Dessa verkar instressanta.
Går det att montera dem direkt på undertak med taket spikat i 35 x 70 läkt? Behövs kåpor?
 
om man har reglat ner en luftspalt och ska sätt a spottar i taket. vilket är det bästa sättet att ra sladdarna i mellanrummet mellan taken?
altså i luftspalten.
 
hur många spottar ska man ha i ett badrum som är 3,5 x 1,8m ? 10 är lite mkt eller? vad är bra mellanrum mellan spottarna?
 
För att få en bra belysning behöver du ha ungefär den dubbla effekten ( som du naturligtvis har dimmer på så att ljusmängden kan anpassas) i spottarna mot om du skulle ha haft en utanplåggande glödljusarmatur. Det skulle innebära 5-6 st 50 Watts spottar, men eftersom spottar är mycket olika både till funktion och tillåten effekt och placering, är det bara en liten fingervisning
 
hur drar man kablarna på ett bra sätt? ifall man skulle behöva byta spottar gn gång så kanske man inte vill behöva riva hela taket? det står på trafon att den klarar kabellängd på 2m. hur gör man då ifall man har 3m?

hade ni dragit ut kablarna o satt transformatorn utan för dörren i hallen eller hade ni gjort så att ni satt den ovanför taket uppe på vinden? isf räcker det ju kanske med att man bara borrar hål upp där var spott ska vara så slipper man problemet med för långa kablar?
 
ingen aom har någon idé på hur jag kan göra med spottarnas sladdar?

måste jag ha kåpor till de spottarna som jag länkat till? de kräver ju inte alls mkt utrymme bakåt så jag hade uppskattat ett svar innan jag skickar iväg beställningen om jag behöver kåpor till dem o var jag isf kan hitta dem på deras sida.
 
Vad gäller kablar, lägg dem i VP rör så går det lättare att byta om du skulle behöva det. Säger tillverkaren max 2m (det vanligaste) så gäller 2m inte 3m. Det är troligen inte något problem med 3m men det kan ingen annan än tillverkaren avgöra. Och "troligen" duger inte när vi talar om överhettning, brand osv.

Du får antingen sätta flr transfoamtorer utspridda eller välja en transformator som klarar längre avstånd, det finns.

Kåpor, det beror lite på hur det srer ut ovanför, finns där isolering elle annat "bråte" eller damm som kan hamna på lampan så behöver du någon form av kåpor. Nu uppfattade jag det som att du skulle ha armaturer med låg effekt 20w, med litet krav på luftspalt. Då borde du kunna sätta något simpelt typ en kopplingsdosa över.
 
det är så att det är
isolering
trätak
gips
luftspalt på 4cm
gips

tänkte borra upp sladdarna rakt upp till vinden nu. för det är det lättaste sättet att byta om det skulle gå sönder sen och trafon på vinden borde inte vara några problem eller? och då kommer den värmen från spottarna mot en 13mm gipsskiva. borde vara ok eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.