Hur är det med priset för installation en luftvattenvärmepump då man redan har vattenburen värme med radiatorer?
VVS-firmorna ökade ju rejält priset med upp till +40 % jämfört före putin startade sitt krig.

Ser man en tendens till minskade priser?
 
Ja de gamla priserna kan man ju glömma men ta in flera offerter från olika återförsäljare och fabrikat. Priserna verkar spreta ganska mycket nu och vissa kan vara på en lägre aptitlig nivå. Har en känsla av att prisbilden sjunkit ner något från när det var som mest brist på värmepumpar.
 
Tack Jost för inlägget. Det är givetvis inte enbart sista ledet, dvs VVS-firmorna som har ökat sina priser, utan givetvis även luftvattenvärmepumptillverkarna och kompressortillverkarna. Men det är alltid sista ledet, som "får på skallen" för de höga priserna.
 
Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Jag har en åldrande bergvärmepump. Grannarna fick byta mitt i covid, de var utan värme i månader tror jag och det blev skitdyrt.

Jag skaffade en luft-luft pump (superbra när det är varma dagar att köra som AC) för att säkra att OM (eller när kanske man ska säga) BVPn pajar, så står man inte helt utan värme.

Med en snart 20 år gammal BVP är det inte helt orimligt att planera ett preventivt byte till en ny, snålare pump... Om priserna blir riktigt bra. Så finns ett överlager på pumpar och firmorna som installerar inte har jobb kanske man ska kolla av offerter på att få den bytt i förtid...

Är vi där att de rear ut lagerpumpar och ger bra offerter på jobbet? Eller ska jag vänta till nästa sommar?
 
Tillverkarna står för en generationsskifte med sina BVVP och även LLVP då maskiner på 12 kW och nedåt får inte säljas och installeras med köldmedier över GWP 150 från år 2027 om det inte finns speciella skäl. Och som alltid är det som säljs i volym blir standard och billigast och det som avviker (även avseende val av köldmedie) blir dyrare lösning.

Detta kommer att slå hårt maskinkonstruktioner som använder R410A och R32 som köldmedel då det inte fins någon självklar drop-in köldmedel som klarar GWP-kraven då även R454B faller ut pga. för höga GWP-värden (närmast är förmodligen en blandning av 80% R1270 och 20% R170 baserat på vikt - båda HC och en glide ca 11 grader C mellan dew och bubble) och möjligen R455A där man har spetsat blandningen av R32 och HFO1234yf med koldioxid (kan inte analysera glide med den programmet jag har, men utan CO2 var det över 12 grader C i glide och lär knappast bli bättre med en delvis löslig ballastgas som CO2 för att höja trycket och därmed massamängden per pumpad volym), medans R454C har ett tryckområde bättre passande för propantrycksmaskiner med glide på 12 grader C mellan dew och bubble (och varför skall man trassla med sådan gas om propan har 0 grad i glide, billigare och förmodligen minst lika bra i COP om det inte ömmar riktigt ordentligt tex. brandsceniario-mässigt och det inte kan lösas med fläktar etc.)

Medans urvalet är lite större för de flesta LVBP/BVBP då de redan idag kör med propantryckområdes baserade köldmedel - varav de flesta av dessa förmodligen blir just propanfyllda i framtiden och en del kommer att köra med tex. R454C

Så antingen köper man dagens maskiner som anses ligga på topp innan dessa förbud infaller eller så är man en tidig 'early adopters' för nästa generations maskiner där man inte kan förvänta sig att det är problemfritt i början.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Tillverkarna står för en generationsskifte med sina BVVP och även LLVP då maskiner på 12 kW och nedåt får inte säljas och installeras med köldmedier över GWP 150 från år 2027 om det inte finns speciella skäl. Och som alltid är det som säljs i volym blir standard och billigast och det som avviker (även avseende val av köldmedie) blir dyrare lösning.

Detta kommer att slå hårt maskinkonstruktioner som använder R410A och R32 som köldmedel då det inte fins någon självklar drop-in köldmedel som klarar GWP-kraven då även R454B faller ut pga. för höga GWP-värden (närmast är förmodligen en blandning av 80% R1270 och 20% R170 baserat på vikt - båda HC och en glide ca 11 grader C mellan dew och bubble) och möjligen R455A där man har spetsat blandningen av R32 och HFO1234yf med koldioxid (kan inte analysera glide med den programmet jag har, men utan CO2 var det över 12 grader C i glide och lär knappast bli bättre med en delvis löslig ballastgas som CO2 för att höja trycket och därmed massamängden per pumpad volym), medans R454C har ett tryckområde bättre passande för propantrycksmaskiner med glide på 12 grader C mellan dew och bubble (och varför skall man trassla med sådan gas om propan har 0 grad i glide, billigare och förmodligen minst lika bra i COP om det inte ömmar riktigt ordentligt tex. brandsceniario-mässigt och det inte kan lösas med fläktar etc.)

Medans urvalet är lite större för de flesta LVBP/BVBP då de redan idag kör med propantryckområdes baserade köldmedel - varav de flesta av dessa förmodligen blir just propanfyllda i framtiden och en del kommer att köra med tex. R454C

Så antingen köper man dagens maskiner som anses ligga på topp innan dessa förbud infaller eller så är man en tidig 'early adopters' för nästa generations maskiner där man inte kan förvänta sig att det är problemfritt i början.
Kommer de nya kunna bli mer effektiva? Eller bättre på något annat sätt?
 
J JohanLun skrev:
Kommer de nya kunna bli mer effektiva? Eller bättre på något annat sätt?
Maskinerna får lite högre COP men priset går samtidigt upp.
 
