P
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur mycket då?för det går inte få in särskilt mycket i det spåret..
Man har kanske stuckit blecket från baksidan...
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Det där överblicken kan omöjligt gå upp bakom panelen , hur har han fått igenom den I spåret?
Hantverkaren tryckte in den, uppvikt hela vägen bakom panelen, största frågan är om den här ska godkännas bara att vidga spåret så den kan målas in
 
Bart Bart skrev:
Nä vi gör-det-självare läser på och gör rätt enligt de gällande normerna. Det där är gjort av en lat hantverkare som gjort på samma sätt i 30 år och lärde sig det av en gubbe som gjort likadant i 50 år. Sen påstår han att det är godkänt utan att faktiskt ha en aning.
I så fall är det rätt och riktigt gjort, för hantverkarna var så duktiga förr i tiden. 😂
 
S
R Rejäl skrev:
Ja det bör det vara annat blir det ju som i TS fall att panelbrädan ligger dikt an och kommer att ruttna.
Har man vikta gavlar så sågar man ur panelen samma mått som gavlarnas uppvik är och då kommer man åt att måla och underhålla panelen..
Men du kan väl beskriva hur det ska göras enligt dig?
Har som plåtslagare sett gavlar på överbleck, ett par ggr i mitt liv. I 99% av fallen, har man inte gavlar på överbleck.

Har du fler frågor?
 
R
S Sernando skrev:
Har som plåtslagare sett gavlar på överbleck, ett par ggr i mitt liv. I 99% av fallen, har man inte gavlar på överbleck.

Har du fler frågor?
Då måste du leva i en konstig värld, har alltid gjort det och har blivit lärd att göra det och ser det överallt där hantverkare monterar plåten, kanske inte i alla lådhus som tex. Älvsbyhus mm. Men dessa följer ju inte fackmannamässigt utförande på speciellt mycket..
Du är den första plåtslagaren som inte förespråkar gavlar, men det förvånar mig inte med tanke på dina svar i andra trådar det är ju lite heikon bacon hit o dit i dina rekommendationer över lag😉
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
S
R Rejäl skrev:
Då måste du leva i en konstig värld, har alltid gjort det och har blivit lärd att göra det och ser det överallt där hantverkare monterar plåten, kanske inte i alla lådhus som tex. Älvsbyhus mm. Men dessa följer ju inte fackmannamässigt utförande på speciellt mycket..
Du är den första plåtslagaren som inte förespråkar gavlar, men det förvånar mig inte med tanke på dina svar i andra trådar det är ju lite heikon bacon hit o dit i dina rekommendationer över lag😉
Jobbigt att vara du. Fäster noll intresse för att du har problem med andra åsikter, men nej. Överbleck har extremt sällan gavlar, i den del av landet där jag varit på jobb.

Finns ingen anledning att ha gavlar på överbleck.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R
S Sernando skrev:
Jobbigt att vara du. Fäster noll intresse för att du har problem med andra åsikter, men nej. Överbleck har extremt sällan gavlar, i den del av landet där jag varit på jobb.

Finns ingen anledning att ha gavlar på överbleck.
Helt fel punkt..
 
S Sernando skrev:
Jobbigt att vara du. Fäster noll intresse för att du har problem med andra åsikter, men nej. Överbleck har extremt sällan gavlar, i den del av landet där jag varit på jobb.

Finns ingen anledning att ha gavlar på överbleck.
Ska jag låta det vara så bara säga till hantverkaren att vidga till spåren, eller be honom göra om med gavlar
 
R
android95 android95 skrev:
Ska jag låta det vara så bara säga till hantverkaren att vidga till spåren, eller be honom göra om med gavlar
Lyssna inte på den Toker du ser vad majoriteten har svarat dig och vilka som får tummen upp på sina inlägg..
Den hära herren har tyvärr fel i de flesta trådar🥲
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Då måste du leva i en konstig värld, har alltid gjort det och har blivit lärd att göra det och ser det överallt där hantverkare monterar plåten, kanske inte i alla lådhus som tex. Älvsbyhus mm. Men dessa följer ju inte fackmannamässigt utförande på speciellt mycket..
Du är den första plåtslagaren som inte förespråkar gavlar, men det förvånar mig inte med tanke på dina svar i andra trådar det är ju lite heikon bacon hit o dit i dina rekommendationer över lag😉
Skillnad på plåtslagare och plåtmontörer...
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
android95 android95 skrev:
Hantverkaren tryckte in den, uppvikt hela vägen bakom panelen, största frågan är om den här ska godkännas bara att vidga spåret så den kan målas in
hur kunde han få in blecket bakom panelen när panelen är spikad typ 1 cm upp
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
hur kunde han få in blecket bakom panelen när panelen är spikad typ 1 cm upp
Innan panelen sattes upp
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
android95 android95 skrev:
Innan panelen sattes upp
Bara så jag förstår detta rätt .

Så han har tillverkat plåten
spårat ur i panelen för plåten
Skruvat upp plåten
Lirkat igenom hela plåten med droppnäsa genom spåret på panelen och sedan skruvat upp panelen .
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Bara så jag förstår detta rätt .

Så han har tillverkat plåten
spårat ur i panelen för plåten
Skruvat upp plåten
Lirkat igenom hela plåten med droppnäsa genom spåret på panelen och sedan skruvat upp panelen .
Det stämmer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.