😬Hejsan!

Jag skaffade mig en sÄn dÀr lyxig portabel AC frÄn KCC-3512AJ för flera Är sen. TÀnkte att jag skulle bli den coolaste grannen i kvarteret med den hÀr prylfan. Men nu stÄr jag hÀr, i ett desperat behov av hjÀlp. TyvÀrr har garantin utgÄngen, och har kontaktat Ahlsell Sverige AB dÀr den Àr inköpt lÄter, men de vill inte supporta mig.

Jag menar, jag Àr inte ensam om att ha en AC-kris, jag har mailat runt som en galning till alla AC-reparatörer i Stockholm och ingen av dem vill ta i min portabla AC med en 10-fots lÄng stÄng!

SÄ, hÀr Àr jag nu, min portabla AC lÀcker vatten som en kran ur kontroll. Det Àr som en vattenpark mitt i mitt vardagsrum. Jag Àr inte redo att förvandla mitt hem till Atlantis Àn, sÄ jag behöver desperat hjÀlp!

  1. Finns det nÄgon AC-verkstad i Stockholmsregionen som vÄgar sig pÄ att ta itu med en portabel AC? Jag menar, det Àr inte rymdfarkoster vi pratar om hÀr, eller?

  2. Kan nĂ„gon snĂ€ll sjĂ€l hjĂ€lpa mig att avslöja det stora mysteriet – varför min AC plötsligt bestĂ€mde sig för att bli en vattenfontĂ€n? Jag bifogar till och med en liten film som visar den vilda vattenfesten som pĂ„gĂ„r i mitt hem.
Förresten, min AC var ju sÄ praktisk, den behövde inte ens nÄgot drÀneringsrör för kondensvattnet. Den var som en AC-version av en sjÀlvgÄende robotdammsugare! Men nu Àr den som en rebellisk tonÄring som vÀgrar att stÀda sitt rum. Den bara lÀcker ut vatten överallt och vÀgrar att stÀnga av sig sjÀlv nÀr det blir för mycket.
Jag behöver en lösning snabbare Àn ett blinkande öga.

Alla idéer, tankar och brainstorming Àr vÀlkomna! Vi mÄste rÀdda mitt hem frÄn att bli en underjordisk vattengrotta!



 
Du kör i AC-lÀge och inte i avfuktningslÀget ??

i AC-lÀge sÄ bör en pump eller skovel/paddelhjul att börja snurra som antingen spolar de undre flÀnspaketet eller stÀnker pÄ dessa med skovelhjulet sÄ att de varma flÀnsarna hÄlls fuktiga nÀr det Àr mycket vatten i bottenplattan (paddelhjulet kan vara inne i flÀnsarna och svÄrt att se - men dÄ sitter motorn för denna oftast utanför med ofta lÄng axel genomstucken flÀnspaketet - kolla att den snurrar och inte sitter fast - ibland sÄ rostar pump/paddelhjulmotorns lager ihop) - gÀller ocksÄ att kondensvattnet frÄn överdelen ocksÄ hittar ned till dÀr skovelhjulet befinner sig och inte hittar annan vÀg som inte Àr den tÀnkta för att ordinarie vÀgen Àr igenproppad.

botten bör ocksÄ finnas en flottör som stÀnger av kompressorn om vattennivÄn höjs för mycket - har du vatten i överdelen men inte nÄr bottenplattan med flottören sÄ Àr det nÄgon vattenvÀg frÄn övre delen ned till underdelen som inte fungerar som det skall - förmodligen att det Àr skit som proppar igen...
 
  • Gilla
skywalker75
  • Laddar…
B
Prova att hÀll vatten pÄ kondensbrickan upptill, den som Àr under den kalla förÄngaren. Kommer det pÄ plasten dÀr nere sÄ Àr vÀl drÀneringsslangen helt enkelt tÀt, och lÀcker ut pÄ plastbrickan? Av smuts. Rensas, för att vattnet ska kunna rinna ner till kondensorn.

Typ piprensare fast lite större brukar jag nyttja
 
B BSOD skrev:
Prova att hÀll vatten pÄ kondensbrickan upptill, den som Àr under den kalla förÄngaren. Kommer det pÄ plasten dÀr nere sÄ Àr vÀl drÀneringsslangen helt enkelt tÀt, och lÀcker ut pÄ plastbrickan? Av smuts. Rensas, för att vattnet ska kunna rinna ner till kondensorn.

