför
Finns ju nyckelfärdiga fina panncentraler att koppla på, om du satsar på en som tar det mesta så kan du ju elda pellets och kanske blanda i lite flis då och då. Mögel risken är inte så stor om man gör på rätt sätt och flisar hyffsat torrt. Finns ju kulvert att köpa, bygg centralen en bit bort och dra kulvert.
Dock så har du inte berättat hur sugen du är på arbetsinsatsen, vill du inte sota och krångla så är ju värmepump bra.

Finns det ingen bonde i närheten som kanske vill tjäna lite extra och kanske sälja lite halm? Finns ju fina pannor för storbalar med acctank och hela köret ihop byggt. Man är ju inte bunden till bara halm heller, hö/gräsbalar, grotbuntar, lastpallar och en massa annat går ju att möckla i pannan åxå.
 
Vad jag har förstott så blir en flisanläggning i vad man kallar en liten skala & pellets i en stor skala

bergvärme skulle kosta va 1miljon & dra ca 100megawatt per år därigenom klassar jag det som extremt dyrt & en mkt lång återbetalningstid

pellets handlar om ca 250tusen färdigt att använda (har begärt ofert på det & ett garanti pris innom 250tusen)
Om man då tänker på att jag förbrukar 300megawatt per år så är detta mest lämpliga då jag har utrymmen till stora pelletsföråd i källaren

flis då får jag hellt plötsligt bygga ut ett redan idiotstort hus & det blir mkt rördragning då nuvarande panna står ungefär mitt i huset dessutom har vi mögel problemet & en max lagringstid på 1månad nä den har jag slopat hellt dessutom får jag köra lastbilslast med aska där i från
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.