Är förmodligen för lätt för att förstå såhär efter en jobbnatt MEN jag har en gammal ful kopplingsdosa som ska bytas ut. Så jag köpte en ny kulodosa med kopplingsplint från Jula men sen började jag googla och hittade dom där smarta wago kopplingarna. Men hur ska jag koppla dom?
Bild 1 är på den jag köpt med kopplingsplint i
Bild 2 är min fundering
Bild 3 är kablarna som går från taklampan och kommer ut från väggen. Alltså svart och grå och själva kabeln nedåt är den som gick från/tilll lampknappen. Vit och grå kabel.
Ska jag alltså koppla vit och grå kabel i varsitt hål på wago plinten eller i samma? 🧐 Och samma sak med dom svarta? Alltså två stycken såna där wago plintar? Den röda är ju jord och den var inte inkopplad då alla uttag i huset är ojordade. Alltså dom där små rackarna måste ju vara nått av de bästa som uppfunnits seriöst istället för att hålla på och tjorva med kablarna!!
En vit kulodosa med ett skruvhål i mitten, som är designad för att användas med kopplingsplintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En genomskinlig Wago-koppling med orange spakar, typnummer 221, märkt CU 1.68/12, JET 20A 300V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en gammal kopplingsdosa med flera anslutna färgade kablar, monterad i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ska koppla likadant som det är kopplat i din gamla dosa.
Grå/vi och svart/svart
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Du ska koppla likadant som det är kopplat i din gamla dosa.
Grå/vi och svart/svart
Men ska jag använda två wago plintar eller en plint och dom två svarta i ett hål på wago plinten och vit och grå i ett hål på wago plinten? 😄
 
M maarii91 skrev:
Men ska jag använda två wago plintar eller en plint och dom två svarta i ett hål på wago plinten och vit och grå i ett hål på wago plinten? 😄
Två wago.
 
M maarii91 skrev:
Men ska jag använda två wago plintar eller en plint och dom två svarta i ett hål på wago plinten och vit och grå i ett hål på wago plinten? 😄
2 plintar med kabel i var sitt hål.
En wagoplint är som en förgrening.
 
F frause skrev:
Två wago.
Aaaa tack 🙌🙌🩷
 
T TheGame skrev:
2 plintar med kabel i var sitt hål.
En wagoplint är som en förgrening.
Tack 🙌🙌🩷
 
Vill du ha bonuspoäng så sätter du den ensamma röda ledaren i en egen wago, så är även den isolerad korrekt.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.