Hej
Skulle gärna få lite återkoppling från kloka människor på en fundering jag har gällande belysning till en bastu.

Håller på och bygger en fristående vedeldad bastu på hjul och klurar på att få till belysningen med hjälp av ett bil/fritidsbatteri. I den bästa av världar skulle jag vilja få till två slingor, den ena för 2-3 led-spotlights i taket(inte direkt över aggregatet) och ytterligare en slinga för en led-list i underkant på övre laven. Jag vill kunna tända/släcka oberoende av varann. Ännu bättre skulle vara om man dessutom kunde dimra spotarna i taket för justering av ljusstyrkan. Då bastun är ganska liten så kommer jag behöva placera batteriet i en tätslutande låda under laven, och tryckknappar och annat kommer placeras i ett litet skåp som öppnas från utsidan.

Har ett vedeldat aggregat med glaslucka så oftast kommer jag kanske bara nöja mig med mysljuset från elden men jag tänker att det också finns stunder då det kunde vara trevligt med lite mer ljus. Om inte annat så tänker jag att det är en lite rolig feature om man kunde få till det på ett snyggt sätt :)

Så mina frågor:
- 1. Är det här rent generellt en dålig idé från första början med tanke på brandrisker, fukt eller annat? Jag tänker att det inte bör vara mer annorlunda än belysningssystem till båtar, frånsett värmen i en bastu förstås. Men batteriet i sig kommer isf placeras vid golvet längst bort från aggregatet så det är iaf den kallaste delen i bastun, även om det såklart blir varmt där med. Och säkrar man upp och dimensionerar kablar på rätt sätt borde brandrisken också kunna minimeras.
2. Om forumet inte sågar idéen totalt, är utformningen av el-systemet godtagbart enligt bifogad bild? Är det nåt jag missar eller borde göra på annat smartare eller bättre sätt?
3. Är det möjligt att få till dimmer till spotarna? Har googlat runt men inte riktigt landat i om det går att få till på ett bra sätt just för ett 12-voltssystem.
4. Förslag på produkter till denna idé, kanske främst gällande spotarna och led-listen men även snygga strömbrytare. Biltema har ju en hel del kabel/säkringar/plintar men också strömbrytare. Skulle dock va kul just gällande strömbrytarna att hitta lite snyggare grejer då biltemas av förståeliga skäl främst är utformade för bilar och dylikt.

Hiss diss och allt däremellan tas tacksamt emot! :D
 
  • En handritad kopplingsschema för bastubelysning med LED-spotlights och en LED-list drivna av ett bil/fritidsbatteri via säkringar och strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser det som en bra ide. Funderar på hur batteriet tycker om värmen, men å andra sidan så är batteriet i en bil oftast placerat i ett varmt motorrum.
 
jag har så i min vedeldade bastu. Kör ganska varmt och haft det så i 20 år och det fungerar bra.
 
J jannesspånodamm skrev:
jag har så i min vedeldade bastu. Kör ganska varmt och haft det så i 20 år och det fungerar bra.
Kul att höra! Har du lite detaljer att dela med dig av? Har du exempelvis säkrat upp som jag planerat det eller på annat sätt? Vad har du för lampor och tryckknappar?
 
bilbatteri i omklädnadsdelen på golvet. dragit kabel bakom panelen när jag gjorde bastun. husvagnsarmaturer från biltema. vanligt utanpåliggande brytare. Har inga säkringar, skulle man kanske haft. Fristående bastu som står lite på sidan om husen. tror det finns andra mer troliga anledningar att den brinner upp...
 
  • Gilla
Per29
  • Laddar…
J jannesspånodamm skrev:
bilbatteri i omklädnadsdelen på golvet. dragit kabel bakom panelen när jag gjorde bastun. husvagnsarmaturer från biltema. vanligt utanpåliggande brytare. Har inga säkringar, skulle man kanske haft. Fristående bastu som står lite på sidan om husen. tror det finns andra mer troliga anledningar att den brinner upp...
Drog du kabeln som vid vanlig eldragning typ i vp-rör eller liknande? Hur ofta behöver du ladda upp batteriet?
 
S sneeky sauna skrev:
Drog du kabeln som vid vanlig eldragning typ i vp-rör eller liknande? Hur ofta behöver du ladda upp batteriet?
Sätt en liten solpanel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.