Vi ska bygga nytt enplanshus. Vi har tänkt en täljstenskamin mitt i huset. Frågan är vad som är bäst?
1. Tilluftskanal i skorsten
2. Tilluftskanal i plattan (golvet)

Eldabutiken har angett tilluftsskorsten i sin offert.

Vad gäller längden på kanalen kommer den bli hyfsad lika. Huset är enplans med relativt lågt tak kontra kaminen ligger mitt i huskroppen.

Vad tycker ni? Någon med kunskap eller erfarenheter?
 
Hur nära marken kommer luftintaget sitta om det läggs via plattan?
Hur är det med yrsnö om vintrarna?
Hur mycket snö kommer det om vintrarna?
Finns det risk att luftintaget blir igensatt av snö/is?


Vi har vårt luftintag via källarvägg, ca 0,5 meter över mark.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur nära marken kommer luftintaget sitta om det läggs via plattan?
Hur är det med yrsnö om vintrarna?
Hur mycket snö kommer det om vintrarna?
Finns det risk att luftintaget blir igensatt av snö/is?


Vi har vårt luftintag via källarvägg, ca 0,5 meter över mark.
Plattan kommer ligga i marknivå, men i såfall kommer vi placera luftintaget under vårt trädäck. Vi bor mitt i Skåne, I Höör. Det brukar inte bli jättemycket snö.

Eftersom vi startar från blankt papper så att säga, skulle det vara bra med input från de båda lösningarna. I offerten från Elda-butiken ingår tilluft i skorsten, medans byggaren ifrågasatte varför vi inte ska ha tilluft i plattan :)
 
Lekmannafunderingar:

Tilluft via plattan kan kyla plattan lokalt.

Tilluft via skorstenen kan, beroende på utformning av skorstenenge varmare tilluft/förbränningsluft samt tar tillvara lite av energin i rökgaser samt ger lägre yttemperatur längs hela skorstenen.

Det går att luftkanal i plattan som man enkelt kan plugga om man väljer skorstenen med tilluftskanal
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad är kaminen anpassad för?
De flesta eldstäder med luftanslutning jag sett har denna stos under, i botten. Då passar det bra att ha tilluft underifrån genom plattan.
 
G Gabbe1 skrev:
Vad är kaminen anpassad för?
De flesta eldstäder med luftanslutning jag sett har denna stos under, i botten. Då passar det bra att ha tilluft underifrån genom plattan.
Skorstenar med tilluftskanal har en "extern" kanal från skorstenen ner till botten av kaminen, antingen integrerad i kaminen eller utanför kaminen,
Diagram av en skorsten med tilluftskanal. Röda pilar visar utgående luft och blå pilar visar inkommande luftflöde genom den externa kanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern grå kamin med tilluftskanal integrerad och ett fönster som visar lågor inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/skorstenar/tilluftsskorsten

Vit kamin med skorsten och tilluftskanal installerad i vardagsrum med växter och möbler i bakgrunden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En finess med skorstenskanal är också att man inte lika lätt bränner sig på skorstenen efterom den kyls av tilluften.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Tilluftsskorstenarna upplever jag som rätt mycket större, vilket gör att de lätt kan förta hela utseendet på en kamin.
Så om möjligt hade jag jämfört skorstenarna och tagit vad jag tycker är snyggast.
 
R
Enligt sotaren så blir det inte alls samma drag med tilluften via skorstenen som via en spirokanal i plattan, har själv inte forskat i det men nästan alla hus vi har byggt så har tilluften gjorts med att lägga en spirokanal i plattan..
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
coconut
När vi satte in kamin var tilluftsskorsten bra mycket dyrare per meter än vad en vanlig skorsten var. Dra tilluft i plattan kostade några hundralappar.
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Vad är kaminen anpassad för?
De flesta eldstäder med luftanslutning jag sett har denna stos under, i botten. Då passar det bra att ha tilluft underifrån genom plattan.
Det är en täljstenskamin anpassad för att bistå uppvärming av vårt hus samt ge myskänlsa:
Contura i61t heter den.
https://eldabutiken.se/produkt/contura-i61t/

Värmekälla i huset är jordvärme med FTX.
 
Mony Mony skrev:
Det är en täljstenskamin anpassad för att bistå uppvärming av vårt hus samt ge myskänlsa:
Contura i61t heter den.
[länk]

Värmekälla i huset är jordvärme med FTX.
Även om ni väljer tilluft i skortsten, rekommenderar jag att förbereda tilluftsrör i plattan. Någon vill kanske byta ut eldstad och skortsten om 20 eller 30 år.
 
  • Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
Lägg dit en tilluftskanal under isoleringen, det rör sig om småpengar.
Jag lade dit ett 100mm avloppsrör i förra huset. Trots att jag blev lite modstulen när jag läste att det egentligen skulle vara ett 125-rör till kaminen vi valde så fungerade det fint så länge jag bodde där.
Så här löste jag tilluften utifrån: Röd husvägg med vitmålat fönster och en tilluftskanal monterad under. Tilluftskanalen är inkopplad till ett rör som leder ner i stenkross vid husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag visste inte riktigt hur det skulle bli med kondens så för säkerhets skull lade jag röret med fall ut mot kanten och avslutade med ett T-rör. Ena änden pekandes ner i det dränerande gruslagret och den andra uppåt mot "intaget".
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Vill ni spara lite pengar där det inte syns som andra skrivit innan så lägg rör under isoleringen i plattan.
Kolla gärna vad skorstenen med och utan tilluft kostar:)
 
  • Gilla
Mony
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.