Undrar om framtida service med gammal gas kan vara ett problem? När bilarna bytte från (var det?) R12 till R134 så var det ju bekymmersamt att laga gamla R12 bilar...
 
Det kommer inte bli lika tvärstopp som med R12, men köldmedel som R404A har utfasningsstege och i närtid - om inte redan nu så får man inte fylla på med nytillverkad dito utan bara återvunnen sådan och inom några år blir det påfyllningsstopp. Till detta är kilopriset så högt att du tänker dig för dig 2 gånger innan du fyller upp. Detta kommer också att ske med R407C och R410A och senare R32 - men det är förmodligen +10 år innan det blir tvärstopp.

och ja generellt kommer maskinerna få lite högre COP med HC-köldmedel - typ plus 0.1-0.2 bättre i COP än innan när man lärt sig bygga maskiner som är fullt optimerade för detta. De första generationer maskiner med bara HC kommer inte att vara maximerade i verkningsgrad utan det kommer efter hand när det finslipas i konkurrensen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det kommer inte bli lika tvärstopp som med R12, men köldmedel som R404A har utfasningsstege och i närtid - om inte redan nu så får man inte fylla på med nytillverkad dito utan bara återvunnen sådan och inom några år blir det påfyllningsstopp. Till detta är kilopriset så högt att du tänker dig för dig 2 gånger innan du fyller upp. Detta kommer också att ske med R407C och R410A och senare R32 - men det är förmodligen +10 år innan det blir tvärstopp.

och ja generellt kommer maskinerna få lite högre COP med HC-köldmedel - typ plus 0.1-0.2 bättre i COP än innan när man lärt sig bygga maskiner som är fullt optimerade för detta. De första generationer maskiner med bara HC kommer inte att vara maximerade i verkningsgrad utan det kommer efter hand när det finslipas i konkurrensen.
Tack för bra info...

Så, då, om man har en fungerande pump som närmar sig 20 år, ska man hålla ut och hoppas den håller / laga och satsa på en ny... Eller byta preventivt om de börjar "rea ut" dessa maskiner med äldre teknik inom nåt år?
 
J JohanLun skrev:
Tack för bra info...

Så, då, om man har en fungerande pump som närmar sig 20 år, ska man hålla ut och hoppas den håller / laga och satsa på en ny... Eller byta preventivt om de börjar "rea ut" dessa maskiner med äldre teknik inom nåt år?
Även om den närmar sig 20 år så innebär det inte att den automatiskt kommer att gå sönder om ett år, det kan hålla både 2, 3 och 5 och kanske tom. 10 år till... precis som en nyinstallerad maskin kan haverera efter 6 månader.

Låter den 'harmonisk' utan mekaniska missljud och det inte har ändrar karaktär på mycket länge samt hetgastemperaturen verka rimlig och är mindre än 3-siffrigt antal grader C största delen av tiden (legionella-körning kan dock ge varmare hetgastemperatur tillfälligt). Dock hetgastemperature är beroende av utomhustemperaturen så det är svårt att ange 'råd' då den blir varmare ju kallare det är utomhus.

Det fins också andra saker som kan närma sig 'slut' än just kompressorn som fläktmotorlager och annat som kan vara dyrt och byta.

Om jag inte missminner mig så finns det redan idag LVVP med propanfyllning (R290) på marknaden - dock kanske inte de svenska märken i första hand utan typ tyska maskiner. - här måste man dock dubbelkolla att de är gjord för nordiska klimatzoner och inte mellaneuropeisk.
 
NIBE luftvattenvärmpump utedel NIBE S2125 har köldmedium R290 dvs propan, fyllmängd 0,8 kg.

NIBE lämnar 3 års garanti, och som de nämner, 6 års trygghetsförsäkring på köpet, som kan förlängas upp till 16 år.

Att det är propan en brännbar gas, är väl inte så farligt, eftersom utedelen står utomhus. Skulle det läcka propangas och antändas är det väl utedelen som blir vidbränd i så fall. Ingen propangas går i rörledning till innedelen, utan all propan är i utedelen. Ur brandsynpunkt inte farligare än en gasflaska med 5 kg propan på terrassen.
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Även om den närmar sig 20 år så innebär det inte att den automatiskt kommer att gå sönder om ett år, det kan hålla både 2, 3 och 5 och kanske tom. 10 år till... precis som en nyinstallerad maskin kan haverera efter 6 månader.

Låter den 'harmonisk' utan mekaniska missljud och det inte har ändrar karaktär på mycket länge samt hetgastemperaturen verka rimlig och är mindre än 3-siffrigt antal grader C största delen av tiden (legionella-körning kan dock ge varmare hetgastemperatur tillfälligt). Dock hetgastemperature är beroende av utomhustemperaturen så det är svårt att ange 'råd' då den blir varmare ju kallare det är utomhus.

Det fins också andra saker som kan närma sig 'slut' än just kompressorn som fläktmotorlager och annat som kan vara dyrt och byta.

Om jag inte missminner mig så finns det redan idag LVVP med propanfyllning (R290) på marknaden - dock kanske inte de svenska märken i första hand utan typ tyska maskiner. - här måste man dock dubbelkolla att de är gjord för nordiska klimatzoner och inte mellaneuropeisk.
Min är ju en BVP och inte LVVP (sorry för slightly OT), Greenline 9kwh har jag för mig. Misstänker att kompressor och korrosion är det som dödar den. Eller att elektroniken dör och det inte går att få tag på delar (borde finnas massor av skrotade pumpar man borde kunna plocka på delar). Cirkpumpar borde vara billigt att byta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.