Typ piprensare fast lite större brukar jag nyttja
Jag hÄller med - maskinen verka anvÀnda tekniken att lÄta kondensatet halka ned efter flÀnsarna i den varma evaporatorn pÄ ett flertal stÀllen (och dessa verka nu igensatta) och hoppas pÄ att det mesta hinner dunsta innan det droppar ned pÄ sumpen i botten av maskinen - den kanske inte har ens en motordriven paddel/stÀnkhjul utan bygger pÄ att det mesta skall hinna Änga upp pÄ vÀgen ned.

Normalt skall inte kondens pÄ evaporator innehÄlla nÄgra salter, hög eller lÄg pH eller andra föroreningar - men uppenbart Àr det nÄgot som avsÀtts eller löser upp kanske aluminium pÄ flÀnsarna och dessa bildade aluminiumhydroxider Àr oerhört volymiösa.

Aluminium och aluminiumoxid (pÄ flÀnsarna) har en 'skyddande' pH mellan 6 och 8 - över eller under det sÄ kan korrosion börja starta, förvisso vÀldigt lÄngsamt till en början.

Vad Àr det för partiklar som sÀtts av (man ser spÄren pÄ 'de vertikala flÀnsarna dÀr kondensvattnet normalt rinner ned' i den undre flÀnspaketet dÀr dropparna normalt skall krypa ned)


Ett Àr att damm i rummet som fÄngas av de av kondens fuktiga ytorna i evaporatorn Àr av för aluminium aggressiv sort - tex. kalkmjöl (basiskt), ett annat - som man ser typisk i ladugÄrd och med skyfflar i aluminium - Àr ammoniak frÄn gödsel (blir basisk nÀr det löses i fukt/vatten), Àven i mycket lÄg luktfri halt kan fÄ aluminiumskyfflar att mer eller mindre vittra sönder helt efter nÄgra Är...

Det andra Ă€r om man har förhöjd koldioxidhalt i rummet pga. mindre bra ventilation (borde dock inte vara aktuellt dĂ„ slagen hela tiden skickar ut luft i stor mĂ€ngd och ny mĂ„ste in pĂ„ nĂ„got sĂ€tt) dĂ€r destillerat vatten (vilket Ă€r samma sak som kondensen som fĂ€ller ut) har pH runt 5.5 nĂ€r den Ă€r i balans med luftens koldioxidhalt, - Ă€r koldioxidhalten bara lite högre som typisk inomhus nivĂ„ (Ă€ven om det Ă€r hyffsat ventilerat) nĂ€r mĂ€nniskor vistats i utrymmetÂč sĂ„ kan det pipa ned bit under pH 5.5 om kondensbildningen Ă€r lĂ„ngsam - och lĂ„ngsökt sett sĂ„ kan det faktisk börja pĂ„verka aluminium - eller snarare dess oxid som skyddar ytan pĂ„ aluminiumet.

---

Hur skall man rensa hÀr - ja eftersom maskinen inte fungerar tillfredsstÀllande sÄ har man inte sÄ mycket att förlora. Först Àr att försöka fÄ hÄl pÄ det som satts igen sÄ att flödet fubgerar igen, med mekanisk rensning.

Att försöka tvÀtta med en alkalisk lösning Àr inge bra alls - Àven en lösning av bikarbonat i vatten med pH ~9 Àr nog basiskt för att det sÄ smÄningom (nÄgra timmar till en natt) skall börja bubbla sakta om en klycklad aluminiumfolie som Àr neddoppad i vatten med typ en tsk. löst bikarbonat.

Nu Àr förvisso mÄnga AC-rengöringar man köper för dyra pengar och förutom tensider ocksÄ just alkaliska med upp till 1% soda/pottaska och tom. en smula NaOH med pH över 10 för att fett och olja pÄ flÀnsarna skall försÄpas och lossna lÀttare (dvs. bokstavligen rinner ivÀg Àven om det var rÀtt segt och halvhÀrdat fett/olja som stekos sittande pÄ lamellerna innan det tvÄlades) dÄ tensider inte biter pÄ allt och ibland kan krÀva mekanisk hjÀlp (borstning) i kombination för att fettet skall slÀppa frÄn ytan, vilket Àr svÄrt att göra i en innerdels alla skrymslen och pÄ lamellernas ytor i flÀnspaketen.

- dÀr arbetar man pÄ att verkanstiden i rengöringsproceduren hÄlls kort sÄ att slitaget pÄ flÀnsarna inte blir sÄ stor (ie. upplösning av aluminiumoxid pÄ aluminiumytan och sÄ smÄningom aluminiumet sjÀlv av akaliet om det gÄtt hÄl i oxidlagret om rengöringen Àr under för lÄng tid).


Det som dÀremot i smÄ mÀngder fungerar som en inhibator för fortsatt korrosion pÄ aluminium Àr citronsyra - förvÄnande nog - anvÀnds ofta en smula citronsyra eller en salt av citronsyra (typ natriumcitrat) ofta i vattenlösliga fÀrger med tex. aluminiumflak i sig för att de inte skall försvinna under lagringen.

I större koncentration (typ tsk. löst pÄ en halvliter vatten) sÄ har den en rengörande funktion om det tex. finns kalk och eventuellt biter det ocksÄ pÄ redan bildad flockig aluminiumhydroxid-fÀllning om det Àr sÄdant som kommit frÄn flÀnsarna sjÀlv och tÀpper till vattenvÀgarna.

Det Àr pÄ egen risk att prova och skölj noga efterÄt med vanligt vatten sÄ att sÄ mycket av citronsyran Àr bortsköljd efterÄt och inte blir kvar i maskinen och dess sump - vilken innebÀr att tömma sumpen i botten pÄ maskinen mer Àn en gÄng.



Âč att ha en koldioxid-mĂ€tare i rum Ă€r en av de sĂ€krare metoderna att veta om det fins mĂ€nniskor eller djur aktiv i en lĂ€genhet/hus - det mĂ€rks inom nĂ„gra minute efter att ha klivit in att CO2-halten av andningsluften snabbt höjer nivĂ„n i rumsluften - Ă€ven om det Ă€r korrekt ventilation.
 
  • Gilla
skywalker75
  • Laddar…
S skywalker75 skrev:
😬Hejsan!

Jag skaffade mig en sÄn dÀr lyxig portabel AC frÄn KCC-3512AJ för flera Är sen. TÀnkte att jag skulle bli den coolaste grannen i kvarteret med den hÀr prylfan. Men nu stÄr jag hÀr, i ett desperat behov av hjÀlp. TyvÀrr har garantin utgÄngen, och har kontaktat Ahlsell Sverige AB dÀr den Àr inköpt lÄter, men de vill inte supporta mig.

Jag menar, jag Àr inte ensam om att ha en AC-kris, jag har mailat runt som en galning till alla AC-reparatörer i Stockholm och ingen av dem vill ta i min portabla AC med en 10-fots lÄng stÄng!

SÄ, hÀr Àr jag nu, min portabla AC lÀcker vatten som en kran ur kontroll. Det Àr som en vattenpark mitt i mitt vardagsrum. Jag Àr inte redo att förvandla mitt hem till Atlantis Àn, sÄ jag behöver desperat hjÀlp!

  1. Finns det nÄgon AC-verkstad i Stockholmsregionen som vÄgar sig pÄ att ta itu med en portabel AC? Jag menar, det Àr inte rymdfarkoster vi pratar om hÀr, eller?

  2. Kan nĂ„gon snĂ€ll sjĂ€l hjĂ€lpa mig att avslöja det stora mysteriet – varför min AC plötsligt bestĂ€mde sig för att bli en vattenfontĂ€n? Jag bifogar till och med en liten film som visar den vilda vattenfesten som pĂ„gĂ„r i mitt hem.
Förresten, min AC var ju sÄ praktisk, den behövde inte ens nÄgot drÀneringsrör för kondensvattnet. Den var som en AC-version av en sjÀlvgÄende robotdammsugare! Men nu Àr den som en rebellisk tonÄring som vÀgrar att stÀda sitt rum. Den bara lÀcker ut vatten överallt och vÀgrar att stÀnga av sig sjÀlv nÀr det blir för mycket.
Jag behöver en lösning snabbare Àn ett blinkande öga.

Alla idéer, tankar och brainstorming Àr vÀlkomna! Vi mÄste rÀdda mitt hem frÄn att bli en underjordisk vattengrotta!



[video]
Brukar finnas en drÀneringsslang typ som ett sugrör. NÀr det Àr vÀldigt fuktigt följer inte all fukt med ut i det varma röret utan man mÄste tömma den ibland. Annars Àr de stopp i slang/avloppet ned till brickan.
 
Hej!

Jag tro som de flesta sÀger att de Àr stopp i drÀneringsrören.
Min frÄga Àr hur kommer jag Ät röret för o rensa?
Se bifogad video😋
 
S skywalker75 skrev:
Hej!

Jag tro som de flesta sÀger att de Àr stopp i drÀneringsrören.
Min frÄga Àr hur kommer jag Ät röret för o rensa?
Se bifogad video😋
hÀll vatten i den övre trÄget/sumpen och se hur det rinner - om det rinner.

förr fanns det piprensare - kanske gÄr att hitta nÄgot motsvarande som Àr lagom styvt och har borst men ÀndÄ tillrÀckligt mjuk för att kunna trÄckla in bland skrymslena
 
  • Gilla
skywalker75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.